Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 22:20

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 15:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har merket at forumet har blitt gradvis mer og mer folketomt i det siste, og at noen har sluttet i "protest" mot div. episoder med moderering og noe heftig diskusjon.

Jeg tror dette bunner litt i at vi lar "sterke mening"-diskusjonene gå i de rent prepper-relaterte trådene, og dermed skaper unødig drama. Dette skulle kanskje vært i forbedringstråden, men jeg stemmer for at det opprettes et ideologisk/politisk underforum som kan være arena for meningsutveksling om myndighetene, politikk, religion og diverse frustrasjonsutblåsninger. Med dette tror jeg at innleggene i de "faglige" underforumene ville vært mye mer saklige, om man kunne holdt ideologi og politikken ute av dem. Vi er et lite nettsamfunn, og vi er mennesker med VELDIG forskjellige syn på mange saker. Derfor mener jeg at for å ikke ryke sammen i tråder om vårt felles fag, bør man kunne gå inn på en egen arena for å diskutere politikk så busta fyker, og så komme ut igjen i de andre trådene og fortsatt være venner og diskutere felles interesser, som dette forumet i bunn og grunn egentlig dreier seg om.

Er det noen som er helt uenig med meg i dette?
Jeg ser på det som den eneste virkelige løsningen der det ikke blir for mye "off topic", moderering og protester.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 18:38 
Avlogget

Politikk mener jeg ikke har noe med prepping å gjøre ettersom man forbereder seg SHTF.
Da er ikke politikk gjeldende.

Relgion er en annen ting. (i mine øyne)

Skulle jeg ha diskutert politikk med "fellow" preppere hadde jeg ikke "ønsket" kontakt med f.eks. Crusoe.
Det hadde vært et tap i mine øyne.
Har mange venner utenom også som er av forskjellig politisk mening enn min, men har ingen problemer åed å akseptere dem av den grunn.
Relgion er en annen sak da den er svært personlig, og går i kjærnen av personen.
Liker ikke å starte diskusjoner om relgion da i mange tilfeller ikke fører positive meninger med.
Finnes like steile meninger for, som imot.
Mener dessuten at fanatisme er farlig uansett hva man kaller seg.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 20:38 
Avlogget

nåja...
Det er påske også, som forklarer noe nedgang i aktivitet.
Jeg tror et politisk underforum kunne vært gøy... men om det er spesielt lurt derimot... :|
Muligens er det på tide med fler moderatorer?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Det jeg mener er at jeg har merket politikk blitt diskutert i de ANDRE trådene som de egentlig ikke burde vært diskutert i. Det er hele grunnlaget for forslaget.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013, 22:06 
Avlogget

Strelok skrev:
Det jeg mener er at jeg har merket politikk blitt diskutert i de ANDRE trådene som de egentlig ikke burde vært diskutert i. Det er hele grunnlaget for forslaget.

Høres i grunn smart ut. Vi må huske på at det også er mange forskjellige grunne til å preppe også, noen tror en brå stopp, andre tror på gradvis og langvarig nedturer, noen på planeter, eller andre igjen på peak det meste. Alle disse forskjellige synene gjør at vi også har forskjellige syn på hva som må prioriteres og derfor har forsjellige agendaer og formål for våres prepping.

Jeg mener, er det 3 uker med askeskyer vi er bekymret for så holder det med litt blikkboks mat, men snakker vi om 20-30 år med økonomisk hengemyr så blir enten det blikkboks lageret relativt stort eller så snakker man gårdsdrift i større eller mindre skala.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2013, 02:21 
Avlogget

Strelok skrev:
Jeg har merket at forumet har blitt gradvis mer og mer folketomt i det siste, og at noen har sluttet i "protest" mot div. episoder med moderering og noe heftig diskusjon.

Jeg tror dette bunner litt i at vi lar "sterke mening"-diskusjonene gå i de rent prepper-relaterte trådene, og dermed skaper unødig drama. Dette skulle kanskje vært i forbedringstråden, men jeg stemmer for at det opprettes et ideologisk/politisk underforum som kan være arena for meningsutveksling om myndighetene, politikk, religion og diverse frustrasjonsutblåsninger. Med dette tror jeg at innleggene i de "faglige" underforumene ville vært mye mer saklige, om man kunne holdt ideologi og politikken ute av dem. Vi er et lite nettsamfunn, og vi er mennesker med VELDIG forskjellige syn på mange saker. Derfor mener jeg at for å ikke ryke sammen i tråder om vårt felles fag, bør man kunne gå inn på en egen arena for å diskutere politikk så busta fyker, og så komme ut igjen i de andre trådene og fortsatt være venner og diskutere felles interesser, som dette forumet i bunn og grunn egentlig dreier seg om.

Er det noen som er helt uenig med meg i dette?
Jeg ser på det som den eneste virkelige løsningen der det ikke blir for mye "off topic", moderering og protester.

Helt enig at det fort blir unødig mye drama. Mye av grunnene til at jeg ikke er særlig aktiv her inne. Blir rett og slett alt for mye pes og drama fram å tilbake. Ser også at noen går fort i forsvar om man ikke nødvendigvis er enig i alt sammen, noe som er ganske trist.

Helt enig at ideologi/politikk og religion har definitivt mye å si for mange preppere. Men allerede ser jeg noen går i forsvar på dette området. Så sånn som du sier så tror jeg egen "arena" for dette ville vært til stor fordel. Men da tror jeg det må være ganske så nøye regler og noe som må følges ganske så mye opp. Så frykter at det sånn sett kan bli litt vannskelig.

Hårek skrev:
Politikk mener jeg ikke har noe med prepping å gjøre ettersom man forbereder seg SHTF.
Da er ikke politikk gjeldende.

Relgion er en annen ting. (i mine øyne)

Skulle jeg ha diskutert politikk med "fellow" preppere hadde jeg ikke "ønsket" kontakt med f.eks. Crusoe.
Det hadde vært et tap i mine øyne.
Har mange venner utenom også som er av forskjellig politisk mening enn min, men har ingen problemer åed å akseptere dem av den grunn.
Relgion er en annen sak da den er svært personlig, og går i kjærnen av personen.
Liker ikke å starte diskusjoner om relgion da i mange tilfeller ikke fører positive meninger med.
Finnes like steile meninger for, som imot.
Mener dessuten at fanatisme er farlig uansett hva man kaller seg.

Må vel si meg svært uenig der, selv om SHTF kan ikke politikken stoppe. Samfunnet må tross alt bygges opp igjen hvor man da trenger politikk, regler, lover osv. Det er mange som prepper blant annet p.g.a politikken som blir kjørt i Norge/mange steder i verden som kjører landet rett vest. Som for mange er en grunn til å preppe.
Samme gjelder religion, mange prepper fordi religionen dems gjerne advarer dem om at noe stort skal skje, kriger osv. At det nødvendigvis er kjærnen av person kan vel også diskuteres.. men greit nok. Men enig religion er viktig å ta vare på (generelt).

Filbert skrev:
nåja...
Det er påske også, som forklarer noe nedgang i aktivitet.
Jeg tror et politisk underforum kunne vært gøy... men om det er spesielt lurt derimot... :|
Muligens er det på tide med fler moderatorer?

Ser poenget ditt veldig godt om det faktisk er lurt eller ikke. Men det hadde vært interessant og hatt egen "arena" for det som sagt, men at den må da være nøye kontrollert/klare regler.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2013, 07:09 
Avlogget

Bildet er vel mer nyansert enn at folk er nærtagende.
Min oppfatning er at det er like lett å bli uglesett hvis man svarer på en post
der svaret ikke er på"mainstream" prepper-vis. Eller man går imot majoriteten her.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2013, 07:21 
Avlogget

Det er vel i og for seg helt naturlig at man opplever seg som uglesett om man er i et strengt mindretall?
Diskusjoner og debatter kan være fint og nyttig det, men hører det hjemme her? det blir vel spørsmålet.
Å snakke om dyrking av bønner, hvordan bygge drivhus og ta vare på produktene er mer i den gata hva jeg vil lese om, ikke hvilke underlige verdensbilder folk kanskje har.
For meg så er forumet et sted for utvikling, innsamling og deling av informasjon. Ikke et sted for mer eller mindre fornuftige politiske diskusjoner. (ikke det at jeg vil klare å holde meg unna om de dukker opp.....)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2013, 08:52 
Avlogget

Nei her misforstod du Filbert, jeg skrev ikke "føler", svarene taler for seg i de fleste tilfeller.
Synes å huske en kommentar som; Be a part of the solution.....

Dette var en merkelig kommentar som ikke var et bra tegn for mitt vedkommende.
Den sa meg mye om holdninger her inne.

Og personlig føler jeg ikke noe som helst om dette og bryr meg katten om hva folk mener om meg.
Dette gjaldt ikke om meg men det jeg opplever her inne i noen tråder enten jeg deltar eller ikke.

Hadde jeg ønsket debatt så hadde jeg satt hjemme på kjerringens klubbkvelder og drukket øl,
politisk debatt og slikt kan holdes i egen tråd. Her er vi enige.
(selv om debatten om Peak Oil med Kire var underholdende.)

Jeg bruker forumet på samme måte som de fleste her, hente inn tips, sammenligne framgangsmåter og
dele informasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2013, 10:59 
Avlogget

Det er godt mulig at jeg ikke ahr lagt merke til det du beskriver. Jeg er forsåvidt relativt vant til å tilhøre mindretallet i enkelte fora, så det er mulig jeg ikke reagerer på det. Det var i allefall ikke ment vondt eller kritisk til noen.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013, 21:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er klart at det merkes på aktiviteten når to medlemmer som til sammen har over to tusen innlegg på samvittigheten begge slutter å poste omtrent samtidig. Den første forklarte hvorfor. Han trenger en pause og ser fram til å komme tilbake senere. Mens den andre valgte dramaløsningen ved å prøve å utslette alle spor etter seg selv. Den første begrunnelsen har jeg dyp respekt for. Som jeg har skrevet om før her kan en pause av og til være nødvendig. Da kan det være både sunt og fornuftig å trekke seg ut og gjøre noen annet for en periode. Men måten dramavarianten ble utført på, har jeg derimot ingen forståelse for uten at jeg vil utdype det noe mer her.

Jeg hadde helst sett at det hadde vært mere liv på forumet for tiden. Men heller ikke jeg har for så vidt postet all verden i det siste, så jeg er absolutt medskyldig. Men jeg har da fulgt med på hva som skjer. For egen del er en del av historien at jeg har hatt sykdom i ganske nær familie som har tatt tid. Aktiviteten min har dessuten gått opp og ned i løpet av alle de årene jeg har vært aktiv på fora som dette. Og aller mest aktiv var jeg nok den aller første tiden.

I innlegget jeg linket til over, sier jeg noe om hva jeg tror om årsakene til lavere aktivitet kan være. Og i dette innlegget kommenterer jeg hvorvidt våre medlemmer er så mye mindre aktive enn hva som kan forventes. Jeg sier også noe om at i motsetning til hva noen tror, så er det ikke uvanlig at diskusjonsfora som vårt har mange medlemmer som er inaktive, som enten ikke poster i det hele tatt eller bare sjelden. I tillegg er det ofte slik at mange av de som er aktive brenner for saken en tid og så slokner mer eller mindre. Noen kommer tilbake etter en stund. Men bare et lite antall starter aktive og fortsetter jamt med det. Og ut i fra hvordan profilen i medlemstilstrømningen har vært, er det ikke rart det dabber av nå. Fra starten hadde vi omtrent 10 til 20 nye medlemmer per måned. Så tok det seg kraftig opp i tiden før 22.12.12.  Og i år har vi ligget rundt 20 nye per måned igjen. Dermed kunne vi forvente en nedgang i aktivitet så lenge verden går sånn noenlunde som vi har vendt oss til at den skal gjøre.

Dette er imidlertid ikke noen varig tilstand. Ting vil gå «south» sakte med sikkert tror jeg. Men tidsperspektivet i mye av dette er så langt at mange faller av lasset og tror at faren er over. Men gjeldsproblemene i Europa og USA f.eks. er ikke over. Det er heller ikke ressurskrisene som f.eks. «peak oil». Og global oppvarming går sin gang. Det er nok av faktorer som kan minne oss om historien med frosken som ble kokt levende. Historien sier at om man putter en frosk i en gryte med kaldt vann og begynner å varme den opp, så vil frosken ikke merke faren før det er for sent. Den blir værende i gryta selv om den lett kunne hoppet ut mens vannet ennå var behagelig temperert.

Men det betyr ikke at vi kan slappe av og bare vente på at «ting skal skje» slik at forumet får et oppsving. Om ikke annet fordi hele poenget er at et forum som dette handler om å være føre var. Vi skal gjøre oss selv og andre bedre i stand til å takle situasjoner som krever forberedelser av et eller annet slag. Da vil både vi selv og flest mulig andre bli i stand til å komme seg mer eller mindre helskinnet gjennom de vanskelige tidene vi har foran oss. Og da bør de av oss som føler det på den måten prøve å gjøre noe med det. Jeg lover derfor (dyrt og hellig) at jeg skal gjøre det samme som jeg prøvde i begynnelsen av NSF’s levetid: Jeg skal poste mere aktivt den kommende tiden enn de siste månedene. Og jeg håper noen av dere andre som synes det er verdifullt å ha en slik møteplass som Norsk Survival Forum vil gjøre det samme.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2013, 17:02 
Avlogget

Om ni ursäktar en Svensk så anser jag att politik väldigt mycket hör hemma i diskussioner om survivalism enbart av den anledningen att alla politiska beslut har en konsekvens.

Ekonomi, beslut med mer eller mindre bidrag. Sjukhus och hur mycket som man ska betala osv osv.

Politik om hur och vilken nuvarande konflikt som landets soldater ska skickas till och hur många som blir skadade och dödade där.

Ökade personrån eller överfall på stan kan vara något som är en personlig SHTF (förövrigt anser jag att SHTF är något som sker när politik fortfarande existerar i högsta grad och beslut om konfiskeringar osv är en realitet och när det väl brakat så all politik är borta så har man WROL eller TEOTWAWKI).

Så politik är aktuellt, men man måste komma ihåg att alla är människor och att man inte kan kritisera den för att den har en övertygelse, det är snarare bra! för då kan man få sitt egna synsätt utmanat och kanske kan man gemensamt genom att använda två olika synsätt faktiskt hitta en bra lösning... kanske...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2013, 20:57 
Avlogget
Brukerens avatar

synes absolutt at politikk er en viktig del av prepping. av og til synes jeg preppere er latterlig upolitiske. Mange aksepterer glatt (og litt vel stoisk) at endel politikere kjører verden lukt åt ------- og at man burde reagere, stille spørsmål, etc.

derimot er det greit å holde politiske tråder for seg. noen tråder blir jo lett politiske uansett (f.eks. oil peak) men det får heller være.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 23:04 
Avlogget

dropp alt drama... dropp politisk preik.. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2013, 20:47 
Avlogget

Det er vanskelig å unngå pollitisk viss vass uansett... kanskje det lar seg gjøre å reguelre det på en allright måte?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: