Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 14:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 23:07 
Avlogget

la akkurat merke til at en sitat var gjort til en mer generell tråd.
bamse, kan du legge ut en how to på den?
sikkert enkle grep, men absolutt greit for alle å vite slik at det
ikke sporer av så ofte i de mer direkte trådene.
(diskusjoner og debatt i en ellers konkret tråd)

Topp

Innleggets emne: Re: Siter til de rette forum
InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 07:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette gjelder altså at man leser noe i en tråd som man gjerne vil kommentere eller stille spørsmål til, men dette vil avspore den tråden sitatet kommer fra. Hva gjør man da?

1. Gjør som vanlig: Trykk på "siter-knappen".
2. Marker hele teksten i sitatet.
3. Gå til den tråden eller forumet du synes det passer å poste ditt innlegg i.
4. Trykk på "skriv svar" eller om det ikke allerede finnes en tråd, "nytt emne".
5. Lim inn det du kopierte fra den originale tråden.
6. Rediger bort det som ikke er relevant i sitatet.
7. Skriv din kommentar.
8. Trykk "OK"
9. Legg så inn en link i den første tråden med beskjed om at du følger opp noe i en annen tråd.

Dersom denne metoden brukes oftere vil det bli mindre avsporinger i trådene. Samtidig vil det være lettere å få til en ny diskusjon på det man er opptatt av. Det lønner seg også å være nøye med at tittelen på nye tråder beskriver godt hva den handler om.

Sist endret av Bamse Brakar den 06 Feb 2015, 14:24, endret 1 gang
Tilføyd pkt 9

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 12:32 
Avlogget

Men for at dette skal fungere må folk lese forumet fra siden "se aktive emner". De som begynner på forsiden og går inn på det underforumet som er mest interessant for dem får ikke med seg at det kommer nye tråder i en annen del av forumet. Jeg har "aktive emner" som den eneste lagrede lenken til forumet, men for de som starter på forsiden er denne metoden ubrukelig. Det kan være god skikk å legge igjen en melding i den opprinnelige tråden om at du vil flytte en diskusjon, type

Bamse Brakar skrev:
2. Marker hele teksten i sitatet.

Dette synes jeg ikke vi skal snakke mer om her, Bamse. Jeg svarer deg i tråden Bruke sitat fra en tråd i en annen tråd.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 12:48 
Avlogget

ser jo så fort det kommer opp en komentar på forsiden?
Regner med at de fleste tidlig merker alle tråder som lest for å se hva som er nytt?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 14:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
Men for at dette skal fungere må folk lese forumet fra siden "se aktive emner". De som begynner på forsiden og går inn på det underforumet som er mest interessant for dem får ikke med seg at det kommer nye tråder i en annen del av forumet. Jeg har "aktive emner" som den eneste lagrede lenken til forumet, men for de som starter på forsiden er denne metoden ubrukelig. Det kan være god skikk å legge igjen en melding i den opprinnelige tråden om at du vil flytte en diskusjon,...
Ja, det har du helt rett i. Fortell alltid hvor du går, som det heter i fjellvettreglene. Nå tror jeg kanskje ikke de som kun går direkte til relevante underforum vil savne tråder som ikke er nettopp der, men likevel en god regel. Jeg føyer det på i listen over.

--------------------
PS: Slik så påminnelsen i den aktuelle tråden ut før jeg postet det:
Filbert skrev:
Kjøpt firstprice leverpostei... komme ri 100gr boks. litt dyrere en stabburets 200gr pr vekt. men mindre bokser er mer praktisk...
Jeg følger opp dette [Xurl=http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=53&t=392&p=19735#p19735]her [/url] i stedet for å rote til denne tråden.

Det er lagt til en X for at kodingen skal komme fram. Den er kopiert fra nettleseren. og lagt inn med et = etter url... Merk at den er inni klammen.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 09:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
. Jeg har "aktive emner" som den eneste lagrede lenken til forumet...

Samme her. Den funksjonen gjør det MYE lettere å "bruke" forumet!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 09:05 
Avlogget

Når man bruker [url=] metoden for å få en link vist som et ord - kan man inkludere noe kode for å få linken til å åpne seg på en ny fane? (Noe lignende som 'target=blank' html kode gjør? (helst til en ny fane, og ikke et nytt browservindu.))

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 11:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
Når man bruker [url=] metoden for å få en link vist som et ord - kan man inkludere noe kode for å få linken til å åpne seg på en ny fane? (Noe lignende som 'target=blank' html kode gjør? (helst til en ny fane, og ikke et nytt browservindu.))
Jeg kan ikke se at det er noen forskjell på linker i et forum hvor klikking fører til at de åpnes i ny fane og der hvor de ikke gjør det. Så hva som skjer må ligge på et høyere nivå. Og det har jeg ikke klart å finne ut av, dessverre.

Men dersom man vil at linker skal åpnes i ny fane er det fullt mulig. Her er i alle fall et par måter å gjøre det på:
* På PC/laptop med Windows operativsystem: Hold nede ctrl når du klikker på linken.
* På telefon/nettbrett med android(i alle fall): Trykk ekstra lenge på linken så får du spørsmål om du vil åpne i ny fane pluss en del andre valg.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 14:03 
Avlogget

Ja, nei det ligger nok i forum-programvaren; Ser jo at f.eks. i SMF, som er mye brukt omkring, åpnes linker i innlegg i en ny tab som standard... Når jeg er nysgjerrig på en link i et innlegg, så ønsker man jo vanligvis ikke å forlate innlegget...

Er jo igrunn klar over Ctrl-klikk, men det er dét å huske på det da... :D
Det er jo egentlig bare en bagatell, men... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 22:52 
Avlogget

i forhold til å holde en infotråd så informativ som mulig.

etter en stund så kan jeg ikke endte første innlegg i tråd.
tenker her spess. på arbeidsledig tråden hvor jeg yar oppdatert
første med stikkordsoversikt over gode råd som kommer nedover
i diskusjonen for å hold det rent og pyntlig.
Nu kan jeg ikke lengre redigere den.
mulig å åpne det for redigering igjen? eller låst for altid??

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 22:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Du kan trykke på siter i første innlegget. Så redigere slik du vil og poste som nytt innlegg. Deretter rapporterer du din egen tråd og skriver som kommentar til moderator at du ønsker at første innlegg erstattes med det nye du har skrevet. Da vil den første moderatoren som ser dette ordne sakene for deg.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2015, 09:13 
Avlogget

okay.
får se om det kommer mer på den først.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet