Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 22:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Jul 2013, 19:02 
Avlogget

Hugin skrev:
Jeg tolker det slik at du etterlyser tråder fylt av komprimert kunnskap. Strelok har foreslått opprettelse av et forum for «Guider». viewtopic.php?f=2&t=4&p=6499#p6499 Dette er noe jeg personlig vil sette veldig pris på om vi kunne få til.

Det hadde vært både bra og interessant hvis forumet hadde fått til noe sånt noe. Jeg håper dette kan gis litt "prioritet i forumkøen"

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2013, 01:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har vært skuffende lat på dette med guider. Jobbet på et par av dem, men ble ikke så mye av det på grunn av veldig hektisk hverdag. Jeg håper på at det vil gå seg bedre til, og at jeg vil komme med et forslag til en guide i et tema jeg kan litt om. :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2013, 10:01 
Avlogget

Jepp. Jeg tenker jeg vil lage en guide til en bob - bail out bag. 72 timer. Med pris, linker og liste over ting :) Bare å komme med forslag til hva som bør være i en slik sekk :D

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2013, 20:31 
Avlogget
Brukerens avatar

4everinkognito skrev:
Jepp. Jeg tenker jeg vil lage en guide til en bob - bail out bag. 72 timer. Med pris, linker og liste over ting :) Bare å komme med forslag til hva som bør være i en slik sekk :D

@4everinkognito
Takk for initiativet. Det hadde vært fint om du hadde utarbeidet et utkast til en slik guide. Men det er en del ting du må vite først:

Dette er noe moderatorgruppen diskuterer for tiden hvordan skal organiseres og reguleres. Det som er helt klart er at det ikke blir fri posting. Nye tråder må godkjennes av moderator og det vil stilles krav til både innhold, form, kvalitet og språk. Pluss at den som oppretter en slik guide må oppdatere den regelmessig i tråd med innspill fra oss andre.

Grunnen til dette er at dette skal være noe mer og bedre enn en vanlig tråd her inne. Husk at dette kommer i stand fordi det har vært et savn i forhold til hvordan forumet har vært opp til nå. Da kan vi ikke kompromisse med kvaliteten. Dette vil være et viktig «ansikt utad» fordi det vil være et slags offisielt preg over det. Derfor er det viktig at guidene framstår som laget av eksperter - eller i alle fall folk som vet hva de snakker om.

La imidlertid ikke dette ta motet fra dere som går med tanker om en guide dere kunne tenke dere å lage. En mulighet er å ha et «rugekammer» for guider under utarbeiding hvor guiden kan bygges opp over tid. Dette kan være åpent bare for innloggede medlemmer. Når den nærmer seg ferdig kan den løftes opp til den åpne «Guideforumet» som alle kan gå inn på, medlem eller ikke.

Under er først slik den nye kategorien vil se ut på forsiden, dernest et utdrag av diskusjonen bak kulissene:

Sitat:
Faktaguider og tips til nye medlemmer
Posting av nye faktaguider må avtales med moderator. Spesielle regler gjelder. Denne delen av forumet blir hardt redigert for å være så aktuell og informativ som mulig.
Underforum: Faktaguider, Tips til nye medlemmer, NSF's beste

Bamse Brakar skrev:
Vedr. «Guider» Her er noe jeg kladdet for meg selv like etter at dette ble lansert som ide rundt juletider. Har dere noen tanker rundt dette, tilføyelser etc? Jeg mener å huske at det ble sagt noe om å skrive dem omtrent som "produktblad fra Jotun" eller noe i den duren, altså et forslag til en mal. Men jeg klarer ikke å finne tilbake til det innlegget.

Men her mine strøtanker i alle fall:

•Ikke fri posting. Nye guider må godkjennes av forumledelsen/moderator/»Guide-ansvarlig»

•Men innlegg med forslag til nye momenter, påvisning av feil etc i eksisterende guider er greit – og blir oppfordret til. Disse slettes imidlertid etter hvert som de er vurdert og enten tatt til følge(endring/tilføyelse i guiden), eller forkastet. Dette gjøres for å holde emnet/tråden så kort og oversiktlig som mulig.

•Den som får ansvar for å opprette en guide, har også ansvar for kontinuerlig å oppdatere og forbedre guiden slik at den til en hver tid er aktuell og riktig. Får man først et slikt ansvar er det bare internetts eller egen død som kan oppheve dette ansvaret. Nesten :D

•Guidene er generelle og nøytrale i den forstand at de ikke skal fronte spesielle subjektive meninger, merkevarer eller produkter. Slikt forbeholdes tråder i andre deler av forumet. Eksempelvis vil en guide til 72-timerssekken, ikke inneholde en fasit på hva den skal inneholde, men bakgrunnen for hvorfor noen mener slike ferdigpakkede sekker er en god ide og hvilke situasjoner de kan komme til nytte i, hvilke typer utstyr som kan være aktuelt, individuelle tilpasninger etc. Likedan vil en guide vedrørende Mylar bags ikke anbefale spesielle produsenter/forhandlere. Men opplisting av flere av de største, evt link til andre tråder hvor dette diskuteres er greit. Dette for å unngå at guiden blir en diskusjon om noe annet enn det som er temaet, så som erfaringer med spesielle leverandører.

•Linker til aktuelle tråder legges inn til slutt a la slik det gjøres i wikipedia

Viktig: Mest mulig fakta og minst mulig personlige meninger. Evt redegjøre nøytralt for forskjellige synspunkter.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2013, 03:45 
Avlogget

Jeg er litt som Tulla, interessene mine går litt hit og dit i perioder. Hvorvidt, jeg leser, poster, eller ikke er innom i det hele tatt styres mye av dagsformen, og av hva annet jeg bruker tiden min på. Jeg poster også mindre en jeg kanskje kunne fordi jeg sliter med å formulere meg på en god og klar måte i tekstform (mye på grunn av aspergers syndrom) og av erfaring ofte blir misforstått på forumer. Jeg skal likevel prøve å komme med mine synspunkter på hvorfor jeg er mindre aktiv enn jeg kanskje kunne vert:

1. Inndeling i (etter min mening) alt for mange underforum. Det blir for lite aktivitet i hver, og jeg går glipp av interessante tråder som er gjemt i et tilsyneltende uinteresangt (for meg) underforum. Disse blir noen ganger funnet vie linker i andre tråder, mistet, og funnet igjen ved en tilfeldighet flere måneder senere...

2. Et annet problem for meg er at mange diskusjoner er på et mer videregående nivå. Som eksempel er det mange gode diskusjoner om husdyrhold, men ingen "husdyrhold for dummies". Jeg opplever stadig å ikke forstå hva folk mener fordi jeg ikke har grunnkunnskapene. Joda, det finne mye info på nett, men det kan være demotiverende å bruke mye tid på å finne akkurat den nødvendige grunnkunskapen for å forstå akkurat det du er interesert i.

3. Det har vert/er tendenser til "opphetede diskusjoner" og en del uenigheter, og det gidder jeg ikke. Ta det på PM!

4. Jeg er arbeidsledig, på absolutt laveste sats av AAP, bor i hybelleilighet og nærmeste jeg kommer hage er mosedottene langs husveggen og kaktusen i vinduet... Da er mulighetene begrenset.

Et prepper-relatert forum jeg trives godt på erzombiesquad, jeg føler at tonen er mye lettere, og synes det forumet har gode og klare retningslinjer for postingen. Man kan si hva man vil om det forumet på generell basis, men det er mye god info der! Jeg synes også de har en god indeling i underforum, det er lett å finne det som interesserer meg, og hoppe over de som ikke er relevante.

Når det det er sagt så spår jeg en lysere fremtid for dette forumet, det er fortsatt ungt og de fleste forum trenger noen år på å "finne seg selv". Jeg har vert tidlig ute på flere forum og alle har trengt 2-4 år på å modne før de ble virkelig bra, så bare stå på!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 08:51 
Avlogget

Det er fler Zombiesquad medlemer her ja... :mrgreen:

Jeg sliter med at jeg ikke lenger motar mail med melding om svar på tråder??? er kanskje fordi gmail har gjort rare ting, men jeg finner den ikek noe filter eller noe liksom?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 13:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Mine varsler havna i spam fordi forumets epostserver var en spamserver ifølge Google. Har tatt en titt på ZS. Ser som om et litt færre skytevåpen-galninger der enn på andre engelskspråklige forum. Også fint meg Tapatalk-støtte.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 06:58 
Avlogget

Asparges skrev:
1. Inndeling i (etter min mening) alt for mange underforum. Det blir for lite aktivitet i hver, og jeg går glipp av interessante tråder som er gjemt i et tilsyneltende uinteresangt (for meg) underforum.

Amen! Her har du grunnen til at jeg har kuttet ut Norsk survivalforum: Det har blitt et villniss av forum og underforum på mange nivåer som det er komplett umulig å ha oversikten over, enn si følge logikken i. Beklager, men jeg syntes ikke at denne "reformen" dere hadde for noen måneder siden var noen forbedring, snarere tvert imot. La oss få tilbake den gamle inndelingen i noen få, enkle og oversiktlige underforum, så skal jeg begynne å poste her igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 07:33 
Avlogget

Det er en viktig tilbakemelding! Er ikke uenig, men det har vært nyttig å få prøvd ut en annen variant.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 11:17 
Avlogget

Jeg er her mest fordi jeg synes det er spennende å følge med på de som har kommet så langt i preppingen. Jeg savner nok en chat, muligheten for å bygge relasjoner her. Men jeg ser at dette er vanskelig og trolig prepperes dilemma.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 14:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette er et dilemma. Enten kan det være uoversiktlig på grunn av mange underforum som må sjekkes i tur og orden for å finne ut om det er noe nytt av interesse, eller så kan det være uoversiktlig på grunn av at nye tråder puttes i en stor boks og drukner. Da må man sortere ut blant et langt større antall tråder som ikke nødvendigvis er så nært beslektet. I perioder med god aktivitet vil da en tråd fort havne på side 2 og bli borte. Imidlertid tror jeg det er lettere å holde oversikt og beholde noen røde tråder i måten vi gjør det på i dag. Det betyr ikke at det ikke kan komme endringer. Men hovedstrukturen må nok bli omtrent som nå.

Andre forum har løst dette på litt forskjellig vis. Om det er noen felles utviklingstrekk så må det være at etter hvert som forumet blir større i form av emner og innlegg, så dukker behovet opp for å sortere på en eller annen måte fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å finne fram. Særlig til emner som det ikke blir postet mye og jevnt i. Vi er ikke på noen måte alene om dette problemet. Ta for eksempel en titt på vårt søsterforum Swedish Survivalist: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/index.html

Hovedforskjellen på hvordan vi har gjort det i forhold til dem er at vi i større grad bruker en trestruktur hvor man på hovedsiden fokuserer på «hovedgreinene». Klikker man seg videre kommer man lenger ut i mer spesifikke tema. Klikk deg for eksempel utover i «Jakt og fiske». Grunnen til at dette er valgt er fordi det gir en bedre visuell oversikt i første bilde. Man slipper å scrolle opp og ned i særlig grad, i alle fall dersom man bruker PC eller nettbrett. Man ser hele treet med en gang. Hovedgreinene er også lette å se. Så er det bare å klikke på disse for å zoome inn. Swedish har slik jeg ser det smurt det hele jevnt utover på en større flate og man må scrolle ovenfra og ned for å få oversikt. Men dette er egentlig mye en vanesak og et spørsmål om å bli kjent. Er man mye inne på Swedish tar det ikke lang tid før man vet omtrent hvor man finner hva. Det samme tror jeg gjelder for oss. Men jeg tror det er raskere å bli vant til vår måte å gjøre det på, faktisk. Og ikke minst vil det være muligheter for å vokse betydelig i antall emner uten at det bør gå ut over oversikten.

Men det er ikke nødvendig å gå innom førstesiden i det hele tatt dersom man ikke skal poste et nytt emne. Når man logger seg inn får man på høyre side opp valgene: «Vis uleste meldinger», «Se nye innlegg» og «Se dine innlegg». På høyre side er valget «Se aktive emner» nyttig. Og så er det jo søkefunksjonen da, den er det greit å gjøre seg kjent med. Og glem heller ikke at du har anledning til å abonnere på emner eller forum som interesserer deg spesielt. Da kan du gå inn i «Brukerkontrollpanelet» øverst til høyre og klikke på «Overvåkninger» og få opp oversikt over de emnene eller forumene du er interessert i. Det er også mulig å legge inn «Bokmerker» i emner du for eksempel vil se nærmere på senere. Da blir det lettere å finne fram til dem når du har tid. Disse siste metodene betyr på et vis at man kan skreddersy sitt eget forum til en viss grad.

Det er synd at ikke alle finner seg til rette med den hovedstrukturen vi har nå. Men den kom for å løse et problem andre hadde med å finne fram slik det var før, etter at vi hadde vokst en stund. Som sagt endringer vil sikkert komme, men det blir nok raffinering heller enn store gjennomgripende endringer. Jeg håper dere som har påpekt dette nå kan ha nytte av rådene i avsnittet over.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 15:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Tapatalk = mer aktivitet!

http://www.rpgcodex.net/forums/index.ph ... alk.83891/

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 22:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg må innrømme at det er pga den relativt nye layouten på kategorier og tråder som gjør at jeg har mistet litt interesse for å delta her. Det blir litt for uoversiktelig for min del.

Jeg er innom innimellom og leser litt, men deltar ikke...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 07:15 
Avlogget

Jeg begynner å bli enig i at forumet har blitt litt uoversiktlig... men jeg har liksom ikke noen helt klare tanker eller løsninger på problemet heller. Hvordan burde det organiseres?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 07:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Akkurat nå har vi totalt 753 tråder med tema over et svært vidt spekter. Det hadde vært fint om noen kunne vist til et annet forum med tilsvarende aktivitet, eller helst større - vi skal jo vokse, som har løst dette på en vesentlig mer oversiktlig måte. Det hadde vært fint med konkrete ideer til hvordan det eventuelt kunne vært gjort annerledes.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support