Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 14:42

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Terror angrep i Sverige.
InnleggSkrevet: 07 Apr 2017, 16:04 
Avlogget

Akkurat kommet på nyhetene om terror angrep i Sverige.
Lurer på om det går opp for folk at dette kan skje når som helst i Norge også.
Jeg føler ikke at 22.07 åpnet øynene til folk om dette.
Og hva kan jeg gjøre hvis noe slikt skjer der jeg er. Jeg har ingen måte å stoppe det på.
Ja jeg kan førstehjelp, men er jo begrenset hva man bærer med av utstyr til en hver tid.
Så hva kan en eventuelt gjøre om noe skulle skje?

Topp

Innleggets emne: Re: Terror angrep i Sverige.
InnleggSkrevet: 07 Apr 2017, 16:47 
Avlogget

Jeg har ikke sett mer enn overskrifter fra Stockholm ennå. Første tanke er at dette er helt tilfeldig, som om Tor eller Zevs sender et lynnedslag mot deg. Hva kan du gjøre på stedet, om du ikke selv er blant de skadde?

Det egoistiske er å komme seg vekk derfra. Du vet jo ikke om lastebilen som står med fronten inn gjennom et vindu har lasteplanet fullt av diesel, kunstgjødsel og småspiker.

Litt snillere er å ta med seg andre folk vekk, hjelpe barn og gamle, men fortsatt få folk unna. Jeg vil gjette at det er en løsning stockholmspolitiet ville være godt fornøyde med.

Selvoppofrende er å komme seg fram til stedet og gi førstehjelp. Du tar en personlig risiko, men kanskje kan du redde andres liv og helse.

Jeg tror at jeg ville holdt meg til alternativet i midten, eller kanskje til og med det første - i en situasjon som dette. Forskjellen er hvor det skjer, og hvor mye folk som er på stedet. Om det ikke er noen andre der, så er det mitt problem. Hvis det er vårt problem er det fort noen andre sitt problem, i hvert fall om det er mange av oss.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2017, 12:41 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.aftenposten.no/verden/Her-er ... 8959b.html

"Viser omtanke for hverandre
Under hashtaggen #openstockholm reagerer innbyggerne med solidaritet og kjærlighet etter angrepet. Flere tilbyr husrom, skyss eller gratis mat til pårørende eller involverte.

Ifølge Aftonbladet har også flere butikker valgt å svare på angrepet på forskjellige måter, blant annet Hemköp Allen i Täby som ønsker å hjelpe foreldre som har barn som er alene hjemme:

«Gi oss en samtale 08-7560638 og vi vil sørge for at barnet ditt kan handle med oss, eller vi vil fikse mat,» skriver de i et Facebook-innlegg."

Det er vanskelig å vite hva en skal si etter en slik tragedie. Men om det er noe en kan gjøre er det vel det, stille opp for hverandre, vise omsorg. Å kunne noe om førstehjelp eller kjenne segselv i en krise er aldri dumt, om det er en bilulykke eller andre hendelser man møter på.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2017, 00:49 
Avlogget

Det er et eget datasystem for informasjonsflyt som kommuner bruker, et gratisprogram gitt til dsb. Dette er et gratisprogram jeg har fått testet ut. Dette programmet skal gjøre det enklere å kunne loggføre hendelser og raskt kunne sette i gang tiltak til ulike situasjoner som oppstår. Det som er tricky er at jeg garanterer at jungeltelegrafen alltid vil gå raskere enn kommuners evne til å informere befolkningen. Da vil facebook var kjappeste tilgang på informasjon og i andre rekke avisene.

Norge er dessverre ikke kapabel til å håndtere krig. Det er bare noe vi må innse. Vi kapitulerer etter 1 døgn.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2017, 04:01 
Avlogget

mcnabux skrev:
Og hva kan jeg gjøre hvis noe slikt skjer der jeg er. Jeg har ingen måte å stoppe det på.
Ja jeg kan førstehjelp, men er jo begrenset hva man bærer med av utstyr til en hver tid.
Så hva kan en eventuelt gjøre om noe skulle skje?

https://www.nrk.no/norge/sikkerhetsradg ... 1.13467459

Tipsene
1. Løp vekk - sørg for å få avstand til faren

2. Skjul deg for angripere som kan gå etter deg - sett mobilen på lydløs

3. Varsle andre rundt deg - spesielt andre som ikke forstår hva som skjer

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet