Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 03:48

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: FELLES INNKJØØP.
InnleggSkrevet: 05 Jul 2012, 07:29 
Avlogget

Hei alle sammen.
Har en ide'. Har drevet butikk for en del år siden, Alle butikker er villig til å gi store rabatter, dersom volum er stort og betaling er sikret.
Hva om vi gjennom dette forumet kunne gjøre våres innkjøp. Forumet forhandler rabatter med kjede eller forhandler/importør, dette vil Helt sikkert beløpe seg til millioner over tid. Bestilling og betaling gjennom forumet, kjøper betaler Forumet før varen bestilles/hentes+ 1% administrasjonsgebyr, Forumet betaler Butikken.
Jeg er sikker på at vi kunne spare store beløp, samtidig som forumet ville fått litt økonomi å drive for.
Vi kunne sogar starte import fra utlandet.
"Handeslagsmodellen"

Bare en tanke

Topp

Innleggets emne: Re: FELLES INNKJØØP.
InnleggSkrevet: 05 Jul 2012, 09:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei - og takk for forslag.

Jeg er redd for at dette vil bli for mye å administrere.
Forumet drftes i fritiden innimellom jobb og familietid - og vi har desverre ikke tid eller kapasitet til å gjennomføre felles innkjøp.

Men - ideene er bra, og i rette settingen har den helt klart noe for seg.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2012, 15:45 
Avlogget

Det som går an er jo at medlemmene går sammen om gruppekjøp av aktulle varer? En tar seg av bestilling og pengedelen og får varene levert til seg, så kan medlemmene hente sine der eller få dem tilsendt? Da blir det mindre jobb for forumet og man kan fortsatt oppnå gode priser. De som kan hente selv kan da også spare litt porto om det er store mengder eller tunge ting.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2012, 16:05 
Avlogget

Det er vel mest aktuelt for folk i samme landsdel? Litt dumt for oss trøndere og enten få sendt ting i posten fra fredrikstad og vice versa, eller og dra ned selv. Men tanken er definitivt god, og jeg er svært interessert i og diskutere dette videre hvis noen i trøndelag er interessert. Det krever jo en del avtaler og tillit hvis man skal sette i gang med det også... Kjipt og bestille for tusenvis av kroner, og så ende opp med regningen alene.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2012, 16:29 
Avlogget

Det er klart, det krever litt, men jeg har sett det bli jort med stor suksess på andre forum. Når det kommer til geografien så finnes det jo andre muligheter. Jeg er for eksempel østlending bosatt i Trøndelag så jeg tar buss nedover en gang i blant. For eksempel: hvis varene er bestilt til en i Oslo så kan han levere dem til meg på bussterminalen, jeg tar det med på bussen (et par ekstra kolli koster ikke mye og kan spleises på) og en eller flere av trønderne plukker det opp på stasjonen i Trondheim når jeg kommer dit, og kan noen ikke komme så kan jo en oppbevare det en stund. Tilsvarende så kan det jo hende noen skal på biltur (jobb, hente en ny bil, besøke familie eller et eller annet) og kan ta med noe en eller annen vei. Jeg har både sendt og mottatt ting via medlemmer på andre forum, og har aldri hatt noe problem med det.

Poenget mitt er at sparer man nok (rabatt + frakt) så kan det absolutt være verdt det.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jul 2012, 17:06 
Avlogget

Hm, felles innkjøp ble plutselig en bedre ide enn jeg først tenkte meg. Har snakket med real turmat sine folk om og bestille en palle med feltrasjoner (samme som det norske forsvaret bruker). En palle inneholder 432 kamre (18 kartonger på 24 rasjoner) Pr rasjon blir det da 99 kroner hvis det bestilles i palle. Nå er det eneste andre stedet jeg har sett dem selge feltrasjoner en softgun side av noe slag, og de selger dem for 349 pr rasjon.

Problemet blir jo selvsagt at en palle koster 41 000 - førti en tusen - pluss frakt. Jeg og "samboeren" er interessert i rasjoner til en verdi av åtte tusen maks, så om det er flere som vil være med på et spleiselag er det fantastisk! Jeg gjør også merksom på at dette for min del ikke er en hastesak, det vil gå noen måneder før jeg eventuelt skal kjøpe uansett. Men hvis dere hører om noen som vil ha, kan dere jo ha denne forespørselen i bakhodet?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 16:52 
Avlogget

Da har jeg fått bestilling på oppmot 22 000, noe jeg for er strålende fornøyd med. Men det er jo fortsatt 19 tusen pluss frakt og få tak i...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 18:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Men er det denne på 3800 kcal?
http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4122&cid=164

Eller denne med skarve 1200 - 1400 kcal?
http://www.drytech.no/index.php?option= ... Itemid=213

Jeg synes informasjonen på Drytech's sider er egnet til å misforstås. Dersom det er den første varianten er jo 99 kr et kjempekupp, men er det den andre må en jo ha tre for å komme opp i samme kalorimengde. Og 300 kr begynner å bli så mye at det heller frister å skreddersy sin egen variant. Det er ikke så skrekkelig vanskelig. Nå som det begynner å bli en del her som er interessert i å tørke mat, kan selv disse gryterettene lages for en slikk og ingenting. Gullars fant denne linken i en tidligere post som viser hvor enkelt det er.

På vårt svenske søsterforum var det en konkurranse om å lage en matpakke for Bug Out Bag-en som skulle være for 3 dager, men ikke veie mer enn 1000 gram. Det er jo latterlig lite, men jeg klarte nå å presse over 4500 kcal inn i mitt bidrag.

Her er en lenke: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... t2302.html
og ett bilde som et eksempel:
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 18:36 
Avlogget

Kunne en sånn konkuranse vært noe her? Jeg melder meg i alle fall gjerne på! Virker som en lærerik liten øvelse i ernæring for de av oss (sånne som meg) som aldri har vært veldig engasjert i sånt.
Sniker meg over på Swedishsurvivalist for å lære litt.

-HP

Endring: Ser nå at det ikke kom inn så veldig mange bidrag, men grattis med seieren da, Swing Monk. Hehe!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 21:38 
Avlogget

Jeg har ennå ikke fått svar på mange spørsmål fra drytech. Sendte en e-post hvor jeg ikke fikk svar på mer enn ett av spørsmålene jeg stilte, og stilte oppfølgningspørsmål, hvor jeg fikk til svar at han kom tilbake om en uke og han håpet jeg kunne vente litt... :(

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2012, 15:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Jeg har ennå ikke fått svar på mange spørsmål fra drytech. Sendte en e-post hvor jeg ikke fikk svar på mer enn ett av spørsmålene jeg stilte, og stilte oppfølgningspørsmål, hvor jeg fikk til svar at han kom tilbake om en uke og han håpet jeg kunne vente litt... :(

Bra, da blir disse tingene avklart etter hvert!

HordaPrep skrev:
Kunne en sånn konkuranse vært noe her? Jeg melder meg i alle fall gjerne på! Virker som en lærerik liten øvelse i ernæring for de av oss (sånne som meg) som aldri har vært veldig engasjert i sånt.
Sniker meg over på Swedishsurvivalist for å lære litt.
-HP
Endring: Ser nå at det ikke kom inn så veldig mange bidrag, men grattis med seieren da, Swing Monk. Hehe!

Den tråden jeg lenket til var bare selve konkurransen, men på forhånd var det en del diskusjon om dette i denne tråden: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... t2292.html

Dessverre later det til at mitt bidrag i selve konkurransen var som en uppercut og knock out tidlig i første runde for å bruke en boksemetafor.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jul 2012, 16:31 
Avlogget

Ok, her er svaret jeg fikk fra drytech i dag.

Vi kan selge Arktisk Feltrasjon i et antall av 432 stk. til en pris av 40 996,80 (eks. mva)
Bestillingen forutsetterat varen kan faktureres en mottaker.
Evt. frakt vil komme i tillegg.

Et svar som egentlig er det samme som jeg fikk forrige gang, og som ikke besvarer mange av de spørsmålene jeg stilte, men at det var ekslusive mer verdi avgift visste jeg ikke... Så dette prosjektet tror jeg fort blir for dyrt for meg. Og kundebehandlingen begynner å gå meg på nervene...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jul 2012, 18:58 
Avlogget

Gosh... Jeg synes det hørtes dyrt ut. Det skulle ikke ha vært lov å ta så mye for det. Når de norske prisene på slike ting er dyrere enn en god (og kanskje dehydrert) kjøttmiddag, så bør man være skeptisk ;)Da hadde jeg heller satset på å kjøpe noen langt mer rimeligere (og kanskje til og med bedre). Slik som disse:

http://www.ebay.com/itm/3600-Cal-72-Hou ... 2a20148daf

eller disse: http://www.ebay.com/itm/2400-cal-Datrex ... 2a05e2eaae

eller kanskje disse: http://www.ebay.com/itm/1200-cal-Mayday ... 51918d0913

Valutakalkulator finner du her: http://www.valutakalkulator.net/index.html

Nå har jeg ikke sortert etter rimeligste tilbud her, altså. Og du har mange flere merker å velge mellom der. Hvem som vil gi deg det beste tilbudet kan du eventuelt sjekke ut selv. Alle disse her sender til Norge, du kan kjøpe flere på en gang. Og portoen blir også regnet ut. På disse linkene her har jeg bare sett ¨på det som ikke må fortolles. Alikevel tror jeg at om du bestiller mye, så vil du komme billigere ut med både frakt og tollutgifter ved å bestille fra utlandet.

Selv funderte jeg en stund på å skaffe noen slike. Det var før jeg skaffet meg dehydrator.Men jeg slo tanken om rasjoneringsmat fra meg. For det første tror jeg at magen min vil føle seg sulten hele tiden. Det er ikke kaloriene, men volumet som får meg mett. For det andre orker jeg ikke en gang tanken på å leve på slike ting. Tror jeg heller hadde foretrukket å dø, fremfor tanken på å knaske meg igjennom et halvt år på dette. Det er som bamse sier. Du kan lage maten mye enklere og ikke minst MYE BILLIGERE selv. Bonusen er også god mat og en deilig metthetsfølelse.

Det der med overlevelsesrasjoner blir nesten som å slanke seg. Man tror på en måte at det er Nutrilletten som få deg ned i vekt, fremfor å tenke at man kan sørge for det samme kaloriinnholdet med helt normal mat - og det uten å gå sulten ;) Hvis du vil bruke eksempelvis 4000 kroner på det, så ser jeg at du kan få MINST 150 slike (med nesten 3600 kalorier pr pakke) fra e-bay. Resten av pengene dine kan du kjøre inn som portoutgift (bare et forslag).

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2016, 21:21 
Avlogget

http://www.armygear.com/stridsmateriell/ernaering.html

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet