Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 22:21

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Nov 2012, 00:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Kansje Forberedelse og overlevelse burde deles inn i to?
Praktisk og filosofisk?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2012, 19:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg synes vi skal ha en live chat fordi da kan man dele egne meninger mye fortere med folk + det starter å litt mye journalister på forumet, greit at de leser og forstår bedre hva prepping i norge handler om, men håper journalist bølgen på forumet snart går over litt :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 20:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Forslag om hva som skal skje med postene til medlemmer som enten blir utestengt eller melder seg ut: Se forslag i tråd som aktualiserer forslaget - http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=14&t=438&p=6230#p6230

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 20:51 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Forslag om hva som skal skje med postene til medlemmer som enten blir utestengt eller melder seg ut[/url]

Postene til den/de som blir utestengt burde fjernes, eller iallefall dem som ble postert etter advarsel.
Postene til den/de som melder seg ut burde beholdes, men uten id.

Synes dessuten at poster som har vært inaktive i mer enn 30 dager burde overføres til et arkiv.

Et forslag fra Hårek.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2012, 00:29 
Avlogget

Synes ikke det skal være noen automatikk i at utestengte medlemmer skal få slettet alle postene sine, det kan fort oppstå like mye forvirring rundt det som de som frivillig slutter. Med mindre postene bryter med forumet, bør de få stå. Det kan jo være nyttig info også.

Folk som melder seg ut bør heller ikke få slettet postene sine, det blir for sært synes jeg. Eventuelt ID-løst som Hårek foreslo.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 01:41 
Avlogget

Jeg synes det nå er svært mye under mat-tråden, som nå dreier seg om landbruk (fx kompostering), så jeg ønsker en egen kategori om landbruk/selvberging. Trolig kan en slik kategori etterhvert deles opp i enda mindre deler, bare kjapt eksemplifisert i dyr/planter distinksjoner. Er fullstendig klar over at det gjør forumet større, men ift til interesse blir det jo mindre :shock: Da kan man gå rett til en del man synes er viktig og riktig.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 12:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Det jobbes bak kulissene både med dette og hint. Så en vakker dag vil forumet gjenfødes med en del endringer. Men ting tar tid fordi det er så mye annet som skal gjøres i denne førjulsstrid.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 14:14 
Avlogget

Crusoe skrev:
Jeg synes det nå er svært mye under mat-tråden, som nå dreier seg om landbruk (fx kompostering), så jeg ønsker en egen kategori om landbruk/selvberging. Trolig kan en slik kategori etterhvert deles opp i enda mindre deler, bare kjapt eksemplifisert i dyr/planter distinksjoner. Er fullstendig klar over at det gjør forumet større, men ift til interesse blir det jo mindre :shock: Da kan man gå rett til en del man synes er viktig og riktig.

Jeg støtter denne fullt ut!

Samtidig har jeg forståelse for at det blir mye arbeid på de to moderatorene våres, i hovedsak Bamse. Men det skader ikke å minne dere på ønskene våres tid og annen. :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 15:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg foreslår å lage et forum for utarbeidelse av guider. Evt. et underforum under hovedforumet. Nå som jeg har litt tid i jula kan jeg sette meg ned å skrive den CBRN-guiden. :)
Kan gjerne melde meg som ansvarlig moderator for et sånt forum.
Har tidligere erfaring både som admin og moderator på andre phpbb-baserte forum.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 16:58 
Avlogget
Brukerens avatar

For øyeblikket jobber vi med en arbeidskopi hvor det er et underforum som heter noe sånt som "Faktaguider og tips til nye medlemmer". Og "Mat og vann" vil i versjonen vi vurderer ha underkategorier for henholdsvis produksjon, konservering/lagring og tilberedning/oppskrifter. I tillegg er et par av de andre temmelig storvokste og vil bli stykket opp i underkategorier. Det vi strever med nå er å få helheten til å fungere. Så derfor er ikke dette på plass ennå. Men i stedet for å forhaste oss, tar vi den tiden som trengs. Det er jo ikke akkurat noe hinder for å starte emner slik det er nå heller.

Når det gjelder guidene, må det være noen føringer for blant annet hvordan de er bygd opp og innhold for at de ikke skal skli ut. For eksempel vil en guide av typen "72-timers sekk" måtte være både av generell karakter og ha skikkelig substans, samtidig som den ikke er særlig konkret på akkurat hva som inngår i den enkelte sekk. Slikt har vi andre tråder for. Dessuten bør det være forpliktende å være trådstarter der. Jeg kunne tenke meg at bare internettets eller egen død er godkjente grunner for ikke å følge dem opp. :lol:

Strelok: Det hadde vært flott om du hadde klar en slik guide til dette kommer på plass. Da har vi litt innhold alt fra første dag.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2012, 21:38 
Avlogget

Det høres svært bra ut Bamse, gleder meg til å se resultatet!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2012, 10:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for alle forslag og meninger!

Endringene som kommer vil innebære nye forum seksjoner med underkategorier der det er nødvendig.

Når det gjelder funksjoner utover det som ligger i grunnpakken til phpBB så vil det ikke bli lagt til noe. Dersom det installeres ekstra ting vil dette f.eks. kunne føre til at det blir problemer når det skal oppgraderes til nyere versjoner av phpBB. Keep it simple!

Forumdesign/farger vil ikke bli endret. Det har heller ikke vært så mange kommentarer på dette, så vi regner med at de fleste har slått seg til ro med slik det er nå.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2012, 16:22 
Avlogget
Brukerens avatar

En ting vi burde ha er et "off topic"-forum, som tar for seg alt annet enn prepping. Det blir ofte at ikke-"faglig" prat går inn i de andre trådene, og da blir det enten mye unødvendig diskusjon/krangling som tar opp plass, og lite fagprat.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 22:35 
Avlogget

Siden forumet har vokst eksplosivt den stunden det har eksistert, så burde man kanskje få flere moderatorer? Slik det er i dag, så er det jo bare forumeieren og en til som innehar denne rollen. Basert på erfaringer fra vårt svenske søster/broder forum, så kan jo en slik begrenset resurs gi problemer, ved at begge moderatorene i perioder kan være indisponible fx ved ferieavvikling.

I forhold til grenseganger mellom hva som er moderator aktivitet og hva som er egen deltagelse i debatten, så vil jo også det å være flere moderatorer en kvalitetssikring for avgjørelser hvor innhabilitet kan bli et spørsmål.

Det å lukke en egen del av forumet hvor diskusjonene er begrenset til moderatorene vil også gi en kvalitetsikkring. Det bør således være mulig å låse tråder uten at de slettes, før det er enighet om at innlegg/temaer ikke har livets rett. Således kan moderatordiskusjpner gi et bredere grunnlag for sletting enn i dag.

Til 7 og sist er jo dette helt opp til forumeieren og velge hva slags forum han eier og hvordan debatten utvikler seg der. Om eierskap på meninger og forumsprofil er målet, så er vel det å ha så få og ensrettede moderatorer fornuftig, men om det er meningsutveksling og mangfold som ønskes, så bør vel kanskje makten fordeles på flere hoder?

Om en grunnregel er at poster skal følge norsk lov, så kan jo enhver moderator slette innlegg som er lovstridig, fra hvordan man lager masseødeleggelsesvåpen på kjøkkenet, til hvilke urter som gjør seg best sammen med utvalgte stykker av naboens gluteus maximus. Om derimot ikke innleggene går mot norsk lovgivning, så bør det vel i demokraties ånd i det minste diskuteres mellom fler moderatorer hvorvidt det har livets rett eller ei? Om ikke annet så bør det klargjøres hva det er rett å skrive om og hva det er rett å mene her på forumet.

Dette kan vel fort oppfattes som jeg "meler min syke mor" ;) , siden jeg sikkert er innehaver av både "utestengelsesprisen", "sletting av poster prisen", samt "Deltager i tråder som har blitt slettet prisen" her på forumet, men til 7 og sist dreier det seg bare om å delta i en debatt som ikke er underlagt nykker og enkeltes mening/verdi innfall.

Til sist så lanserer jeg fler kandidater til moderatorvirksomhet. Personlig synes jeg at forumhistorie bør telle, deretter nykterhet og til slutt; en mangel på vilje til å grille naboen :lol: For egen del, #1 jupp, #2 nope og #3 nope. Så mine kandidatorer er sålangt Frøyatro (veteran som beviser at fornuft og erfaring ikke er aldersbestemt), Fru Isbjørn ("jordnær" stemme som klarer å kombinere feltet mellom privateiendomsrett og husokkupasjon) og en kombinasjon mellom Skauen og Filbert (synes et slikt forum fortjener minst en modrator men interesse og kunskap om våpen).

Har overhode ikke spurt noen av de nevnte om de ønsker et slikt ansvar, men ønsker selv fler moderatorer.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 22:51 
Avlogget

Jeg er svært enig med Crusoe med mange av forslagene hans, og jeg tror definitivt at enda en synlig, aktiv moderator kan være positivt. Bamse er jo bare en mann, med jobb og familie han med, og Pegasus har jo også tidsutfordringer som de fleste. At han ikke poster så mye, men trekker tråder i kulissene er kanskje ikke det heldigste alltid, i og med at hvis man ikke vet hva som straffes begår man gjerne straffbare handlinger. Så jeg tror at en moderator til sikkert kan være til hjelp både for forumet som helhet og brukerne som utgjør forumet. :)

Når det kommer til kandidatur, så setter jeg pris på tiltroen fra Crusoe, men jeg vet ikke om jeg akkurat vil være et godt valg som moderator. Det får noen som er litt mer objektive enn meg og Crusoe bedømme. FruIsbjørn tror jeg kunne være en god moderator, og om hun tror hun har tid nok har hun i hvert fall min stemme. Ellers tror jeg også at Frøken kan være et godt alternativ, men Skauen/Filbert er gode kanditater de med.

Kanskje vi kan prøve en demokratisk vinkling, først ser om noen vil ha flere moderatoer, dernest kan man jo "stemme" frem en eventuell ny moderator? Telle opp antall poster for/imot f.eks? Kanskje ikke den beste ideen, men verdt å nevne?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 148 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support