Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 14:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 19:39 
Avlogget

Støttes - lett å klage, men ikke like lett å komme frem til bedre løsninger selv. :|

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Det som går igjen på mange forum er at alle hovedkategoriene og underkategoriene er plassert på én hovedside, ikke som her der kun hovedkategoriene er plassert på samme side. Og man må gå videre inn på flere nye sider for å finne underkategoriene.

Er det for mange kategorier? Skjønner godt at det kan være vanskelig å organisere alle trådene. Blir litt som når jeg prøver å organisere ute i sykkelboden - Organiserer og sorterer til den store gullmedaljen, men ender opp med så mange kategorier at jeg mister oversikten.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 22:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Gladibrus skrev:
Det som går igjen på mange forum er at alle hovedkategoriene og underkategoriene er plassert på én hovedside, ikke som her der kun hovedkategoriene er plassert på samme side. Og man må gå videre inn på flere nye sider for å finne underkategoriene.
Er det for mange kategorier? Skjønner godt at det kan være vanskelig å organisere alle trådene. Blir litt som når jeg prøver å organisere ute i sykkelboden - Organiserer og sorterer til den store gullmedaljen, men ender opp med så mange kategorier at jeg mister oversikten.

Du finner faktisk de aller, aller fleste underkategoriene på hovedsiden og kan klikke deg direkte til dem!

Det som faktisk er tilfelle er at ikke bare er alle hovedkategoriene, men også (nesten) alle underkategoriene samlet på EN side OG i ETT bilde uten at man trenger å scrolle for å få med seg helheten. Eneste unntaket er "Jakt og fiske" hvor underforumet "Jakt og jaktvåpen" har noen underkategorier som ikke vises på hovedsiden.

Det som kanskje er den største forskjellen fra f.eks. "Swedish", er at underforumenes innhold ikke er forklart i hele setninger, men med selvforklarende(?) navn. Dersom man er en aktiv bruker av forumet bør det ikke ta så veldig lang tid før man får en god følelse for hvor man finner hva. Det man IKKE ser på forsiden er hvilket av underforumene det siste innlegget ligger i. Men det er andre måter å finne fram til nye innlegg uten omveier, se nedenfor.

Og ja, det er vanskelig å organisere på en slik måte at alle får det samme overblikket med det samme. Vi har forskjellig måte å ta inn informasjon på. Det som er lett for noen, er kanskje vanskelig for andre. Og omvendt, selvfølgelig. Dessverre er det per i dag ikke mulig å bruke den mest intuitive formen, tankekart, på hovedsiden. (Og det går nok ennå noen tiår før folk blir vant til å forstå og bruke tankekart, dessverre.)

Men i innlegget mitt på forrige side, viewtopic.php?f=2&t=585&start=30#p12549, kom jeg med noen tips om hvordan man kan bruke forumet. Kanskje kan noe der være til nytte?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2013, 16:40 
Avlogget

Hovedsiden fungerer da fint for meg i alle fall. Ser ingen grunn til å endre på den. Bruker stort sett nettbrett og er glad for å ha mye info samlet i bildet. Er kanskje mest spørsmål om å være ofte nok innom til å kjenne seg igjen fra gang til gang kanskje.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 12:23 
Avlogget

Jeg kommer vel ikke til å slutte og logge meg inn, men mitt uttalte mål om å dele kunnskap kommer nok til å få seg en trøkk. Da dette forumets aktivitet i det siste dreier mer og mer inn på bushcraft som jeg finner uinteressant.

Så jeg ønsker alle lykke til med prosjektene sine, og håper dere setter pris på det jeg allerede har skrevet. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 15:32 
Avlogget

Den eneste måten å ta tak i de andre viktige selvbergingstemane og slike saker er å skrive mer om dem.
Forumet er hva medlemmene gjør det til. Jeg syns nå heller ikke det har skjedd noen voldsom endring i forumet - men rett og slett at de siste aktivitetene som har blitt beskrevet har vært "ut på tur" saker. Det er jo fortsatt interessante tråder om energi, vannrensing, håndverk, dyrehold osv.

Elelr er det rett og slett noe jeg ikke har fått med meg?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 00:00 
Avlogget

Frøyatro skrev:

Så jeg ønsker alle lykke til med prosjektene sine, og håper dere setter pris på det jeg allerede har skrevet. :)

Tror det må være endel jeg har gått glipp av her. :oops:

Temaene vi er opptatt av går vel litt i bølger. :?:

Men jeg håper virkelig ikke at du har tenkt å slutte å poste innlegg her. Jeg har lært masse gjennom det du har skrevet. :) :) :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 07:23 
Avlogget

Jeg vil tro at de absolutt fleste setter pris på de trådene og den erfaringen Frøyatro har delt. Jeg gjør i iallefall det.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2013, 21:08 
Avlogget

Filbert skrev:
Den eneste måten å ta tak i de andre viktige selvbergingstemane og slike saker er å skrive mer om dem.
Forumet er hva medlemmene gjør det til. Jeg syns nå heller ikke det har skjedd noen voldsom endring i forumet - men rett og slett at de siste aktivitetene som har blitt beskrevet har vært "ut på tur" saker. Det er jo fortsatt interessante tråder om energi, vannrensing, håndverk, dyrehold osv.

Elelr er det rett og slett noe jeg ikke har fått med meg?

Det jeg egentlig opplever er at jeg stiller spørsmål ved hagebruk o.l som blir ubesvart, noe som gjør at jeg mister interessen. All teorien om hvordan bruke ildstål og lignende er tilsvarende uinteressant. Ellers blir det mer enn nok dommedagshysteri, jeg synes at det i det siste har blitt veldig stort fokus på fullstendig dommedags mens dagliglivets utfordringer blir glemt. Som f.eks det nye medlemmet som fant det for godt å refse oss for å være opptatt av datasikkerhet og utfordringene ved at fastelefonen forsvinner til fordel for å ruste oss mot... et eller annet ubestemmelig stort noe.

Gratulerer til Filbert og Draugjeger som er blitt moderatorer siden sist, jeg håper dere klarer og holde liv i dette forumet. Noe av det største problemet deres blir kanskje og holde på de aktive medlemmene? Noe jeg synes er synd er at mange aktive medlemmer forsvinner etter noen måneder, og jeg føler at vi alle går glipp av kompetanse. Jaja, det er nå engang bare slik jeg tenker. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 15:17 
Avlogget

Første gangen jeg er her inne på aldri så lenge.
Jeg følte vel egentlig ikke at jeg hørte hjemme her i utgangspunktet, men noen av emnene var interessante så jeg ble værende en stund.
Kikket innom en snartur nå for å finne igjen en link til ei nettside jeg skulle ha tak i, og visste lå her inne et sted.
Skummet gjennom litt for å se hva som har skjedd siden sist, og konkluderer med at jeg nok ikke blir å se her inne så mye i framtida heller.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2013, 19:42 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Gratulerer til Filbert og Draugjeger som er blitt moderatorer siden sist, jeg håper dere klarer og holde liv i dette forumet. Noe av det største problemet deres blir kanskje og holde på de aktive medlemmene? Noe jeg synes er synd er at mange aktive medlemmer forsvinner etter noen måneder, og jeg føler at vi alle går glipp av kompetanse. Jaja, det er nå engang bare slik jeg tenker.

Man takker, det er jo faktisk OK å kunne bidra litt mer. Nå er det vel ikke vår jobb å holde forumet aktivt - det er det medlemmene og de som har noe å bidra med som må gjøre. At folk har andre ting å gjøre kan vi nesten ikke krangle over over.

Men det ligger mye bra her allerede, og de som forsvinner kommer kanskje sterkere tilbake senere.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2013, 08:35 
Avlogget

Filbert skrev:
Frøyatro skrev:
Gratulerer til Filbert og Draugjeger som er blitt moderatorer siden sist, jeg håper dere klarer og holde liv i dette forumet. Noe av det største problemet deres blir kanskje og holde på de aktive medlemmene? Noe jeg synes er synd er at mange aktive medlemmer forsvinner etter noen måneder, og jeg føler at vi alle går glipp av kompetanse. Jaja, det er nå engang bare slik jeg tenker.

Man takker, det er jo faktisk OK å kunne bidra litt mer. Nå er det vel ikke vår jobb å holde forumet aktivt - det er det medlemmene og de som har noe å bidra med som må gjøre. At folk har andre ting å gjøre kan vi nesten ikke krangle over over.

Men det ligger mye bra her allerede, og de som forsvinner kommer kanskje sterkere tilbake senere.

Gratulerer til dere begge.

Jeg er nok en av de som sliter med tiden. Siste halve året har endringer på to forskjellige jobbfronter endret seg, barn må følges tettere opp, etterutdanning krever sitt og hvis man skal fortsette med en "bli selvstendig med hus og hjem" tanke så blir ledig tid brukt til slike prosjekter i praksis. Dessverre så blir da forum, og andre hobbyer nedprioritert akkurat nå.

Svinger innom og holde øye med forumet regelmessig dog...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2014, 16:15 
Avlogget

Jeg har vel ikke vært så veldig aktiv til å begynne med, men kikker innom når tid og mulighet gis. Men for å være ærlig er det ikke bare tiden som er min unnskyldning. Jeg har hørt flere si bug-in vs bug-out er en anledning, og jeg vil gjerne være enig i den men omvendt; i min situasjon idag er bug-in ikke et alternativ, og prep-odling og oppbevaring av ting er ikke noe jeg har mulighet til og dermed ikke interesse av. I tillegg er mange innstilte på mildere katastrofer hvor samfunnet til dels fortsatt fungerer i en benign form selv om ressursene er minsket. Det er heller ikke et scenario jeg ser foran meg som sannsynlig selv om det ikke er umulig.

Det er ikke for å tråkke noen på tærne eller for å være vrang, det bare min anledning til at jeg ikke vært så aktiv og sannsynligvis ikke vil bli. Men jeg ønsker virkelig alle lykke til med det dem vil oppnå!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support