Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 28 Mai 2018, 00:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sikkerhet
InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 17:24 
Avlogget

Slettmeg.no er en råd og veiledningstjeneste for deg som føler deg krenket på nett. Tjenesten har ikke mandat til å foreta sletting eller kreve at noe skal slettes fra nett. Tjenesten kan derimot hjelpe deg å komme i kontakt med de som har lagt ut opplysningene, eller eventuelt tjenesten hvor opplysningene ligger. De kan også bistå med teknisk hjelp og gi råd om hvordan en best bør gå frem for å få fjernet opplysningene.

http://www.slettmeg.no/

Jeg vil uten tvil ha gått grundig igjennom siden og satt meg inn i informasjonen. Det er altfor lett og få privat informasjon på avveie. De kan også hjelpe deg så du får slettet kontoen din på fjasboka (facebook) og ikke bare ”deaktivere” den. For selv om den er deaktivert ligger all informasjon til bruk for facebooks bruk på serverene dems. Men om du sletter kontoen din så skal i teorien også informasjonen din bli slettet. Hvorvidt de egentlig gjør dette kan ikke jeg gå god for, men ifølge facebook når du da sletter kontoen din så står det at alt av info blir slettet, men om du bare deaktiverer den så blir det lagret i en viss periode (som regel 90dager). Men alikavell så har man mulighet for å reaktivere den, altså informasjonen ligger i den forstand ute lenger fordet.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er en del av regjeringens helhetlig satsing på informasjonssikkerhet i Norge. NorSIS jobber for at informasjonssikkerhet skal bli en naturlig del av hverdagen, gjennom å:

* Bevisstgjøre om trusler og sårbarheter
* Opplyse om konkrete tiltak gjennom nyheter, råd og veiledninger
* Påvirke til gode holdninger innen informasjonssikkerhet

Målgruppen er norske virksomheter i privat og offentlig sektor, og NorSIS skal så langt som mulig også imøtekomme innbyggernes behov. Alle samfunnsgrupper skal kunne dra nytte av våre tjenester.

NorSIS er faglig underlagt Justis- og beredskapsdepartementet.

http://www.norsis.no/

NorSIS har også ute en del Sikkerhetsverktøy på siden sin som er helt klart verdt og vurdere. De har blant annet krypterings program som fungerer bra, personlig skulle jeg ønske krypteringen på programmet kunne vært desidert sterkere, men bedre enn ingenting og en vet hva man har i det programmet og at det virker.

De har også programmer som sletter alt av informasjon på hardisken din, så skal du selge eller kaste hardisken så er dette/de programmene noe å anbefale, MEN når dette er sagt så ville jeg aldri uansett anbefalt å selge en hardisk. Rett og slett på grunn av sikkerheten, ja i teorien skal disken din være total clean om man har gått over med ett slikt program, men en som er dyktig nok kan greie og gå rundt det meste fordet. Så selv om det skal være trygt i teorien så er det ikke nødvendigvis det i praksis. Så bedre å ta litt ekstra sikkerhets tiltak og knuse/ødelegge hardisken på best mulig måte.
Vil også legge til at en ikke bør ha en hardiske for lenge heller ettersom det samler opp mye personlig data og informasjon.

De har også program som sørger for at det du har av programvare er oppdatert til enhver tid så pcen er tryggest mulig, men du må laste ned disse oppdateringene manuelt vel å merke. Men den gir deg beskjed når det er ny oppdatering tilgjengelig.

Gjennom en lengre periode har vi i Norge sett en økende aktivitet av ID-tyverier og svindel med personers ID. Vi har sett at trendene fra utlandet har nådd Norge, og flere aktører har satt problemet på dagsorden.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) satte våren 2007 identitetstyveri på dagsorden. Sammen med Security Valley™ startet NorSIS ID-tyveri prosjektet høsten 2007.
NorSIS er en del av regjeringens helhetlige satsing på informasjonssikkerhet.

Formålet med prosjektet er å redusere og bremse omfanget av identitetstyverier og misbruk av personopplysninger. Prosjektet skal definere tiltak og virkemidler som forebygger og reagerer på ID-tyverier og ID-svindel.

http://www.idtyveri.info/

Som de sier så har flere av aktørene satt problemet på dagsorden, men det er stor forskjell og ha deg på dagsorden og jobbe effektivt for å opprettholde sikkerheten og kompetansen på høyest mulig nivå. Dette burde vært en selfølge for alle, ikke bare for bedrifter, men privat personer også. Tross alt mye sensitiv informasjon som dessverre kan spores opp alt for lett. Ennå lang vei og gå på dette område.

Vil anbefale sterkt og lese opp på: Min ID er misbrukt, mye informasjon som en kan lære og ta med seg videre. (For den del noe som bør være en selvfølge er at man lærer seg dette selv og til andre så de kan ta med seg den sikkerheten videre. Hvorvidt de gidder å gjøre dette/få dette med seg er en annen sak, men da har du i hvert fall prøvd).

Samme gjelder for: Forebygg ID-tyveri, her er det også ekstremt mye bra informasjon man kan ta med seg og videreføre til andre.

For privatpersoner: Her kan du teste deg selv, noe jeg helt klart anbefaler for og få en liten oversikt over din egen daglige bruk av sikkerhet og prioriteringer.

For å gi dere en peke pinne på hva jeg har av score der er 97%, dessverre er dette alt for lavt og skuffende over meg selv. Man bør greie å holde seg på 100%, så her er det skjerpings. Men her får dere evt en oversikt over hva som bør skjerpes.

Et annet program jeg også vil anbefale er ”Hidemyass”. Vil anbefale og kjøpe pro versjonen for og holde sikkerheten best mulig på plass.

http://hidemyass.com/

Dette er et programet hjelper deg med å surfe anonymt på nettet, skjule din IP-adresse, sikre din internett-tilkobling, skjule internett historie, og beskytte identiteten din på internett.

Den første kolonnen som dere ser er gratis versjonen av programmet, det gir uten tvil en god effekt. Men skal du optimalisere sikkerheten din så er det uten tvil mye sikrere å bytte til pro versjonen.
Proxy VPN
Anonymous surfing Yes Yes
Hides your IP address Yes Yes
Number of IP addresses 36 42764
IP address countries 3 53
Encrypts all traffic No Yes
Works with online TV No Yes
Difficult to block No Yes

I tillegg (selvsagt) så anbefaler jeg å bruke et sikkert antivirus program og firewall.
Prøv å ungå disse gratis versjonene, de fungerer ja.. men langt i fra optimale.

Anbefaler at når du ikke bruker webcam eller mic å koble dette FRA pcen pga dette er fult mulig for en hacker eller for den del andre å bruke til overvåking for å stjele din/andres identitet eller personlig informasjon. Spessielt viktig om flere bruker samme pc, husk at da går dette utover flere en bare deg selv.

Om utstyret har bluetooth eller andre oppkoblings muligheter utenom USB så er det sterkt å anbefale å legge dette litt bort fra der man til daglig oppholder seg.

(Alt dette som er nevnt over nå er en del grunnleggende tiltak som enhver bør gjøre og ha en bevisst sikkerhet på). Også fult mulig og gå ennå lengre uten problemer for å sikre pcen din mer.

Om noen har spørsmål eller lurer på noe så bare spør, skal besvare dette så langt det er mulig.

---> SYOTOS. <---

Topp

Innleggets emne: Re: Sikkerhet
InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 21:57 
Avlogget

Cudos for at du oppretter en slik tråd på oppfordring ItsMe! Personlig tror jeg at pc ikke er annet enn en papirløs skrivemaskin med avansert rettetast og at datainnbrud skjer ved hjelp av kubein og dirk. Derfor blir det neppe noen konstruktive bidrag fra meg her i tråden; men jeg kommer med en oppfordring jeg med; skriv noen ord i presentasjonstråden!

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 22:17 
Avlogget

Man skal selvfølgelig ta datasikkerhet på alvor,men dette gjelder først og fremst i dagens virkelighet, ikke ved en samfunnskollaps. Jeg synes derfor ikke akkurat dette har særlig mye med det man er opptatt med på dette forumet å gjøre.

Datasikkerhet er et ikke-tema når samfunnet har kollapset, da er det viktigere at ikke de verste utskuddene av privat karakter har for mye ppeiling på hva vi driver med, ikke hva storebror evt skulle vite.

Forøvrig tror jeg ikke storebror er opptatt av hva vi har stuet til side i mylarposer...... Har man noe skjule, så er det vel bare å la være å skrive om det...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 23:11 
Avlogget

[quote="Kim"]

Forøvrig tror jeg ikke storebror er opptatt av hva vi har stuet til side i mylarposer....quote]

Der tror jeg du treffer bullseye Kim. I det store og hele tror jeg at mange generelt og kanskje folk som oss :?: spesielt tror at vi er mer interesante og potensielt sammfunnsfarlige, enn samfunnet oppfatter oss som. I beste fall blir vi vel oppfattet som særinger, som lager egne tilfluktsrom og lagrer mat, på samme måte som mange gjorde for få 10 år siden, når den kalde krigen herjet. I værste fall kan nok noen av oss vel oppfattes av menigmann som "våpengale paranoide nutcases", som bare venter på å fyre opp primusen, ladde børsa og gå til krig mot resten av verden.

Det finnes jo i mediabildet noen eksempler av sistnevnte type og da i all hovedsak fra USA. Om man ser det store bildet, og det bør man jo, så er nok den delen av preppere som går amok, sett opp mot hvor mange det er på verdensbasis, forsvinnende liten. Jeg vil annta at korrelasjonen mellom spree/serie/masse drapsmenn i kombinasjon med å være folkevogn eier, overstiger det å være prepper som går amok (bare spekulasjon, men jeg vet at det finnes flere drapsmenn som var eier av nevnte biltype). Om vi ser på US for å forstå virkligheten, så har de jo også hatt så mange utøvere av lallende galskap som har drept flere mennesker, som har vært ansatt i postvesenet, at det å klikke å drepe for fote har fått begrepet " going postal". Om det finnes et forum for postmenn, så tror jeg neppe at det gir grunnlag for spekulasjoner om hvorvidt de er i myndighetenes søkelys :lol:

Når det er sagt, så tror jeg at det å være redd for myndighetenes søkelys og det å betrakte "oss" som en gruppe som står i motsettning til myndighetene, langt mer skader "oss" enn det vi er opptatt av. Safting og sylting er tross alt svært større del av vår felles diskusjon, enn det å skyte ned droner. Om vi skaper en felles plattform hvor vi er paranoide ift myndighetene og er redde for at vi er farlige for de, vel da gjør vi oss til en sekt som også kanskje bør passes på.

Dette kommer fra en karakter som sålangt har frontet at det kan finnes en virklighet hvor man må krysse mange moralske grenser. Jeg har selv gjort meg til apostel for det meste fra raidinger til kanibalisme, i en postakopalyptisk virklighet. Dette er ikke forumet for slike diskusjoner, men på den andre siden frykter jeg ikke konsekvenser av ytringene fra myndighetenes side. Jeg er sikker på at den som analyserer dataer herfra er kompetent nok til å skille klint fra hvete og galskap fra forestillinger. De fleste ser for seg hvordan det vil være å vinne storeslem i lotto, men de færreste handler som om de faktisk har gjort det, før pengene står på konto.

Når det gjelder vårt potensiale som samfunnsfiender, så synes jeg vi alle skal ta en titt tilbake i historien. Hvor mange mennesker fra den politiske vensteresiden gikk ikke rundt med t-shirt med påskriften "Jeg vil se mappa mi!" på 90 tallet, og hvor mange av de brant eller gjemte bort den samme trøya, den dagen pst åpnet arkivene :lol: Det er fort gjort å overdrive sin egen betydelighet.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2013, 00:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er jo for det meste de ideologiske enstøingene som samfunnet ser på som en trussel. F.eks. islamister, høyreekstreme, osv.
Finnes jo flust av folk som går i skauen, bor primitivt og har våpen. Tror neppe PST gidder å bruke ressurser på å kartlegge preppere.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mai 2013, 00:25 
Avlogget

Kim skrev:
Man skal selvfølgelig ta datasikkerhet på alvor,men dette gjelder først og fremst i dagens virkelighet, ikke ved en samfunnskollaps. Jeg synes derfor ikke akkurat dette har særlig mye med det man er opptatt med på dette forumet å gjøre.

Datasikkerhet er et ikke-tema når samfunnet har kollapset, da er det viktigere at ikke de verste utskuddene av privat karakter har for mye ppeiling på hva vi driver med, ikke hva storebror evt skulle vite.

Nå trenger vi ikke å vente til samfunnet kollapser med å få problemer. Tross alt, og få identiteten stjålet eller personlig info på avveie kan fort bli en personlig SHTF. Jeg vil påstå at denne tråden er mitt i blinken for forumet, og at dette setter fokus på et generelt underkjent fakta her på forumet, at det er mer enn peak oil og tredje verdenskrig man bør sikre seg mot.

Takk for at du startet tråden, og kjempebra post ItsMe! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2013, 22:05 
Avlogget

Frøyatro skrev:

Nå trenger vi ikke å vente til samfunnet kollapser med å få problemer. Tross alt, og få identiteten stjålet eller personlig info på avveie kan fort bli en personlig SHTF. Jeg vil påstå at denne tråden er mitt i blinken for forumet, og at dette setter fokus på et generelt underkjent fakta her på forumet, at det er mer enn peak oil og tredje verdenskrig man bør sikre seg mot.

Takk for at du startet tråden, og kjempebra post ItsMe! :)

Sant det du sier, sikkerhet er noe å ta i aller høyeste grad. Også pr dags dato og som du sier så kan dette fort bli personlig SHTF for enkelte som ikke tar sine forhåndsregler. Kjenner de som har lært på den svært harde måten og kostet dem flere hundretusen kroner.

Godt å høre det blir satt pris på Frøyatro. Skulle bare mangle, prøver å bidra på min måte. :)

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2013, 01:00 
Avlogget

Etter å ha jobbet i IT bransjen i x antall år er jeg rimelig mørkredd over hvor mye drit folk har på pc`n sin. Selv sin egen jobb maskin. Hvor mye privat dill dall de har.

OM jeg var en ond person, noe jeg heldigvis ikke er, kunne jeg blackmailet for tusenvis. " Nei din kone vil vel ikke se din ladyboy i Singapore? " :mrgreen:

Maskinen du bruker paypal & netbank. Ikke la deg selv/kone/unger installere sin software for spill, toolbars, torrent klienter på denne maskinen. Om du gjør det, så ber du om det! Og ikke minst.. på denne maskinen, DROPP PORREN DIN!!! Dodgy porr sider har mye virus og trojaner. Disse samler inn info om maskinen din. Den husker tall og alt du har innpå.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2013, 20:10 
Avlogget

ItsMe skrev:

Et annet program jeg også vil anbefale er ”Hidemyass”. Vil anbefale og kjøpe pro versjonen for og holde sikkerheten best mulig på plass.

http://hidemyass.com/

Dette er et programet hjelper deg med å surfe anonymt på nettet, skjule din IP-adresse, sikre din internett-tilkobling, skjule internett historie, og beskytte identiteten din på internett.

Den første kolonnen som dere ser er gratis versjonen av programmet, det gir uten tvil en god effekt. Men skal du optimalisere sikkerheten din så er det uten tvil mye sikrere å bytte til pro versjonen.
Proxy VPN
Anonymous surfing Yes Yes
Hides your IP address Yes Yes
Number of IP addresses 36 42764
IP address countries 3 53
Encrypts all traffic No Yes
Works with online TV No Yes
Difficult to block No Yes

I tillegg (selvsagt) så anbefaler jeg å bruke et sikkert antivirus program og firewall.
Prøv å ungå disse gratis versjonene, de fungerer ja.. men langt i fra optimale.

Hei!

Jeg har hørt fra en venn at om myndigheter ønsker informasjon fra en ip man bruker gjennom hidemyass, så gir hidemyassfolkene denne ip'en også uten at det er rettslig krav for dette.

Jeg er svært enig i at det lønner seg å ikke bruke mikrofon eller webcam når man sitter på pc. Dette kan som alt annet hackes. Jeg har selv teipet webcamhullet, slik at de som eventuelt titter inn ikke ser noe.

Det er for så vidt bare å gjøre et søk på tester på ulike vpn's så kommer en frem til lister som f.eks. denne

http://netforbeginners.about.com/od/rea ... viders.htm

et alternativ er også : https://www.ipredator.se/

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2013, 02:15 
Avlogget

Ja jeg ser at dere allle er engstelige over allle pc-problemer som må ev. dukke opp,
men det er bare en bagatell om verre ting skjer.
Så fokuser heller på viktigere ting for å overleve....

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2013, 14:46 
Avlogget

Som norsk rettskrivning for eksempel? Fokuser på hva du vil du NORWAY, og la oss andre bekymre oss for våre egne liv. Så kan vi jo se hva som skjer først, at noen stjeler penger eller identiteten våres fra PC-en, eller at vi må løpe over skog og fjell med våpen i hånd.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2013, 17:33 
Avlogget

Vage personangrep basert på rettskrivning syns jeg vi skal la være å ha. Ikke bare fordi jeg skriver masse feil selv, men fordi det forsurer uten at det er nyttig. Uenighet og forskjellige perspektiver er noe som bidrar til mer tankegods og mulighet for læring, tror nå jeg.

Ok?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 09:24 
Avlogget

Jeg må dog være enig med Frøyatro i denne. For en gangs skyld. Å sleive med et og annet ord gjør nå ingenting. Derimot når jeg på forumet ser folk som skriver på ren dialekt, eller skriver så dårlig norsk, spesielt om det da kommer frem at de er født og oppvokst her til lands. Det har jeg lite til over for.

De aller fleste har Word på maskinen sin, om man ikke har det så kan Google Translate gi deg en god indikasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 11:24 
Avlogget

Gullars skrev:
Å sleive med et og annet ord gjør nå ingenting. Det har jeg lite til over for.

Beklager men jeg kan ikke dy meg, selv om jeg ikke på noen måte er et dydsmøster (heller et monster) innen rettskriving.
Men skulle det ikke være: "Det har jeg lite til OVERS for"??? :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 11:37 
Avlogget

Strelok skrev:
Det er jo for det meste de ideologiske enstøingene som samfunnet ser på som en trussel. F.eks. islamister, høyreekstreme, osv.
Finnes jo flust av folk som går i skauen, bor primitivt og har våpen. Tror neppe PST gidder å bruke ressurser på å kartlegge preppere.

Jeg foretrekker den forenklede versjonen av trusler....
Ekstremister ar farlige uansett hva de kaller seg.
:ugeek:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet