Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Jul 2018, 23:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Storm hos noen, men....
InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 23:17 
Avlogget

Jaja. så sier de at det er storm og styr på Sørlandet. Men det er ikke alle på sørlandet som merker det tydeligvis. 20.000 uten strøm, trær som flyr i lufta osv osv. Jeg tror jeg har valgt en god plassering av hus i alle fall. Det er jo kjekt da :D Selv om jeg ikke er 100% fornøyd med preppingen, så har jeg tenkt gjennom hvor jeg har tålig le for vinden

Topp

Innleggets emne: Re: Storm hos noen, men....
InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 03:51 
Avlogget

Ikke bare sørlandet det var "storm" skal jeg si deg. :) Men dette var svært intr å oppleve igjen.. lenge siden sist vi hadde såpass dårlig vær. Veier var sperret grunnet trær var blåst tvert over fra røttene.. flere på rad gjerne også. Hovedveier var stengt grunnet trær og større biter fra tak blåste ned, broer var stengt. (Vel å merke bare noen få timer). I tillegg så var strømmen borte i noen timer. Men alikavell var denne opplevelsen ekstremt intr for min del, for å lære og å se hva jeg trengte og hvordan jeg taklet dette.

Generelt var jeg godt forberedt på det merket jeg, men så noen ting som jeg absolutt måtte kjøpe litt mer av. Har nå betydelig økt stearinlys lageret mitt, det var vel noe jeg egentlig hadde svært lite av. Egentlig skammelig lite faktisk.. men nå er i hvertfall lageret godt i gang. Og mer skal det bli. I tillegg har jeg gått til innkjøp av ennå mer batteri og flere lommelykter just in case. Ellers så hadde jeg stort sett alt i boks så vidt meg bekjent.

Det som var litt.. vet ikke helt hva/hvordan jeg skal se på det.. men får vel si det var litt fasinerende. Hadde par naboer som kom over til meg som var litt bekymret over hva som skjedde og som virkelig ikke var forberedt. Var veldig bevvist selv også å holde lav profil og diskresjon for å ikke vekke for mye oppmerksomhet om at jeg hadde kontroll her. Så fikk testet litt personlig sikkerhet også nå.

Dette var absolutt en kjekk opplevelse for min del.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 12:42 
Avlogget

Jepp jeg leser i avisen at noen må gå i 3-4 dager uten strøm. Dette kunne vært en utfordring med tanke på at det kunne vært kaldt over hele Norge :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 12:48 
Avlogget

Er kanskje dette de gylne øyeblikk til å tipse de som er fullstendig uforberedt?

Beliggenhet av hus er kanskje ikke så mye å gjøre med på kort sikt.

Men det gjør vondt å lese om folk som sitter og fryser uten strøm
(og JA, det kunne vært mye verre ....hadde det vært mange kuldegrader i tillegg )

Hvis ikke disse historiene får en til å tenke, så lurer jeg på hva som skal til........ :o

Det var Dagmar som fikk fillerista meg så jeg våkna.
Flere døgn uten strøm, bare gass som alternativ til oppvarming.....
Ingen forstand til å lage varm mat uten strøm/gass/sprit. :oops:

ALDRI MER :!: :!: :!: husker jeg at jeg tenkte.
Jeg har gjort mange grep i etterkant og skulle nå greid meg uten strøm i flere mnd nå :)
(det ville vært ugreit, men jeg hadde greid meg)

Men samfunnsmessig ville det virkelig blitt en kjempeutfordring. :o :o :o
Det var ikke enkelt for dem som ble syke under Dagmar og ikke hadde tlf, ikke strøm, og med stengte veier og innstilte ferjer.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 13:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har også vært uten strøm omtrent tre ganger den siste uka. Med strømlinje som går gjenbom råtteb skog er linjen veldig sårbar. I motsetning til sist storm(og strømbrudd) hadde jeg ikke hester på gården nå, som gjør vanningsutfordringer vesentlig lettere. Det lengste beuddet var fem timer så det var ikka akkurat krise, men det gav meg en påminder om sårbarheten av telefonbatteri så jeg kjøpte meg et ekstra nødlader/batteri, uansett en grei ting å ha i veska nå som det blir kaldere. Jeg har det greit uten strøm på de fleste arenaer, men med kommunikasjon er jeg veldig sårbar. Det er et stykke til folk og jeg har ikke bil, så ved ulykker/etc er telefon fryktelig viktig. Og denne uka med så mye strømstans gav meg en vekker om hvor mye stearinlys jeg bruker når det er eneste lyskilde.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 17:52 
Avlogget

Mr I skrev:
Jaja. så sier de at det er storm og styr på Sørlandet. Men det er ikke alle på sørlandet som merker det tydeligvis. 20.000 uten strøm, trær som flyr i lufta osv osv. Jeg tror jeg har valgt en god plassering av hus i alle fall. Det er jo kjekt da :D Selv om jeg ikke er 100% fornøyd med preppingen, så har jeg tenkt gjennom hvor jeg har tålig le for vinden

Samme sak her litt lenger vest. De som bygde huset for 100 år siden la nok vekt på andre ting enn utsikt når de valgte plassen hvor huset skulle stå.
Det største problemet når strømmen går her er at vi blir uten vann. Men når det er meldt uvær sørger jeg for å vaske det som vaskes skal, samt tappe opp ekstra vann, så går det greit. Blir det langvarig får man gå til bekken.
De siste døgna har strømmen gått flere ganger, var borte mer enn halve døgnet i går. Det tok trolig livet av kyllingfostrene i rugemaskinen. Vedovn er et must, jeg skjønner virkelig ikke at folk prioriterer å kjøpe en varmepumpe i stedet for en vedovn. En vedovn som er flat oppå er også grei om man vil koke litt mat :)

Alt i alt var storm og strømbrudd en trivelig opplevelse her ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 05:13 
Avlogget

gammel tråd men like aktuell :-)

våknet klokka 4,30 idag siden været kom inn vinduet. (yessda soverom på værsia)

ettersom konteiner for avfall kom sent er det fortsatt myyye som ligger ute med store
flater og meget gode "fly egenskaper".
bestemte meg for å stå opp og sjekke ut statusn på det.

I skrivende stund så har ei papp eske flyttet seg fra nordsiden av hushjørnet
og ca 1-2 meter til øst-siden. "thats it"
*har vel jinxet alt nå*
men la gå :D

manner meg opp for å gå ut å fortsette i fiiiinværet! :roll:

Men gikk også opp for meg at å ha lommelykt ligggende klar i nattbordskuffa
i alle rom var en flotters ide. Har gått over og funnet "nok" lys og gass er tilgjengelig
om strømmen går her også snart.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 18:10 
Avlogget

Merket fint lite til stormen her, litt vind, litt kaldt og en liten snøskavel rundt bilen. Men det minner meg på at jeg må se å få ordnet meg en ordentlig primus av noe slag, stormkjøkkenet er uaktuelt å bruke inne for min del.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: