Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 14:22

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Støtte for Tapatalk?
InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 18:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det aktuelt/mulig å få lagt inn støtte for Tapatalk her på forumet? Tapatalk er en app for nettbrett og mobiltelefoner som gjør forumsurfing til en lek!

Topp

Innleggets emne: Re: Støtte for Tapatalk?
InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 20:22 
Avlogget

VikingKong skrev:
Er det aktuelt/mulig å få lagt inn støtte for Tapatalk her på forumet? Tapatalk er en app for nettbrett og mobiltelefoner som gjør forumsurfing til en lek!

Er det denne: "MyBroadBand Tapatalk"?

Isåfall så er dette noe jeg ville ligget langt unna. Den appen krever mange tilganger på personlig info som overhode ikke angår andre enn deg personlig.

Rettigheter den krever:
Lagring: Redigere/slette innhold på minnekort.
Systemverktøy: Forhindre telefonen fra å sove.
Nettverkstilgang: Full internett-tilgang.
Systemverktøy: Install shortcuts, starte automatisk med systemet.
Maskinvarekontroll: Kontrollere vibratoren.
Google-kontoer: Oppdage kjente kontoer.
Nettverkstilgang: Motta data fra Internett, se nettverkstilstand, se tilgang for trådløse nettverk.

Altså en app bør ikke ha noen form for tilgang til å slette innhold på ditt minnekort.. dette er noe du selv bør gjøre for å kontrollere hva som er der.
Greit nok at den skal forhindre telefonen fra å sove, men dette er system oppsett og noe du selv bør velge.
Full nett tilgang... dette kan fort bli dyrt for deg og i værste fall at du kan bli hacket.
Ang om den skal starte automatisk er noe du bør bestemme og ikke en app skal bestemme for deg.
Vibratoren... greit nok. Men dette er også maskinvare og noe du bør være obs på.
google-kontoer... altså den kan se andre som muligens ikke vil bli sett som du har på kontoen din eller kontakt med.. noe som kan sette andre i fare. (i værstefall).
Nettverk.. den bør ikke ha tilgang på slikt om du faktisk da ikke er online selv og serverer den dette.. men med denne tilgangen så oppdager den alt dette selv og kan koble seg opp.

En bør være veldig forsiktig med hva en godtar av apper. Det kan fort bli farlig. Ikke bare for deg... men for andre også.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2013, 21:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bruker iPhone og iPad. Ingenting av det du nevner er så negativt at set ville fått meg til å ikke bruke en app.

Den heter bare Tapatalk på AppStore. Håper støtte kan vurderes selv dette ikke passer for alle, noe jeg selvsagt forstår.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 09:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå er det Pegasus som har ansvar for alt det tekniske rundt forumet. Men jeg vil tippe - uten at jeg har diskutert det - at han vil gå for det enkleste og minst kompliserte. Dess mer stasj vi putter inn i forumet dess mer er det som kan slå krøll på seg. Så i god prepperånd så synes jeg det er greit å gå for det enkleste som fungerer. Og forumet fungerer etter min erfaring helt greit på både smarttelefon og brett. Største problemet med smarttelefon er at innlegg skrevet på slike later til å bli korte og innholdsfattige.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 06:23 
Avlogget

ItsMe skrev:
VikingKong skrev:

Rettigheter den krever:
Lagring: Redigere/slette innhold på minnekort. For å mellomlagre tekst og bilder
Systemverktøy: Forhindre telefonen fra å sove. Så telefonen ikke låses mens du leser noe
Nettverkstilgang: Full internett-tilgang. For å laste ned tekst og bilder, nettleseren din har samme tilgang...
Systemverktøy: Install shortcuts, starte automatisk med systemet. For å kunne gi deg beskjed når noen skriver noe i en tråd du følger
Maskinvarekontroll: Kontrollere vibratoren. Som over.
Google-kontoer: Oppdage kjente kontoer. For å lagre foruminfo til kontoen din, gir deg tilgang på ny/lånt telefon uten å måtte sette opp alt på nytt
Nettverkstilgang: Motta data fra Internett, se nettverkstilstand, se tilgang for trådløse nettverk. For å kunne gi beskjed når du ikke har nettilgang isteden for at du skal lure på hvorfor det ikke fungerer

Tillatelsene appene trenger kan se skumle ut, men de er stort sett ganske harmløse. Det finnes dessuten en drøss tapatalk-klienter til android, bare å velge og vrake.

Tapatalk er er en ganske enkel addon til forumkoden, som for mange gir mulighet til å lese når de er på farten og ikke har tilgang til PC. Jeg bruker det når jeg reiser kollektivt, men poster sjelden fra mobilen. Jeg savner vertfall dette forumet på mobilen! Tapatalk er enormt mye mer praktisk enn å bruke nettet, og det sparer en del datatrafikk og.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 07:08 
Avlogget

Jeg surfer kun fra mobil. Jeg har ikke hatt noen problemer med det her inne, men som bamse nevner så er det ikke de lengste innleggene eller svarene man gidder å skrive. Grunnen til det er at når man skriver noe på over en viss mengde tegn så ser man tilslutt bare halve skjermen. Så om dere har sett noen skrivefeil så ser dere nok at jeg har truffet den tasten ved siden av den som var tenkt truffet. Og fra mobil er det relativt vansklig å få rettet skrivefeilen. Ofte det letteste er å slette frem til feilen, men det er jo enkelte ganger man driter i det og tenker de som leser her er smarte nok til å skjønne hva det skal stå:)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 07:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med en prøveperiode på 3 eller seks måneder for å la folk prøve?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 02:19 
Avlogget

Asparges skrev:
ItsMe skrev:
VikingKong skrev:

Rettigheter den krever:
Lagring: Redigere/slette innhold på minnekort. For å mellomlagre tekst og bilder
Systemverktøy: Forhindre telefonen fra å sove. Så telefonen ikke låses mens du leser noe
Nettverkstilgang: Full internett-tilgang. For å laste ned tekst og bilder, nettleseren din har samme tilgang...
Systemverktøy: Install shortcuts, starte automatisk med systemet. For å kunne gi deg beskjed når noen skriver noe i en tråd du følger
Maskinvarekontroll: Kontrollere vibratoren. Som over.
Google-kontoer: Oppdage kjente kontoer. For å lagre foruminfo til kontoen din, gir deg tilgang på ny/lånt telefon uten å måtte sette opp alt på nytt
Nettverkstilgang: Motta data fra Internett, se nettverkstilstand, se tilgang for trådløse nettverk. For å kunne gi beskjed når du ikke har nettilgang isteden for at du skal lure på hvorfor det ikke fungerer

Tillatelsene appene trenger kan se skumle ut, men de er stort sett ganske harmløse. Det finnes dessuten en drøss tapatalk-klienter til android, bare å velge og vrake.

Tapatalk er er en ganske enkel addon til forumkoden, som for mange gir mulighet til å lese når de er på farten og ikke har tilgang til PC. Jeg bruker det når jeg reiser kollektivt, men poster sjelden fra mobilen. Jeg savner vertfall dette forumet på mobilen! Tapatalk er enormt mye mer praktisk enn å bruke nettet, og det sparer en del datatrafikk og.

Dette var litt skremmende at du tok så lett på rettighetene du gir til noen vilt fremmede, kommer med en betydelig mer utfyllende forklaring her jeg nå.

I forklaringen av disse rettigheten de krever så står det svært tydelig.
Google-kontoer: Administrere kontolisten: Lar et program utføre handlinger som å legge til og fjerne kontoer samt slette passord
Systemverktøy: Bluetooth-administrasjon: Lar applikasjonen konfigurere den lokale bluetooth telefonen, og å oppdage og pare med andre enheter. Endre abonnementet på nyhetskilder: Lar applikasjonen redigere hvilke nyhetskilder som synkroniseres. Dette kan gi en ondsinnet applikasjon tilgang til å endre hvilke nyhetskilder som synkroniseres. Endre globale systeminnstillinger: Lar applikasjonen endre systemets innstillingsdata. Ondsinnede applikasjoner kan skade systemets innstillinger. Endre tilstand for trådløse nettverk: Lar applikasjonen koble til og fra trådløse aksesspunkt, og å gjøre endringer i konfigurerte trådløse nettverk. Forhindre telefonen fra å sove: Lar applikasjonen forhindre telefonen fra å gå i hvilemodus. Formatere ekstern lagringsplass: Lar applikasjonen formatere ekstern lagringsplass. Montere og avmontere filsystemer: Lar applikasjonen montere og avmontere filsystemer for uttagbar lagring. Se kjørende applikasjoner: Tillater applikasjonen å hente informasjon om aktive og nylige kjørte programmer. Kan tillate ondsinnede applikasjoner å oppdage privat informasjon om andre applikasjoner. Skrive synkroniseringsinnstillinger: Lar applikasjone endre på synkroniseringsinnstillinger om kontaker blir synkronisert. Slette hurtigbufferdata for alle applikasjoner: Lar applikasjonen frigjøre lagringsplass ved å slette filer i applikasjoners hurtigbufferkatalog. Slå av tastaturlås: Lar applikasjonen slå av tastaturlås og enhver tilknyttet passordsikkerhet.
Maskinvarekontroll: Endre lydinnstillinger: Lar applikasjonen endre globale lydinnstillinger som volum og ruting. Ta bilder og vidoer: Tillat programmet å ta bilder og vidoer med kameraet. Programmet kan dermed til enhver tid samle inn bilder som kameraet fanger inn.
Nettverkstilgang: Full internett-tilgang: Lar applikasjonen opprette vilkårlige nettverkstilkoblinger. Opprette Bluetooth-tilkoblinger: Lar applikasjonen se konfigurasjonen til den lokale Bluetooth-telefonen, og å opprette og godta tilkoblinger med parede enheter.
Lagring: Redigere/slette innhold på minnekort: Lar applikasjonen skrive til minnekortet.

Må vel på noe av det aller sterkeste si meg uenig i at en del av disse rettighetene ser ufarlige ut. Heller tvert om!

Får også referere til en link: Nettbank-appene er sårbare. (Vil påpeke i samme slengen at langt i fra bare nettbank apper er sårbare). Man bør tenke seg svært nøye igjennom av hvilke rettigheter man gir apper og hvem som egentlig sitter bak dem.

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonom ... er-sarbare

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 07:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette må gjelde Android-telefoner. Min iPhone har ikke et sånt "oppsett" for regulering av appers tilganger.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 11:53 
Avlogget

Det gjelder nok Iphone og Andriod skal du se, ville sagt det er naivt å tro noe annet. (Mener ikke å høres frekk ut vel å merke). Men du kan jo lese mer her:

Og selv om Apple ikke publiserer hvilke tillatelser som kreves for appene i iPhone, burde iPhonebrukere gå ut i fra at det er de samme tillatelsene som gjelder.
http://www.aftenposten.no/meninger/Para ... 16011.html

iPhone- og Android-apper kan stjele bildene dine.
http://www.amobil.no/artikler/iphone-og ... ine/107262

Pass deg på app-shopping.
http://www.dinside.no/876019/pass-deg-paa-app-shopping

---> SYOTOS. <---

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet