Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 04:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: the guardina, om preppere...
InnleggSkrevet: 07 Aug 2017, 23:27 
Avlogget

https://www.theguardian.com/us-news/201 ... are_btn_fb

Sitat:
But that’s human nature: we’re all preparing for the catastrophes we want rather than the ones we’re going to get.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2017, 13:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig interessant artikkel, tankevekkende i forhold til amerikansk prepperkultur og det sosiale landskapet i USA om dagen (og tidligere)! Håper og tror at NSF og den norske versjonen av dette fenomenet utvikler seg bort fra mange av fellestrekkene med prepperkulturen som blir beskrevet. Misforstå meg rett, det er flott at folk er lidenskapelig for ting, også våpen om det skal være greia; men som et veletablert gjennomgående samfunnsfenomen er det bare skremmende.

Det er jo både litt flaut og litt morsomt å få påpekt mange av preppingens fallgruver, et utenforstående perspektiv på hvor absurde ideer det er som gir oss "trygghet" er jo ikke dumt å møte på iblandt. Men jeg tenker samtidig at det er nettopp det mye av preppingens funksjon er.. Har ikke de fleste noen "pet peeves" i preppingen som vi storkoser seg med å planlegge og ordne utstyr for - men som vi innerst inne vet betyr mer for opplevd trygghet i dag enn reell trygghet i fremtiden? Når en først åpner øynene for at ting muligens ikke alltid vil være blomster og regnbuer er det ikke rart en får en reaksjon, og er det så farlig om en døyver den usikkerheten i "min geniale plan" og småabsurde preps hvis det gjør at en kan føle seg trygg igjen?
For all del, jeg er veldig positiv til en bedre generelt bevissthet rundt beredskap og mener alle hadde hatt godt av å tenke et par tanker og gjort et par ting i forhold til jordnære scenarioer som strømbrudd, stengt vann/vei, økonomisk trøbbel, helsetrøbbel, evakuering pga storm eller rasfare, etc.
Men når vi sitter rundt bordet og fniser og legger episke planer for zombieapokalypsen er det jo fordi det er gøy - og å sitte i møte med banken for å ha planer for faktisk realistiske katastrofer er kjedelig. Og fysiske ting, som en låve full av ved eller en kul camo anti-zombie-gizmo, gir mye bedre trygghetsfølelse enn forsikringspapiret i skuffen.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2017, 13:24 
Avlogget

Kloke, om en litt ubehagelige ord...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2017, 13:57 
Avlogget

Vel, det er vel slikt som skjer når folk i en motkultur oppdager at de begynner å få makt: Noen vil alltid bruke anledningen til å utnytte denne makten. Også kommersielt. Og så går det så langt at det dannes en ny motkultur mot den tidligere motkulturen. Og så svinger pendelen igjen.
Så spørsmålet mitt i den anledningen blir: Hva med å ta det litt moderat i stedet, og ha moro på tur?
En av de beste forberedelsene man kan gjøre, slik jeg ser det, er å komme seg ut av hulene og ha det gøy.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: