Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Apr 2018, 17:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Godt nytt år!
InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 15:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Har dere en kort oppsummering av året som har gått (f.eks. preppemessig)?
Har folk noen nyttårsforsetter?

Topp

Innleggets emne: Re: Godt nytt år!
InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 16:49 
Avlogget

Rent preppe-messigt, så har det kommet litt mat og utstyr på lager. Ellers så har forumet gitt meg endel å tenke gjennom, så eg måtte revurdere planene litt. Planene er nå (noenlunde) på plass,og kostnaden er ca. beregnet. Det ble endel forandringer fra original planene mine, men til det bedre. Eg vil takke alle her for de gode innleggene sine, og ønsker at det fortsetter på samme måten nest år.

Ønsker alle ett Riktig Godt Nytt År

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 18:01 
Avlogget

Katastrofer er subjektive, så forbered dere på alt fra arbeidsløshet til kosmiske katastrofer og gjør deres beste for å hjelpe hverandre og forandre verden til noe bedre!

Selv om verden fremdeles står er det lurt å forberede seg for å greie seg sjøl, f.eks. ved å pakke en BOB med mat i til eventuelt opphold i tilfluktsrom. I den anledning siterer vi et brev fra Direktoratet for Sivilt Beredskap som svar på et spørsmål fra oss:

Sitat:
Dimensjonerende oppholdstid i tilfluktsrom ble ved ”Forskrift m.v. om tilfluktsrom” - utgave 1995 endret fra 3 døgn til 6 timer. Det er derfor ikke lenger planer/behov for matlagre i tilfluktsrom beregnet for en beredskapssituasjon.

Direktoratet takker for utvist interesse.

Altså: Pass på at dere kan passe på dere selv, og ha et riktig godt nytt år alle sammen!

Hilsen Herr og Fru Isbjørn

Sist endret av FruIsbjørn den 31 Des 2012, 18:16, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 18:09 
Avlogget
Brukerens avatar

I 2012 har jeg blitt medlem av et fantastisk forum som vokser dag for dag!

Godt nytt år og takk for det gamle!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 18:23 
Avlogget

Godt nytt år og gleder meg til hva det nye året vil bringe.
Takker også for muligheten dette forum gir for fremtiden

MVH

Hårek (den håravfallende)
[/quote]

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2013, 20:43 
Avlogget

Hei

Ny prepper i Bergen takker for mye inspirasjon ! Kom over forumet rett før jul 2012, har til gode å pløye igjennom mye av det som er skrevet ! Kommer sterkt tilbake med svar på diverse enmner

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 16:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Godt nyttår til dere alle :) Har bare et nyttårsforsett i år, og det er å bruke mindre tid på internett, og heller lese mere bøker. Forsettet har holdt så langt :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 08:48 
Avlogget

Godt nyttår!

Mitt prepperår 2012 oppsummert:

Fant forumet i oktober og oppdaget at jeg hadde en prepper i magen fra før av, om enn veldig usystematisk.
Begynte å tenke igjennom hva jeg ville være forberedt på og la meg på et ganske fornuftig og lite apokalypseaktig nivå (mer sånn "innesnødd et par uker").
Fant også pengevettforumet og har lenge forsøkt å betale ned lånet og spare opp en buffer. Blitt mer opptatt av den økonomiske preppingen da jeg er selvstendig næringsdrivende og veldig avhengig av økonomien til folk.

Ryddet ut av et lite kott som jeg ekspropierte til lager. Begynte med å sjekke hva jeg hadde surrende rundt i huset og fant ganske mye som fikk en naturlig plass på lagret. Fant ut at det var mange ting som ikke "passet med hverandre" og mange ting som manglet av nonfood-kategorien.
Etterhvert har det blitt en besettelse å ta med god hermetikk eller tørrvarer hjem. Har også blitt overrrasket over hvor mye nonfood jeg faktisk også trengte. Halve kottet er ikke spiselig!

Har begynt å snuse litt på å ta jegerprøven. Ikke nødvendigvis for preppingens skyld.

Tatt opp urteinteressen, kjøpt den fine urteboka til rolv.no og lest mer.

Sett på masse preppervideoer og survivalvideoer på Youtube og sverget at jeg ikke skal bli sånn ;)
Planlagt mer systematisk kjøkkenhage til sommeren (har hatt litt her og der)
Angret på at jeg sluttet med høner og kanin, men det blir ikke noe av det med det første.

Har også kjøpt en gammel rønne av en hytte (nærmest en brakke) som først og fremst skal være hytte, men som også kan fungere som BOL da vi kan gå dit på et par timer utenfor allfarvei dersom det trengs. Laget et lite lager av ting som kan være der.

Fått tennstål til jul og begynt å trene. Ikke bare enkelt! Selv det å tenne på en serviett er en utfordring. (som jeg klarte til slutt)

Planer i 2013

- Budsjett over hele året (har laget, men lønnen er usikker)
- Spare større buffer og betale mer på lånet
- Utvide lagret og lage bedre rulleringsløsning
- Sette poteter og lage liten kjøkkenhage
- Ut på flere turer i skog og mark. Bruke urtene rundt meg i stedet for medisiner
- Bli i bedre form og miste noen kg
- Passe på at familien er sunn og frisk. Vaksinere minstemann mot influensa siden han er i risikogruppen
- Ta med storebror mer ut i skogen, gi ham en speiderkniv og lære ham litt om naturen

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: