Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 06:43

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 08:30 
Avlogget

Er det mulig å legge om forumet med f.eks en slags verfifisering av "good-guy" medlemmer?
Slik at kun folk som har noe her å gjøre får tilgangang?

Jeg begynner å bli så lei nå at det ukentlig kommer journalister og tilsvarende **** innom her å skal ha innspill at jeg snart ikke gidder å besøke forumet lenger.
Noen presenterer seg med en gang, mens andre lurer litt under skorpen før de legger frem sin agenda.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 08:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Forsåvidt enig i at media har vært litt vel pågående i det siste. Det er derfor mediatråder fra nå av havner i egen mappe, så andre medlemmer slipper å se dem. Jeg synes det er greit med journalister, om de ikke stilte de samme spørsmålene og gadd å gjøre litt research før de spurt...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 09:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Personlig ville jeg ønske meg et lukket "Good guy"-forum, som heller ikke gav adgang for uregistrerte gjester.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 09:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Flere av foraene er allerede lukket for medlemmer med få innlegg.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 10:14 
Avlogget

Som så mange forumer som omhandler kontroversielle temaer, så tror jeg dette forumet kommer til å ende opp som et lukket forum.

Det er mange hensyn å ta på et åpent forum. Å da tenker jeg ikke på "konspirasjoner", men heller på at om en rekke temaer innen overlevelse er litt kunnskap farlig ( men nøyaktig kunnskap er bra ). Det er kanskje ikke så lurt å si til hvermannsen ting som krever detaljkunnskap for å få til å fungere.

Journalistene er en annen sak.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 11:31 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg er ikke redd for kunnskap i noen form. Det meste av kunnskap finnes jo på nett allerede. tror ikke du trenger å være redd for noe som er allment tilgjengelig. Selv forsvarets SIBO-manual går det an å få tak i, med feller og forskansninger.

Jeg er mer redd for at en evig strøm av de samme spørsmålene gjør forumbrukerne fremmedgjorte.

kanskje man skulle hatt "gullmedlem"-fora...hva vet jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 12:35 
Avlogget

Mine respons for tiden her på forumet er bort i mot null.
Spesielt med tanke på min jobb så ønsker jeg ikke at mine mer private meninger skal snappes opp av en journalist og brettes ut i dagspressen.

Privatlivet mitt stiller sterkere enn ønske om å delta her slik utviklingen her har vært de siste månedene.

Så inntil videre pensjonerer jeg meg herfra. Dette blir min siste post.

Sist endret av West den 14 Jan 2017, 00:00, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 13:55 
Avlogget
Brukerens avatar

det er veldig trist å høre, west. du har vært et bra og produktivt medlem. hadde det hjulpet med et gæmlis-forum for virkelig barka medlemmer?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2017, 02:04 
Avlogget

Nå er vi blitt relevante nok til at vi er det første treffet som kommer opp ved norske google-søk på temaene vi snakker om. Det betyr at vi snakker om ting på riktig måte, med de ordene folk ser etter. Suksesshistorie! Praktiske konsekvenser av dette er at vi må regne med noen nye medlemmer som kommer for en enkeltsak. Hvis vi har den nyttigste oppskriften på kaninragu vil vi vinne akkurat den delen av internett i Norge.

Samtidig drar det med seg fjortiser, troll, journalister og annet pakk som bare er ute etter å runke sitt eget ego. Vi er blitt mer synlige, og alle søkemotorene gjør at det vi kunne snakke om i fred i gamle dager framme kommer fram i dagslyset nå. Jeg savner kraftige stemmer på forumet som tør å si at de vil bryte loven, tenk for eksempel på "Evakuering ut på landsbygda, er det noe lurt da?" med stemmer som Crusoe og Vandreren som røska opp i diskusjonen og turte å snakke om hva som virkelig kan være nødvendig.

I det vi driver med er det sånn at den som har mest å skryte av samtidig er den som har mest å skjule, derfor vil vil holde en lav profil. Jeg tenker at mest mulig anonymitet er et stort gode, og det går helt imot journalistenes ønske om å kunne trykke en avisforside med "Pål (29) lever som Ravn i Valkyrien - les hvorfor på side 6-8". Journalistikken som vil gjøre hvem som helst til C-kjendis fordi de "står frem" med bondevett og lange tanker lokker ikke meg til noen avisforside.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2017, 21:12 
Avlogget

De færreste av oss har noe å skjule, men det er ikke dermed sagt at jeg ønsker å brette ut med navn og nummer til enhver journalist som kommer innom. Oppmerksomheten rundt "oss" forsvinner igjen snart som dugg for solen. Må bare la dette Valkyrie greia, som jeg forøvrig ikke helt vet hva er, blåse over. Så kan vi gå tilbake til normalen.

Så lenge all mektige moderatorer er i stand til å banne medlemmer, ser ikke jeg for meg problemer med horder av "sheeple" som renner ned forumet.. men ikke glem at mange startet som "hermetikk og Ruger" preppere her inne også.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2017, 09:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg fremsetter med dette forslag om at Norsk Survival Forum, med alle grupperinger, umiddelbart endres til å bli et lukket forum kun for registrerte medlemmer. Det bør vurderes å lage en streng prosedyre for å bli medlem, samt vurdere en medlemsavgift. Sistnevnte kan f.eks. benyttes til å lage emblem, stickers og lignende til medlemmene.
Jeg synes også at programvaren er svært alderstegen, og at det er på sin plass med en mer moderne og attraktiv forum-software. Fra mitt ståsted ser jeg ingen behov for å tekkes verken journalister, media eller leverandører, og kan ikke se hva de har her på forumet å gjøre.
Derimot tror jeg at svært mange medlemmer ønsker seg en aktiv, personlig deltakelse i geografisk lokale "celler", og oppfordrer til mer fokusering og tilrettelegging for at slikt skal kunne utvikles.
Jeg ber rette vedkommende om å besørge at overnevnte forslag tas opp for beslutning der dette måtte finne sted.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 06:07 
Avlogget

Flere gode poenger her. Jeg er enig i at et litt mer lukket forum kan være en fordel, men tror også at åpenhet er viktig. Mange ting kan være vanskelig å diskutere uten å røper mer enn man liker om seg selv, og for eksempel å legge ut bilder av egne forberedelser er i stor grad umulig når man ikke har noen kontroll på hvem som kan finne dem. Et anonymt brukernavn hjelper bare så langt, og dessverre er ikke alle medlemmer er like flinke til å anonymisere seg.... Samtidig så bør vi være åpne nok til at vi kan vise verden (eller vertfall Norge) at vi ikke er så gale som media skal ha til, og gjennom treff på søkemotorer forhåpentlig inspirere flere til å bli litt bedre forberedt selv om de ikke nødvendigvis blir medlem. Akkurat hvordan ting skal gjøres og hvor grensene skal settes vet ikke jeg, men jeg er enig i at noe bør gjøres. Forumet har vokst mye, og det er bra, men det føles ikke lenger like "trygt" her inne dessverre.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 07:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg forstår godt frustrasjonen. Jeg er frustrert selv. Samtidig er det slik at om vi gjemmer oss bort, så vil nødvendigvis også muligheten til å inspirere andre til å gjøre noe for egen beredskap falle bort. På et vis betyr det at vi 8-900 som er medlemmer, er oss selv nok. Som Asparges skriver gjør åpenhet at vi viser at vi ikke er så gale som noen vil ha det til. Det kan på sikt være med på å bryte ned de fordommene som gjør at mange foretrekker anonymitet.

Det har hele tiden vært et mål å inspirere andre til å gjøre litt som oss – ut fra egen situasjon. Åpenhet er også en forutsetning for å kunne gjøre det effektivt. Da må vi dessverre måtte være litt overbærende. For eksempel med journalister som kommer inn fulle av de samme fordommene som gjør at vi i det private foretrekker anonymitet. Eller som Fossegrim skriver, enkeltpersoner som kommer for en enkeltsak som «kaninragu», fjortiser og troll

Om vi hadde blitt et gamlisforum, så ville etter hvert det samme skjedd med oss som med gamliser flest, de dør ut. Og på internett skjer det fortere enn i RL. Åpenhet har helt fra starten vært en forutsetning. Det samme har vært at alt som skjer her skal være innenfor lovverket. Det lille som er lukket, er bare regionale forumer. Hvorfor de er lukket kan en lese om i andre tråder. Men for enhver som er interessert, er det en smal sak å få tilgang. Det er bare å bli en aktiv bidragsyter.

Netbird foreslår blant annet streng prosedyre for å bli medlem. Jeg har nå endret litt på spørsmålene som må besvares for å kunne registrere seg. Om noen har gode forslag til spørsmål som ikke er så lette å google og samtidig er enkle å forstå for enhver som bor i Norge, så send meg en PM. Jeg har også lagt inn epostaktiverting av medlemskap. Disse to vil forhåpentligvis gjøre det litt vanskeligere for utenlandske spammere i det minste. Godkjenning av nye medlemmers første innlegg er også en mulighet. Men det kan lett bli en flaskehals for de vi faktisk ønsker flere av her inne, aktive medlemmer som har noe å bidra med og som inspirerer oss andre til å tenke nye tanker.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 08:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det aktuelt å vurdere en nyere type forum-programvare?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2017, 09:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Svar til "Bamse Brakar" og andre:
Jeg ser absolutt ingen problemstillinger i preppingsammenheng, med å tenke på seg selv og sine nærmeste. Det er nettopp slik det bør være. Hjelp til alle, er noe som myndighetene får ta seg av. I de fleste situasjoner er det også bra å holde seg "under radaren". Det betyr, at for for å sikre seg selv og sine på beste måte, bør man i størst mulig grad gjøre seg usynlig.

Det forekommer meg at noen ønsker at forumet skal ambisjoner om å vise journalister og media, hvor flinke vi preppere er til å forberede oss på katastrofer og annet. Jeg støtter ikke dette. Folkeopplysning bør overlates til myndighetene.
Med andre ord, ønsker jeg et diskret, "under radaren" forum, der likesinnede preppere kan ha samhold, og dele viktig informasjon og råd om
kriseforberedelse. Ellers har jeg tidligere nevnt, at forum-programvaren nok er overmoden for utskiftning til en mer attraktiv og brukervennlig interface,
og ber noen ansvarlige om å ta tak i dette.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: