Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 01:41

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Mar 2013, 08:50 
Avlogget

Det er noen brukere som ikke har vært logget inn på leeeeenge. Noen har postet litt eller mye, og da lurer jeg jo selvsagt litt på: Hvorfor. Dette kan være mange grunner til det selvsagt, men jeg lurer nå likevel.

Så da starter jeg en tråd for temaet, hvis noen brukere bestemmer seg for å slutte å være innlogget, kanskje dere kan fortelle hvorfor før dere forsvinner? Jeg spør primært for at moderatorene kan få tilbakemeldinger på forumet. Hvis det er jobb, sykdom eller annet som gjør at folk ikke har tid, så er det jo ikke så mye å gjøre med det. Men hvis det er fordi forumet ikke faller i smak på noe vis, hadde det vært morsomt å vite hva det er. Er forumet for ekstremt? For tamt? Og så videre.

Og da er det passende at jeg begynner. Jeg skal kutte ut all internett for en tid fremover. OK, nettbanken slipper jeg nok ikke unna, men det er også unntaket som bekrefter regelen. Grunnen er at jeg i det siste nok har blitt litt for glad i å sitte på nettet. Forumlivet på diverse forum tar opp en del tid, også har vi blogger jeg leser, facebook, youtube, animeserier... Men nå skal det prioriteres annerledes. Jeg har en haug med bøker jeg skal lese, en haug meg ting å lære meg, en haug med ting å gjøre, som jeg skal komme meg gjennom. Når jeg logger meg på igjen blir avhengig av hvor raskt jeg blir ferdig med den listen, men forhåpentligvis blir det ikke senere enn sensommer, tidlig høst. I alle fall har jeg et grundig incentiv med en forlokkende belønning som venter på meg nå. :)

Jeg kutter tvert, og gjør pinen kort før jeg rekker og ombestemme meg. Men jeg gleder meg til å lese de tusenvis av nye innlegg, og bli kjent med hundrevis av nye medlemmer, som sikkert kommer til mens jeg er borte. :D

Med de beste hilsener: Frøyatro.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2013, 09:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor har aktiviteten her dabbet av etter nyttår?

Det er det sikkert flere mulige grunner til. At det fortsatt skjer noe her skyldes selvfølgelig at jorden IKKE gikk under 21. desember i fjor. Men det voldsomme fokuset på 21.desember genererte en god del oppmerksomhet som kanskje førte til større tilstrømming hit. Når ingen ting skjedde og de dårlige nyhetene fra verden omkring oss etter hvert bare blir «business as usual», flytter fokuset seg over på hverdagen igjen. Jeg vet ikke, men det kan kanskje ligge noe der.

Så er det kanskje noen som titter innom og synes vi er for slappe i modereringen, eller for strenge….. ;)

Jeg tror også det kan skyldes at man kan trenge en pause fra slike alvorlige ting som prepping en gang i blant. Det kan være emosjonelt trøttende å fokusere for mye på slikt over tid. Da er det bare sunt med en «time-out» for en stund.

For andre som ikke ser andre aktuelle situasjoner enn f.eks. å bli innesnødd på hytta en ukes tid, få motorstopp på veg over fjellet i dårlig vær og lignende, er det begrenset hvor mye tid det tar å bli ferdig med slike småsaker. De har vært innom, gjort sine saker, haket av for oppdrag utført, og går videre.

Atter andre har kanskje hatt et romanisert eller urealistisk syn på prepping/survivalisme og de forskjellige scenarier som gjør at prepping blir aktuelt. Å bli eksponert for og ta inn over seg konsekvensene av noen av de skikkelig depressive mulige fremtidsbildene, er det ikke alle som tåler. Det gjaldt for eksempel meg selv for mange år siden da jeg leste oppfølgeren til «Limits to Growth». Jeg leste og forstod hvilke utfordringer menneskeheten faktisk står ovenfor. Det var en rystende opplevelse. Man kan ikke stå i slikt over tid uten å bearbeide det og se løsninger etter hvert. Men det er en prosess som tar tid, det er for de fleste ikke bare som å slå på en bryter. Så etter relativt lang tid med fokus på andre ting, var jeg moden for å stirre den slags problemer i kvitauget og prøve å gjøre noe med dem. Ikke bare på det personlige planet, men også i en større sammenheng.

Jeg tror det samme vil skje og har skjedd, for noen av de som har vært innom her. Og de er velkomne tilbake når de føler for det. De sterkeste vil komme gjennom slike ting styrket. Andre vil grave slike tanker og ideer ned og ikke gjøre noe med dem. De vil fortsette å fornekte. Men de vil kanskje likevel være bedre i stand til å forstå hva som egentlig skjer når begivenhetene i verden etter hvert begynner å tårne seg opp og ikke lenger kan bortforklares.

Så til slutt, god preppeferie til deg Frøyatro. Ikke glem passordet ditt til den dagen du er klar til å se innom igjen. ;)

PS: Det er lov å ombestemme seg .....

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2013, 11:35 
Avlogget

Tror en av grunnene til redusert aktivitet er at vi i dag er i år 2013...

For egen del synes jeg det er litt for lite "Bushcraft", men håper at det kommer seg med snøtiningen.
Har iallefall selv tenkt å utforske litt av hvert i den varme årstiden.
Håper at jeg kan etterhvert dele bilder også.
Crusoe har snakket om turer ut i havgapet hvor det er mye spennende å innta....

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2013, 14:43 
Avlogget

hvis det blir delt flere bilder tror jeg interessen blir større.
Poenget er DEL BILDER!!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2013, 18:15 
Avlogget

Bilder er alltid interessant, men tror ikke det er bilder som er avgjørende
blant så mange folk med forskjellig kompetanse.

For mitt vedkommende så poster jeg ikke i hytt og dynevær bare for å ha noe å si.
Det fører til at hvis det ikke er liv i tråder jeg har relasjon til så poster jeg ikke.

Jeg er desverre ikke en teoretiker heller så jeg skjønner dæng når folk snakker
om reptilfolk og konspirasjonsteorier med skumle myndigheter.....men jeg leser det likevel :)
"Gi meg en hammer og si hvor skapet skal stå, så fikser jeg det", det er mer min stil.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2013, 20:37 
Avlogget

Jeg er vel en av de som er lite innlogget for tiden, og grunnen til det er sammensatt.

For det første så er deltagelse på ulike forum basert på lyst og kapasitet. Lysten er jo noe som kommer og går, for min del så er det tider hvor jeg ikke ønsker og være sosial, selv om det bare er på et internet forum. Om det samtidig er mange andre oppgaver som krever sitt, så blir terskelen for å delta enda høyere.

Hvorvidt forumet oppfattes som for tamt eller ekstremt betyr lite for min del, men det kan kanskje gjøre det for andre. Takhøyde er nok viktig, jeg vet at minst en deltager kuttet ut forumet fordi han fant det for trangt, dog ikke for lite ekstremt.

Bamse nevner moderering som en mulighet, både at forumet kan virke for slapt, eller for strengt. For egen del tror jeg forumet ift dette fremstår som verken eller. Personlig har jeg opplevd å få slettet deler av poster som hverken bryter mot norsk lov, er chatting eller er ufine mot andre. Selv om posten bare var svar til spørsmål rettet til meg i tråden, så ble deler av svaret mitt slettet. Den eneste grunnen jeg kan se til det er at svaret var OT ift trådens tema. For min del gjør det noe med lysten. Om man leser på forumet, så ser man kjapt at OT ikke slettes som regel. At det derfor skjedde meg henger nok sammen med tidligere bidrag her. Når jeg bruker tid på og skrive svar og opplever at de nærmest grunnløst slettes, så bidrar det til og minske motivasjonen til å delta. Det er jo bare bortkastet tid å skrive om det er fare for at innlegget slettes etter andre standarder enn hva som praktiseres ellers. (det var forumseier som valgte å slette innlegget, og det er selvsagt hans soleklare rett og gjøre så).

Jeg tror ikke du tar preppeferie Frøyatro, men surfeferie (Hawai :lol: ). Håper du velger å bruke noe mer tid på nettet enn på nettbanken og at den tiden benyttes her på forumet. Hvem skal ta ansvaret for å sosialisere psykopatene om du tar ferie ;)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2013, 21:12 
Avlogget

Jeg tror nok litt av nedgang kan skyldes at miljøet er relativt lite og preppere som andre mennesker har ganske ulike fokusområder. Noen trenger som nevnt bare noen tips i forhold til å bli innesnødd noen dager mens andre heller vil diskutere dramatiske konsekvenser av peak-et-eller-annet, investere i småbruk og satse på en total selvhjulpenhet uavhengig av storsamfunnet i så stor grad som praktisk mulig. Med et i utgangspunktet lite miljø blir de forskjellige "subgruppene" eller særinteressegruppene enda mindre og jeg tror at når folk har melket ut det de føler relevant samt eventuelt bidratt med det de føler de kan noe om dabber det litt av med mindre det dukker opp noe nytt som fenger interessen.
Jeg tror nok derfor det er naturlig at det svinger litt i aktiviteten ut fra hva som eventuelt dukker opp av nye diskusjoner.
Årstiden kan også ha noe med det å gjøre. Vi (i alle fall det store flertall) er vokst opp i en kultur der fokus på å berge over vinteren kommer litt med morsmelka. Det er ikke mer enn en eller to generasjoner siden "å preppe for vinteren" var en selvsagt greie i hverdagen for mange. Kanskje prepping derfor faller seg mer naturlig på sommer/høst enn senvinters mens det kulturelt sitter i oss at senvinteren er mer tiden for å tære på det vi har i påvente av ny vekstsesong?
En annen ting kan selvsagt være at man er litt på vakt for å settes i bås med tinfoil-gjengen på doomsday preppers o.l. og at man derfor raskere enn man ellers ville trekker seg tilbake før for mange i familie/omgangskrets snubler over interessen. Selv kjenner jeg litt på akkurat dette siste og strever en del med å prøve å holde tilbake tilstrekkelig om meg selv slik at det ikke skal være for åpenbart å resonnere seg frem til identiteten min. Det blir selvsagt enklere jo flere innlegg jeg skriver der personlige meninger, interesser, kunnskaper, livserfaringer og geografiske ting kommer frem i lyset. Når det da er åpenbart at flere journalister driver å snoker rundt her inne for å lage en norsk sak om "de som forbereder seg på verdens undergang" (eg. tinfoilhatt-gjengen) kjenner jeg at jeg blir enda mer tilbakeholden. Jeg aner jo ikke hvilke aviser etc. som plutselig slenger ut noen sitater totalt ute av sammenheng (som journalister vanligvis/alltid gjør) som så kan føres tilbake til meg av kolleger/bekjente.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2013, 21:41 
Avlogget

Nja, kanskje at forumet prøver å bli litt av alt og at det blir tynt. Våpentråder blir bedre besvart på kammeret.no, skal en ha nytt fjelltelt er det på fjellforum.no du finner gram-nerdene. Aggregat fant jeg i trådene på på diverse båtforum, og symaskin kjøpte jeg etter sjekk på forum.... osv osv.
Dere som startet her og har lagt inn de fleste trådene har gjordt en kjempejobb. Går innom og kikker, kanskje er det en lesbar tråd. Men den siste tiden er det vel en sjekk av "hva har du gjort av forberedelser" som tar litt tid....
Synes solceller og solvarmere er spennende.... men det var jo byggebolig.no da... :roll: 8-) :lol:

Var få konstruktive forslag i innlegget mitt gitt.... :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2013, 22:10 
Avlogget

Eg har vel kutta ned ein del, det har litt med at "prepping" er fokus på noko negativt . Eg prøvar å kutte på negativ tankegang og ynsker å tenke meir posetivt i livet, eg må la "realisten" kvile seg litt slik at eg ikkje blir ein sur sambuar og far som berre tenke på det aller verste som kan skje heile tida.
Vil alltid ha eit vist fokus på prepping, og grunnkunnskapane vil alltid vere der, men vi må aldri gløyme å leve i "nuett"

Så eg vil av og til svinge innom, men ikkje daglig som før .

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2013, 11:39 
Avlogget

Her i gården en blanding av generell ekstremt lite tid/energi for nettet og selvsensur pga. orientering i retning tinfoil- og vegetar-temaer.
Den ekstremt forskjellige behandlingen av Kire og femtenåringen vår gjorde meg forsiktigere med hva jeg skriver her. Kikker innom iblant fremdeles. Savner Frøyatro allerede :cry:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 11:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Det er det sikkert flere mulige grunner til. At det fortsatt skjer noe her skyldes selvfølgelig at jorden IKKE gikk under 21. desember i fjor. Men det voldsomme fokuset på 21.desember genererte en god del oppmerksomhet som kanskje førte til større tilstrømming hit. Når ingen ting skjedde og de dårlige nyhetene fra verden omkring oss etter hvert bare blir «business as usual», flytter fokuset seg over på hverdagen igjen. Jeg vet ikke, men det kan kanskje ligge noe der.

Det som Bamse skriver er nok mest riktig tror jeg.

Her er litt statistikk:

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 14:33 
Avlogget

Jeg er en av dem som har vært borte en stund. Her er noen av grunnene:

1. Jeg er et typisk dillemenneske. I noen perioder har jeg kjempedilla på en ting og dermed blir jeg intens opptatt av det i en periode som etterhvert går over. Det kan gjerne komme nye perioder senere. Har i denne perioden hatt noen andre diller enn prepping selv om preppingen ikke har vært helt borte.
2. Når jeg har dilladilla vil jeg gjerne ha nye innlegg mange ganger om dagen :)
3. Jeg har hatt mye med familie/barn og sykdom i det siste og har vært mindre på nett
4. Den tiden jeg har vært på nett har jeg spilt :D

Ellers vil jeg si jeg er velidig fornøyd med forumet. Sakte men sikkert blir det grønnsakshage på meg og da blir det nok mer lesing her inne.
Blir også mye mer ut i skogen når det går mot vår. Bushcraft er også jeg interessert i å vite mer om. Synes jeg kan litt vel lite om det.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 14:37 
Avlogget

enig med nr 2 tulla

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 14:53 
Avlogget

Tenker på hvor lenge man "kan" være uaktiv før profil avsluttes.
Hva med 6 mnd uten aktivitet???

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mar 2013, 20:13 
Avlogget

Jeg begynnte å føle meg litt vel avhengig av ting som internett, smarttelefon, pc osv. Så aktiviteten min her på forumet har nok sunket en del i forbindelse med at jeg prøver å holde meg unna elektroniske duppeditter, facebook ol. rett og slett for å ha et bedre utgangspunkt om ting skulle skje(blir jo færre forandringer og forholde seg til)

Vidar

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support