Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Apr 2018, 20:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Forening
InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 19:54 
Avlogget

Hei.
Jeg går med noen planer om og åpne/etablere Survival Norway e.l som en forening.
Tanken er at det gjennom en slik forening på en enkel måte kan etableres innkjøps avtaler som ganger medlemmer o.l.
Ser også for meg at en forening kan arrangere treff eller turer for de som ønsker det.
Forening skal også arbeide for og bevisstgjøre hvilket sårbart samfunn vi egentlig lever i.

Lukkede medlemslister er selvfølgelig et must, videre skal alle bestillinger som gjøres slettes fra systemet 1 uke etter medlemmet har mottat varene sine.

Er det noe interesse for slikt? Innspill og tips?

Topp

Innleggets emne: Re: Forening
InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 20:03 
Avlogget
Brukerens avatar

i hvilken grad skiller NSF seg fra en sånn forening, da?

opsec er jo tross alt prepperes "bread and butter"?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 20:06 
Avlogget

Meg bekjent er vel NSF en forum eller nettsamfunn?
En forening med org.nr har jo fort mulighet til å tilknytte seg bl.a innkjøpsavtaler

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 20:10 
Avlogget
Brukerens avatar

men da må man vel ha et medlemsregister?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 20:26 
Avlogget

Ikke nødvendigvis.
Et medlemsregister er påkrevd hvis man ønsker å søke statsstøtte. Dette kan man søke når man har passert 100 medlemmer. Foreningen kan sette i sine vedtekter at den er åpen for alle, og at man IKKE skal ha et medlemsregister

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 08:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er bra med engasjement for saken, absolutt. Og det du foreslår krever absolutt både engasjement og en arbeidsinnsats.

Det krever også «faglig» tyngde av de som skal fronte noe slikt utad. I og med at du kun hadde 4 innlegg her inne før du startet denne tråden, går jeg ut i fra at du ikke har tiltenkt deg selv den rollen - på kort sikt i alle fall. Kanskje håper du at noen som gjennom aktivitet her inne på forumet, gjennom tidligere kontakt med pressen om denne saken eller i kraft av sin posisjon i yrkesliv eller annet, vil påta seg en slik utadrettet rolle? Skal man bli lyttet til og bli tatt på alvor, så må man ha noe å fare med. Her inne vet de som bryr seg om slikt og følger godt med, utmerket godt hvem som har greie på hva og hvem det kan lønne seg å lytte til. Men det skal sies, det er fortsatt MASSEVIS av taus kunnskap blant våre registrerte medlemmer. Langt fra alle er aktive, eller aktive nok, til at vi så langt har fått noe bilde av hva de står for.

Det du så langt har nevnt av formål med en slik forening er: 1) Gunstige innkjøpsavtaler 2) Arrangere treff og turer 3) Bevisstgjøre omkring samfunnets sårbarheter.

Da blir spørsmålet om vi trenger noe nytt for å få til dette, eller om vi allerede har det «redskapet» som skal til for å fremme disse formålene.

1) Gunstige innkjøpsavtaler
Det trengs absolutt ikke noe organisasjonsnummer for å få gunstige tilbud om kjøp. Vi her på forumet har opp gjennom årene hatt flere slike gunstige ordninger. Disse har vi blitt tilbudt helt uten å gjøre noe selv for å få dem. Forhandlere har på eget initiativ henvendt seg til oss. Etter at det ikke ble noe av denne «Mayakalender-affæren» for en tid siden, har det vært lite pågang. Neste gang vi får en sak av typen tusenårskifte, mayakalender eller lignende, vil nok henvendelsene øke på igjen uten at vi løfter en finger. ;-)

Men det kan absolutt hende at vi burde være mer aktive for å lete opp RELEVANTE tilbud selv. En «formell» henvendelse fra forumet vårt, vil kanskje dann og vann føre til at vi får oppgitt en rabattkode vi kan bruke ved enkeltkjøp. Jeg er sikker på at både moderatorteamet og andre aktive medlemmer kan være behjelpelige med å ta kontakt med aktuelle leverandører. For egen del kan jeg jo si at om noen andre gjør nødvendig research og forfatter forslag til henvendelse, så kan sikkert jeg fra tid til annen formidle slike forespørsler om jeg blir overbevist om at de har noe for seg.

Det kan også tenkes at flere her går sammen om å kjøpe større kvanta av noe for å oppnå kvantumsrabatt eller spare fraktomkostninger f.eks. Det er fritt fram for enhver å starte en tråd med konkrete forslag om dette. Om interessen er stor nok, kan jo dette føre til noe. Jeg tror dette har vært gjort før her inne.

Vårt medlem Kroken, tipser HER om hvordan vi selv kan finne fram til rabattkoder når vi handler på nett.

2) Arrangere treff og turer
Det er noe som allerede har blitt gjort og som det legges til rette for å avtale gjennom forumet. Men da er det en fordel å være «aktivt medlem» både gjennom hyppig posting og gjennom å gi et bilde av hvem man selv er for en figur gjennom det en skriver. En del slike initiativ ligger i den åpne delen av forumet. I tillegg har vi en del bonusforum for de mest aktive, bl.a. regionale forum. Inngangsbilletten til disse er kun aktivitet på forumet, de er ikke hemmelige og hysj-hysj på noen som helst måte. (Sorry journalister, ingen sensasjonsoppslag å hente der!)

3) Bevisstgjøre omkring samfunnets sårbarheter
Vel, i all beskjedenhet er det faktisk det dette forumet dreier seg om. I tillegg er vi opptatt av sårbarheter på individnivå og tiltak vi kan gjøre for å redusere disse sårbarhetene. Så kjør debatt!

Vi har hatt MANGE henvendelser fra journalister som har vært ute etter dette eller hint opp gjennom årene. Bare de siste ukene har det kommet til flere. Det viser at NSF har en posisjon som er interessant for pressen. En ny forening vil måtte starte på scratch i så henseende. Men jeg tipper at journalistene jevnt over er skuffet over responsen de blir møtt med her. Få er villige til å stille opp på pressens premisser. Og mange uttrykker skepsis...

Det finnes selvfølgelig enkeltpersoner som fronter flere av disse synspunktene i full offentlighet. Kan hende noen av disse sågar er forummedlemmer. Men få ønsker å assosieres med nettforum av vår type. Grunnene til dette er sikkert flere, men én ikke uvesentlig er den stigmatiseringen folk som er mer enn middels opptatt av disse tingene utsettes for. Det skjer for eksempel gjennom slike serier som «Doomsday Prepper» og nå «Valkyrien». Folk flest har en tendens til å sette folk i bås på et tidels sekund basert på fordommer og manglende innsikt og kunnskap. Å bli definert som «prepper», «survivalist» etc er i mange kretser sosialt og yrkesmessig selvmord. Jeg kan ikke se at en slik forening vil kunne gjøre noe fra eller til med dette. Det kan derimot mer spissede foreninger og organisasjoner av typen Røde Kors, Speidern, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Sivilforsvaret, Forsvaret etc. Disse kan fokusere på enkeltelementer og bli tatt seriøst. Du skal ikke se bort i fra at flere av oss har posisjoner innenfor flere av disse og andre organisasjoner og allerede gjør et arbeid av det slaget du foreslår.

Så min konklusjon er ganske så klar. Vi har allerede et egnet redskap for å få til det du foreslår: Norsk survivalforum.

Vi har ingen medlemskontingent eller medlemslister. Alt arbeidet vi gjør er frivillig, ulønnet og kan gjøres uten at noen trenger å vite hvem du er.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2017, 13:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Godt innlegg, Bamse!

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2017, 22:31 
Avlogget

VikingKong skrev:
Godt innlegg, Bamse!