Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Mai 2018, 01:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: egen off the grid tråd?
InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 22:30 
Avlogget

Det slår meg jo at man kan få en bra og ganske stor campingvogn for det budsjettet...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 22:52 
Avlogget

Er det noe vi har lært fra TopGear så er det vel at campingvogner ikke overlever en enkel Campingferie..
Da overlever de vertfall ikke ting vi mener skjer når SHTF. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=zgRXi2svWPU

Men enig med deg, poenget i mitt hode når jeg tenker offgrid/tiny living, er at det er svært billig bolig og man kan spare svært store penger på i en periode. :)

Fra et prepperperspektiv er det jo selvfølgelig interessangt. :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 23:01 
Avlogget

For å presisere så er dette IKKE en bunkers, men en hytte løsning man kan bygge hjemme og få plassert ut i etterkant.
Og flytte på ved behov...

Da jeg var på camping så hadde dette hver hightec de luxe :) vi hadde mindre plass en dette og ved regnvær så var det spill og kose tid :) Da jeg campet var det ikke aktuelt å være i camping vognen med ute i vannet, lekeplassen, i forteltet...

Jeg er av typen som synes dagens hytter har utspilt sin rolle som hytte, og blitt mer hus nr 2.. Er ikke meningen med hytte/camping å komme seg vekk fra mas og jag fra dags stresset...? så min kone og jeg mener dette hadde hvert en fin hytte løsning som også hadde fungert i en SHTF situasjon...

Og for å presisere, denne skal ikke graves ned, men heves litt opp fra bakken :)

Men jeg ser den at noen ønsker bedre plass (meg inkludert :) ), jeg har tenkt container, da den er lettere å forlate og sikre meget godt, skulle jeg bygd en hytte med trevirke eller annet så hadde den nok ikke sett slik ut :)
Men jeg har valgt container for å gjøre det lett for meg å bygge og sikre bygget... Se tidligere kommentarer :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2015, 23:50 
Avlogget
Brukerens avatar

I forbindelse med en full storm, som raste over oss sist uke, gjorde jeg en full skala, vellykket test av mitt nødstrømsopplegg.
Det består av et dieseldrevet strømaggregat (visstnok en lisensprodusert Yanmar diesel, med både batteri og snorstart) plassert i kjelleren, med eksosutløp gjennom husets grunnmur. Videre opplegg er kun basert på et tilpasset opplegg av skjøtkabler til prioritert utstyr (hos meg: noe lys, varmepumpe, kjøl/frys, diverse batteriladere mm). Med mitt lager av diesel kan jeg holde det gående "off-grid" i relativt lang tid. Siden anlegget står inne, og på på dempeføtter, er det relativt lite lyd som avgis til omgivelsene (man vil jo ikke tiltrekke seg unødig oppmerksomhet). Blir det behov for å økonomisere på dieselen, har jeg også et meget stort innendørs vedlager, og vedovn med 2-platers kokemulighet. Jeg føler meg relativt trygg.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 09:55 
Avlogget

Team M:
isolering til vinterstid?

også braketter på toppe for å lett kunne sette opp et overbygg på sidene for å få det
regntett (av busk og trær)?

Også å lagre et "popup" drivhus for litt dyrking (av solide materialer som tåler vær og vind)
kan jo også være en ide kanskje?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 20:46 
Avlogget

På min container er det 20 cm isolasjon på veggene. Under er det 15 cm.

Det finnes angivelig 5 cm ny isolasjon som skal ha samme effekt som 20 cm vanlig, og således vil det jo bli større rom, men som sagt, på tegningen er det kalkulert med 20 cm :)

Det er brukt en vanlig 40" container så er kan man sveise på hva man vil av brakketer/utstyr :)
I mitt budsjett så er det ikke i regnet tilbygg på taket, annet enn solcelle panelet :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 20:49 
Avlogget

glemte at de fleste conteinere har anhukingspunkt rundt omkring.
skal lett gjøres å strekke opp wire eller lignende for å feste stokker eller annet materiale på :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2015, 01:35 
Avlogget

En her oppe som kjøpte termokontainer, den er på en måte ferdig isolert..

Topp

Innleggets emne: Re: Off the grid?
InnleggSkrevet: 11 Jan 2015, 23:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Med mitt dieselaggregat kan jeg gå "off the grid" (i betydning av: Kople seg av strømnettet) for lengre tid når som helst. Vi vil måtte redusere en del på husvarme i alle rom, må vaske klær for hånd, og delvis koke mat på vedovn. Ellers går alt ganske bra. Bekymringene mine er: 1. Diesel vil til slutt bli oppbrukt. 2. Generatoren kan få teknisk feil.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 05:36 
Avlogget

Kjøp et par skrapaggregater på finn og ler deg å fikse selv? Får.du dem i stand har får du reserve som bonus, eller om ikke annet hvertfall delelager...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jul 2016, 14:21 
Avlogget

Nå får folk mene hva de vil om Varg Vikernes, men denne toalett-ideen var ny for meg :)

https://youtu.be/tZY5yR6NZ8A

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2016, 11:48 
Avlogget

Jeg har lest igjennom tråden og vann er ett tilbakevendende problem.

Man blir fort lei av å bære vann, tungt er det også!

Jeg tror plassering av hytta er veldig viktig, ideelt sett med oppkomme / brønn ovenfor hytta.
Oppkommer vil i de fleste tilfeller ha rennende vann hele året :D
Må man bære vann, er det best å bære i nedoverbakke, men i de frostfrie månedene er det lettere å lage ett enkelt rør inn i hytta.
Finnes det ikke vann ovenfor hytta burde man plassere hytta i overkommelig avstand til elv / bekk med litt fall. Har man litt fall kan man lage en enkel rampumpe (omtalt i annen tråd) og magasinere vann ovenfor eller oppå hytta og bruke vannfallet til forsyning.

Rampumpa går 24/7, 365 bare vannmengden inn i pumpa er stor nok og det ikke fryser så med ett vannmagasin skal man bruke voldsomt med vann for å gå tom selv om pumpa har beskjeden kapasitet. ;)

En annen mulighet er å samle og magasinere regnvann ovenfor / oppå hytta. Dette brukes mye i Australia selv i heltidsboliger. En viktig detalj er en såkalt first flush diverter, som fjerner pollen, barnåler og fugledritt fra vannet. :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2016, 23:05 
Avlogget

Jeg er ny her, men jeg kunne godt tenkt meg en egen tråd. Denne har jo utartet litt allerede, de fleste innleggene går på container-hytta.

I og med at jeg har ganske kraftig yrkesmessig tilknytning til «the grid» synes jeg det er morsomt å se at så mange oppegående mennesker har kreative løsninger for å klare seg utenfor. Av samme grunn bør jeg holde meg veldig anonym på forumet. Det er ikke sikkert mine overordnede ville likt at jeg har slike interesser. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Aug 2016, 22:39 
Avlogget

Selv våre "grid masters" har en egeninteresse av at vi må begynne å bygge ut solcelleanlegg i privatboliger gjennom enova-støtte i Norge.
For å få enovastøtte MÅ solcelleanlegget har tilknytning til å kunne levere energi til strømnettet.
Noe som vil redusere endel utfordringer strømleverandørene våre har med leveranse av strøm.
(bla redusere tap i strønettet)
(selvfølgelig tvinger dette folk til å holde seg on-grid ikke off-grid.)
Enova gir ikke støtte til fulstendig off-grid/batteri basserte solcelleanlegg, en regel jeg mener er bullwax... Om noen går offgrid så har de både blitt "Grønne" og betydelig redusert sitt strømforbruk.

Håper å selv få på plass en bedre off-grid løsning for strømbrudd, ikke for komplett frakobling, men for de dager da uværet har stukket av med strømmen... :)
Pr i dag har jeg kun Lys, men må ordne aggregat slik at jeg kan drive frysere å VVB...
6kW 3fase 230V aggregat = 10.000kr fabrikknytt. + elektrikerkostnad..
Er egentlig overkommelig...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2016, 17:45 
Avlogget

Har et spørsmål angående off grid i Norge: Har hørt det er blitt sagt at det ikke er lov å bygge hus som er frakoplet strøm og vann/avløpsnett. Men stemmer dette? Gjelder det kun for nybygg, eller bare i de mest sentrale strøkene i landet?

Og med hvilken rett er det kommunen kan pålegge deg å oppgradere vann- og kloakksystem, hvis du bor i et eldre hus? Fins det kommuner der det ikke er lov å bo i et off grid hjem?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support