Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 06:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jan 2017, 00:08 
Avlogget

Er ikke lett dette!

Jeg er enig med mange her men jeg har et delt syn på det med anonymitet. F.eks holder jeg på med noe for tiden som jeg kunne tenkt meg å legge ut bilder av her på forumet men siden det er et åpent forum lar jeg være. Samtidig ønsker jeg også at flere skal få tilgang til informasjonen på disse sidene.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2017, 00:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ser godt begge sidene av saken. På den ene siden er det siste man ønsker at journalister tror vi er en hemmelig gruppering med gærninger, slik at de tror det er festlig å infiltrere disse gærningene og eksponere de til verden, og at man unngår dette ved å vise hvor flinke gutter (og jenter) vi er som legger ut alt offentlig og ikke holder på med noe hemmelig humbug. Samtidig er jeg litt enig i at et lukket "good guy" underforum fungerer på mange andre forum. Et godt eksempel på dette er det skjulte forumet hos Milforum, (Er kanskje åpent for alle nå?) Der folk med en viss fornuft, kunnskap og reell opsec blir håndplukket til å være med i den kule hemmelige trehytteklubben.

Hva som egner seg best her inne er jeg litt usikker på akkurat nå.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2017, 10:59 
Avlogget

Etter en aktiv startfase ble jeg etterhvert et mer passivt medlem, full jobb kombinert med studier og etterhvert flytting gjør at man ikke trenger å lete etter fritidsaktiviteter. Jeg drister meg allikevel til å mene noe om saken.

En side av saken er opplysning, diskusjon og "hjelp til selvhjelp". Dette taler for at forumet ikke skal gjemme seg bort i en mørk avkrok. Selv om folkeopplysning er et myndighetsansvar, så kan vi vel alle ta et samfunnansvar til å hjelpe andre gjennom å dele ufarlig kunnskap. Jo flere som kjenner til de basale tingene, jo mindre ressurser må myndighetene bruke på dette i en krisesituasjon og kan bruke resursser på andre ting.

På en annen side er det ikke all kunnskap eller diskusjon man ønsker å dele med andre, f.eks på grunn av anonymiseringsønsker. Dette taler for at ihvertfall deler av forumet gjøres mindre tilgjengelig.

En annen grunn til å ikke "gå under jorda" (pun intended) som noen har trukket frem, er jo nettopp nyrekruttering. Uten nyrekkruttering vil forumet dø bort enten fordi frafallet blir større enn tilveksten, eller fordi det forsteines blant en liten krets som sementerer sannheter uimotsagt.

Jeg støtter derfor forslaget om den gamle Milforummodellen, der forumet har et lukket bakrom som ikke er synlig på en åpen oversikt og som tar opp medlemer etter forslag og diskusjon blandt de andre medlemmene av bakrommet. Opptak baseres på kvalitet på deltagelse, ikke kvantitet, samt en viss form for enighet i forslag om nytt medlem. På denne måten sprer man viktig kunnskap, man ivaretar nyrekruttering og man sikrer en mulighet for mer fortrolige diskusjoner. Et viktig moment her, er jo at eksistensen av et skjult bakrom ikke diskuteres på den åpne delen av forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2017, 08:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Eksistensen av den skjulte delen av Milforum er ikke fordekt på noen måte. Kommer opp i oversikten, men er ikke lesbart for andre enn de som er med i "den indre sirkel....".

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2017, 08:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var "skjult" før.

PS:
Jeg er forresten enig i at interfacen er litt knotete. Phpbb er dårlig egnet for telefon blant annet. Hvis det var mulig å integrere tapatalk så ville det fungert litt mer strømlinjeformet for mobilbruk.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2017, 09:46 
Avlogget

http://www.picpaste.com/pics/eksempel-zysRmcj2.1485161566.jpg

Jeg har fått mye nyttig informasjon og linker fra dette forumet som jeg har laget i en egen gruppe for egen del :) Så kan jeg gå inn der og raskt finne den informasjonen jeg trenger :) Det er en passiv lukket gruppe som jeg opprettet for en stund siden :) Det er ikke lett å alltid ha oversikt over alt. Jeg la også opp de fleste bra pdf bøkene der.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 00:07 
Avlogget

Jeg syns min runde med journalist giokk bra da. Den som endte med en liten og diskre artikkel i HVbladet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 10:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Den gjorde det. Riktig bra artikkel, men var ikke det i stor grad fordi nevnte journalist var oppriktig talt interessert i prepping i seg selv og ikke nødvendigvis som en beskrivelse av et fenomen?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2017, 13:16 
Avlogget

Det hjalp

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2017, 22:50 
Avlogget

Filbert skrev:
Jeg syns min runde med journalist giokk bra da. Den som endte med en liten og diskre artikkel i HVbladet.

Denne har gått meg hus forbi! Finnes det på nett noe sted?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2017, 12:30 
Avlogget

https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDocume ... 016-02.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2017, 08:59 
Avlogget

Tror ikke vi trenger så mye mer verifisering enn vi har nå.
Ser at journalister/researchere har fått egen tråd på hovedsiden. "det er bra".
Heller være strengere ved situasjoner hvor de ikke er åpen om hvem,hva og hvorfor. og bare banne de som lurer.

Er du journalist og faktisk vil ha informasjon, så blir det beste resultatet å være åpen.
Ellers så tror jeg nok anonymiteten her opprettholdes godt nok etter eget ønske.

Man kan sikkert finne ut mye og I enkelte tilfeller pin-pointe hvem et medlem er.
Men dette gjelder stort sett oss som ikke ser på anonymitet som et absolutt must.

Det som er mer interesant er å få en wiki som inneholder all informasjon som kommer frem her.
(hvorav pdf versjoner som er klar for nedlasting og print).

Dette fordi det vil I stor grad hjelpe både de Nye og oss som har gått seg fast I en informasjonsball som gir lite output.
Selvfølgelig en Stor jobb, og man blir avhengige av at alle medlemmer kan bidra. (med enkelt personer som kan godkjenne) før det blir lagt ut.
Også kilde bekreftelse er spesielt viktig på områder som er ekstra utsatt I forhold til andre. (som alt. medisin og "mat I skogen". )

Mye jobb, men tror selv at det er mye hjelp for folk om dette blir realitet.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2017, 15:07 
Avlogget

Mange gode innspill i denne tråden. Vi som er medlemmer her ønsker å dele tanker, ideer, planer, frustrasjoner og alt det andre i et anonymt forum uten å tenke på stigmatisering og å bli nedsnakket av andre med andre verdier. Derfor er det synd hvis forumet blir vasket bort i fra den antatte opprinnelige intensjonen.

Jeg støtter ideen om en mer omfattende prosess for å bli medlem. Medlemsavgift kan gjøre at man slipper en del snokere som ikke bidrar i debattene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 17:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Etter en god stund med mye lesing på NSF, samt en del fritid frigjort fremover, ser jeg frem til å involvere meg her. En introduksjon dukker opp i tråden for det om ikke så lenge.

Angående denne saken, tror jeg det kan være en god og passende utvikling for forumet å etablere et lukket "good guy" nivå, der brukere må hvitelistes for å få tilgang - såfremt de har gjort seg fortjent til dette. Dette støtter jeg absolutt.

En medlemsavgift kan godt være én av måtene man får tilgang til den lukkede delen, såfremt det ikke er den eneste. Det kan være lettere å bla opp et lite tresifret beløp, enn å fremme, utvikle og opprettholde en genuin interesse for forumets temaer over tid.

Innad i den lukkede delen, kan det øke muligheten for interne "prepper-grupper" for de som er interesserte i det. Også utover forumets bredder. Jeg har naturligvis ikke noe kjennskap til de regionale forumene her inne enda, så gjerne korriger meg om det allerede finnes gode mulighet der.
Jeg vet godt at jeg er interessert i møte likesinnede i mitt område, men alt til sin tid.

Med tanke på nye medlemmer kan det være praktisk at det også er en del av forumet som er åpent for disse (formelt sett slik som meg nå, for å ta et eksmpel), slik at ny-interesserte som såvidt har duppet gjennom prepping/homesteading/survival-overflaten ikke møtes av en stor vegg.

Vil det være en tid- og energikrevende prosess for nye medlemmer å bli hvitelistet? Godt mulig. Ville jeg brukt tiden og energien på det? Absolutt.

One day...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 19:20 
Avlogget

velkommen skal du være

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support