Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jan 2018, 01:45

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: nybegynnere
InnleggSkrevet: 12 Sep 2012, 20:11 
Avlogget

Eg vil foreslå en emne på forumets hovedside til nybegynnere. Der kan vi som har kommet litt lengre hjelpe "ferskingene" med enkle råd og tips. Vi må holde dette enkelt og overkommeligt slik at nye kan enkelt komme igang, og kanskje slippe å gjøre noen av feilene vi har gjort(snakker for meg selv). Enkle råd om lagring,sammensetning og tilberedning av mat,varme,og annet som er "basic". Mer avanserte ting kan være på de vanlige plassene.Det er veldig mye å tenke på når du begynner å preppe,og vet av egen erfaring at det kan være mye å sette seg inni på en gang.Eg var heldig og fant denne forumet, og de "normale" mennesker som er her.Eg har fått mye å tenke på,og fått endel klarhet i mine planer ved å lese det andre har skrevet,men forumet har vokst og vi må kanskje tenke litt fremover. Eg håper at moderaterne tenker over dette. Personligt så tror eg at forumet vil vokse på det og det er noe vi alle er tjent med.

Topp

Innleggets emne: Re: nybegynnere
InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 13:12 
Avlogget

ja, takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2012, 17:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Det jobbes med en gjennomgang av kategorier og forslag som er kommet inn om forbedringer. Men ting tar tid. Jeg vil gjerne bruke litt tid på ordinær forumdeltagelse også, men jeg skal ikke glemme dette andre heller. Bare please ha litt tålmodighet og kom gjerne med flere forslag undervegs.

Ellers vil jeg minne om at søkefunksjonen som dere finner øverst til høyre kan være nyttig.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012, 07:56 
Avlogget

Jeg ønsker litt en tråd om hva man IKKE bør gjøre (Altså feil folk har gjort som andre kan slippe å gjøre :) )

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 19:27 
Avlogget

http://www.survivalistboards.com/showth ... p?t=278552

To Newbies from a Newbie ... 2012 was my 1st Year of Preps!!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2013, 18:04 
Avlogget

Tulla skrev:
Jeg ønsker litt en tråd om hva man IKKE bør gjøre (Altså feil folk har gjort som andre kan slippe å gjøre :) )

Vel, her er 9 preppefeil som kan være lurt å tenke over. En god del viktige poenger! :)
http://www.survivalandbeyond.net/9-mist ... -preppers/

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 16:48 
Avlogget

I det siste har det kommet en den nye medlemmer, som er nybegynnere og som er ganske unge. Tenkte jeg skulle skrive et svar til spørsmålet om hvor man skal begynne på et sted, så blir det enklere og finne.

Først og fremst: Jobb/utdanning er det viktigste. Mens man er under utdanning, er det viktig å skaffe seg deltidsjobb/sommerjobb. Ekstra penger, arbeidserfaring og noe å ha på CV-en. Utdannelsen bør være noe man føler er fremtidsrettet, og som man har interesse for.

Spar opp en buffer! Dette er spesielt viktig om man har flyttet hjemmefra, slik at man unngår og ta opp mer kreditt enn man kan betale. Bufferen bør være på to til tre månedslønninger, som settes på høyrentekonto. En konto full av penger er ikke mye hjelp i en atomkatastrofe, men det er også få håndverkere og offentlige kontorer som aksepter hermetikkbokser som gangbar mynt slik situasjonen er i dag. :mrgreen:

Om man er på et budsjett, som man gjerne er som ung, så bør man prioritere kunnskap og kropp ganske høyt. Tren kroppen, og lær deg slike ting som spiselige planter, førstehjelp og så videre. Dyrk og avle frem mat selv om mulig, har du ikke egen jord så er det mange muligheter på veranda og vinduskarmer. Geriljaplanting er også en mulighet.

Matlager/vannlager er ikke det viktigste. Bor man for seg selv, kan man gjerne ha en ukes mat og vann f.eks, men det er bedre å vente litt og legge noen planer før man kaster seg ut i åresvis med mat. Hva slags mat og hvordan lagre vann finnes det mye av i mat og vann seksjonen av forumet.
For de som bor hjemme hos foreldre/foresatte, vil jeg anbefale og legge opp litt ekstra real turmat, snurring o.l. og forsøke å få forståelse for å ha litt ekstra av det hjemme, hvis det kom på tilbud, eller så man har muligheten til å dra på dagstur en søndag og butikkene er stengt. Dra på turer og bruk av maten!

Når det kommer til utstyr, vil jeg anbefale å se på turutstyr/hageutstyr først og fremst. Det er ikke velg nøkternt, gå for det om er bra, men billig. Ikke bli forledet av ting som ser flott ut eller har survival som tema.

Forumet har etter hvert blitt ganske stort. For å unngå mange tråder og spørsmål som tar opp det samme, er det lurt å bruke søkefunksjonen om man ikke finner frem på annet vis. Mange av spørsmålene man har som nybegynner er stilt og svart fra før, av folk som har holdt på en stund. Å forvente at disse skal svare i vær nye tråd er nok for mye for langt. ;)
search.php

Sist endret av Frøyatro den 04 Jun 2013, 16:20, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 21:21 
Avlogget

Utdanning, Utdanning og utdanning

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2013, 16:22 
Avlogget

Samtidig bør alle være forsiktig så man ikke går på veggen. Ta den tiden man trenger, særlig når man begynner å preppe. Legg deg opp realistiske delmål på veien, ikke favne over hele spekteret, og balansere det med jobb, fritidsaktiviteter, skole, sosialt liv og så videre.
http://www.adressa.no/meninger/snakkut/ ... 685717.ece

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2013, 16:32 
Avlogget

Her er litt info om hvordan man kan unngå "feil" i matlagret.

http://www.preparednesspro.com/top-20-f ... mbers-1-5/

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013, 21:42 
Avlogget

Her er et innlegg fra en syttenårig prepper fra USA, som kan være verdt å få med seg for den yngre garde.
http://www.survivalblog.com/2013/06/sev ... coast.html

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013, 21:57 
Avlogget

Jeg tror det er greit å ha flere alternative planer om det blir en krise. Man vet aldri hva slags krise som kan dukke opp.
Men det kan være fordel å sikre seg en bob bag som man har nødvendige gjenstander for å oppholde seg utenfor hus og hjem
i 72 timer.

Selv tenker jeg at det og er fordel å kunne ha et lagringssted som ingen vet om. Det er upraktisk å ha slike ting i huset, for når man får besøk av venner og familie så vil man alltids ha en "visning" av hus og hjem.

I tillegg kan det være praktisk å ha et sted utenfor hus og hjem som sekundær base. Da tenker jeg først og fremst en avsideliggende hytte man kan være til eventuelt krisen roer seg.

Det er mange mulige kriser som kan forekomme i Norge. Jeg antar at naturkatastrofer er det mest typiske. Naturkatastrofer kan få flere sekundære effekter som at infrastrukturen kan bryte sammen i perioder, periodisk matmangel osv.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013, 21:17 
Avlogget

He he, du har vel nettopp beskrevet det vi kaller Opsec, BOB og BOL ;)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2014, 11:40 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Det jobbes med en gjennomgang av kategorier og forslag som er kommet inn om forbedringer. Men ting tar tid. Jeg vil gjerne bruke litt tid på ordinær forumdeltagelse også, men jeg skal ikke glemme dette andre heller. Bare please ha litt tålmodighet og kom gjerne med flere forslag undervegs.

Ellers vil jeg minne om at søkefunksjonen som dere finner øverst til høyre kan være nyttig.

Hei
Ønsker å bytte kallenavnet mitt her inne, hvordan gjør jeg det. Kan gjerne slette meg og lage ny profil
Hilsen
Rnordsto

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2014, 12:23 
Avlogget

send et PM til Bamse du :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet