Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Mai 2018, 18:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: egen off the grid tråd?
InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 09:28 
Avlogget

Er som på mange ting ofte innom off the grid
tanken.
Er det såpass interesse for det at det er verdt en
egen tråd??

Topp

Innleggets emne: Re: egen off the grid tråd?
InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 10:18 
Avlogget

Jeg har tenkt mye off grid tanker. Hva skal til, hvordan skal det gjøres m.m.

Jeg har tenkt følgende ting som må til:

1. Solcellepanel
2. eventuelt også vindmøller
3. Vannborrenvarme
4. egen brønn
5. Svært tett hus (såkalt plusshus)
6. Beliggenhet - lav eiendomsskatt og kommunale avgifter
7. frukthage, bærbusker, potetåker
8. høns
9. elektrisk oppladbar bil i garasjen

Et slikt prosjekt kommer gjerne opp i +1.000.000 med tanke på alt ekstra som skal til.

Når jeg tenker off grid, tenker jeg at man er komplett utenfor kommunens fokus.
For å få dette til må man kanskje rett og slett kjøpe en tomt og bygge en hytte?
Eller bør man kjøpe en tomt, preppe tomten klar og kjøre opp med en campingvogn ? Og hive opp telt på tomten.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 10:33 
Avlogget

Er nok mange som har tenkt litt sånn ja :)

Jeg har faktisk tegnet meg en 40" container som 3 helt uavhengig av det offentlige. Enn este er at den må ligge I gå avstand til vann for å kunne ha en livs effekt.

Den har 2 soverom og gjeste seng. Så der er faktisk plass til familie på 6 og 3 stk gjester.

Kunne hvert satt opp som hytte, når ikke tilstede så er begge endene lukket og således en "innbrudd sikker" container plasser i skogen...
Jeg sier "innbrudd sikker" da alt kan brytes opp med riktig verktøy. Men den vanlige tyven ville ikke hatt en sjanse. .

Og som en hytte ville den hvert heldig enkel standard, men med alle nødvendige ting.

Eks. Cinderellatoalett (toalett som brenner vekk alt av avføring og skaper da ikke kloak)
Radio samband (CB, vhf og uhf)
Kjøleskap og fryser
Lys og TV

hytta er da full isolert.

Kort og godt en fullverdig hytte totalt uavhengig av noe annet enn vann, og vi kunne lett bod der 1 år uten å måtte gå inn til befolkningen -unntakene ved anskaffelse av vann, har man I tillegg lagret vann i nærheten av hytta så er problemet løst :)

Ferdig plasser ut i skogen (helikopter transpotert) er meg stipulert ca 350 000 kr pluss tomt og avretting av tomten.

Jeg har tegnet hentet priser og prosjektert denne container så jeg vet dette er en realistisk stipulert pris, og det er kalkulert inn 50 000 i budsjettet til ekstra utgifter....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 12:01 
Avlogget

vil nok alltid forbli påkoplet nettet selv mht huset.
Men vurderer å forsøke dette i en bygg på tomta for å se hvor mye potensiale
det er fra naturens side. (sol, vind og vann).

Håper også å gjøre det meste selv (innenfor lovverk iht el. og vann.)
ser at det er lett tilgjengelig med 12-48v anlegg via det lokale el. firma, noe
som forsterket interessen min.

også vurdert taket (som blir en enorm flate) til sol celle statisk montert.)
Har også merket at etter ombygging av veg ovenfor tomt, så er det mye mer vassdrag i nærliggende bekk,
hvor tanken på tillegsenergi dukket opp, hvor muligheten for å lede vann inn i en dynamokonstruksjon
kan hjelpe til ettersom det er stor vannføring under høst, (mild vinter og vår).

Mitt største tanke issue er fortsatt brukte blybatteri som fort kan bli ødelagt om jeg er borte over en lengre
tid uten tilsyn av anlegg.

Tenker nye på litium ettersom de er bedre mht selvutladning.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 12:30 
Avlogget

Grunnen til at jeg tegnet containeren er da får jeg med en hytte i "fredstid" og en BOL ved SHTF tid, uten å vekke for stor oppmerksomhet, og den ville være en flott plass å kunne trekke seg tilbake fra når man ønsker litt fred og ro.

Prøvde å laste opp tegninger, men det ble for stor fil, PDF = ca 650 kb og de 2 bildene var på 294/189 kb. litt dumt fordi jeg er litt stolt over løsning og prosjekteringen.

Vinner jeg litt penger i lotto, skal enn ikke se bort fra at jeg får meg ei litta hytte :)

Siden den er så full innvendig med soverom, bad og stuekjøkkengang løsning så er den ikke beregnet på å sitte inne hele tiden, men mer tiltenkt som en "campingvog" - Går ann å være inne i den men mest tiltenkt med platting/uteplass...
Eneste minusen med denne løsningen er mangel på dusj, men er man på hytte tur så finnes det andre løsninger man kan sette opp på utsiden eller ofre noe plass på innsiden... Vask er fult mulig innvendig så her kommer det ann på kravet man har vdr dusj fasiliteter, en slik svart pose for 100 kr? så får man jo dusj ute... Ligger man veldig nærme vann er det jo bare å bade der :)

For de som ønsker tegningene så send meg gjerne PM, så sender jeg tegningen -hvis det er mulig da? :)

Sett bort fra det åpenlyse med en slik løsning er det at den behøver ikke så mye arbeide for å lukke ned hytta, husker med skrekk og gru hver gang jeg var på hytte tur som liten, alle ting som måtte skrues opp og lukkes ned før man kunne dra/komme til.
Med min løsning så er det kun dører på 2 sider og vips, der er hele hytta åpnet :) enkelt og sikkert :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 13:55 
Avlogget

Har nå funnet ut at man ikke kan laste opp filer med PM? noe jeg trudde gikk ann...

Har sendt PM til Bamse brakar (admin?) og spurt om en mulig løsning....

Kanskje vi kunne hatt en opplasting tråd, der man får ha fila/filene oppe i en mnd ?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 14:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Ev last det opp på dropbox el og del linken her.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 15:51 
Avlogget

Bildene.. Dog litt mer komprimert...

Vedlegg:
Yellowboks-Container_01-1.jpg
Yellowboks-Container_01-1.jpg [ 119.87 KiB | Vist 4115 ganger ]

Og bildet nr 2.

Vedlegg:
Yellowboks-Container_02-1.jpg
Yellowboks-Container_02-1.jpg [ 117.06 KiB | Vist 4115 ganger ]

Håper ikke kvaliteten ble redusert så mye at teksten er uleselig.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 16:45 
Avlogget

Takk for hjelpen Gray :)

Denne er prosjektert tol under 300 000, mitt budsjett er på 350 000

Jeg har tenkt å isolere, sette opp vegger, og skap selv.

Elektrisk og mure arbeide setter jeg bort.

Tillegg til dette kommer tomt og forarbeide på tomt og transport fra deg til lokalsjonen den skal stå...

Helikopteret, meg fortalt 10 000 kr pr time, mitt behov er 2 timer.

Jeg har brukt standar mål og standar ting slik at man kan skaffe reserve deler og kanskje kjøpe når kampanje?

Dette er da min tanke på en "perfekt" enkel hytte eller BOL.

Det skal sies at som hytte ville jeg her bygd en platting/uteplass og bare hvert inne for matlaging og i regnvær :)

Nb for de som ønsker er det bare å kopiere bildene og bruke dem slik de vil :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 20:40 
Avlogget

Jeg så denne for noen uker siden.
https://www.youtube.com/watch?v=2l58L3QEVnc

Er masse videor på ThaTube for TinyHome's...
Har vel sett stort sett alt som ligger ute ila de siste årene. :oops:
Hadde jeg vært singel, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å virkelig Downsize megselv å
kanskje gått offgrid...
Det er mye penger spart om man klarer å leve slik noen år...

Å gå offgrid er ikke håpløst vanskelig, det er plenty med hytter i norge som er 100% offgrid som man fint kan bo permanent...

Har man en kombinasjon av
    Solcelle & vinnmølle med batteribank
    bensin/diesel aggregat.
    Kjøleskap /varmtvann via gass
    og selvfølgelig en god effektiv vedovn
så er man sett for å være offgrid selv en norsk vinter. :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 20:54 
Avlogget

Ville ikke satset på gass, det er vanskelig å tak i en SHTF situasjon og det er dyrt å kjøpe idag (synes jeg hvertfall :) )
Hadde heller valgt 12/240 v. Kjøleskap og kjørt det via solcelle panelet, så nylig en artikkel fra Fredrikstad om et sett som leverte på årsnitt 2600 w i timen? Dette kostet 26 000 kr plus montering tror jeg det var, og har du varmen via vedovn så trenger man ikke mer strøm i en hytte, og da greit med et lite batteri backup til lys og kjøleskapet :)
Hadde jeg hvert singel, eller kona (tar til fornuft ;) ) kaster meg ut så kommer jeg nok til å velge en slik løsning som er tegnet her høyere oppe... Men jeg regner med/håper kona godtar mine særegenheter for jeg er ustoppelig glad i henne og mine mange barn...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 21:11 
Avlogget

Tittet på linken din, Kidbot, den var skikkelig fiffi, det var noen tanker som slo meg som negativt, tenker da på den døren burde slått utover, måtte hun gå ut for å komme seg til badet? Og må hun låse ned både stue og bad? Hvorfor ikke ha en dør i åpningen? Det nevnes at den måtte være så liten pga krav, men hva med en gitter port i åpningen? Hun hadde bare bodd der i 3 uker, hva da med en Norsk vinter?

Men absolutt en meget fiffig bolig :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 21:31 
Avlogget

Har nå fått litt tilbakemeldinger vdr min container prosjekt, noe jeg setter veldig pris på :)

Her kommer en mer "sivil" løsning, har også tittet på linken til KidBot og fått inspirasjon derfra.

Vel vedlagt ligger det nye tegninger, og jeg ser frem til nye innspill /forslag :)

NB største endringene er: 2 stuer, 1 utgangsdør, litt mindre skap plass, mer mer -"hus rom følelse" :)

Vedlegg:
Hytte-Container01_01_resized.jpg
Hytte-Container01_01_resized.jpg [ 91.4 KiB | Vist 4054 ganger ]

Vedlegg:
Hytte-Container01_02_resized.jpg
Hytte-Container01_02_resized.jpg [ 90.2 KiB | Vist 4054 ganger ]

NB jeg har lagt inn 20 cm isolasjon i sideveggene, men vet om 5 cm plater som "angivelig gir 20 cm isolasjon"

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 21:56 
Avlogget

Kommentarer til tegningen:

Stue hemsen har en takhøyde på ca 175 cm, grunnen til at den er såpass lav forklares veldig godt i linken til KidBot. Film om "thiny home"?
DVS hvor mye står man egentlig i stuen?, jo man står når man går fra sofaen og til nabo rommet, jeg er selv høyere enn dette så jeg må bøye meg for å komme inn, jeg har valgt en høyere sitte høyde på sove "rommet" under fordi jeg har lang rygg, sitte høyde i sengen er 1 meter.

Jeg har også planlagt 4 barn i sengen under stue hemsen ved kjøkkenet. har man sovesofa her så blir det jo ekstra soverom.

Stue hemsen i "voksen rommet" så tenker jeg arbeidsrom/skrivebord med kanskje en sove soffa der også, slik at man kan ha 1 sove gjest der også. således mye gjeste plass, tenker jeg da...

Min kone likte denne containeren mye bedre da det er mer stue følelse og vi kan ha liten stue/tv rom på voksenrommet slik at vi kan få barnefri selv om det regner ute :)

Mitt største "hemsko" med denne løsningen er inngangsdøren, her ser jeg for meg en "stall dør" og utenpå containeren -ha en metall port/dør som dekker over inngangsdøren når vi er borte fra hytta.

Alle dører/porter på containeren skal kunne låses i åpen stilling slik at ikke barna kan lukke dem med oss voksne inne i containeren :)

Igjen er jeg selvforsynt med strøm fra solcelle panel, riktignok så er jeg avhengig av gå avstand til vann, men ved oppsett så blir det nok samlet regnvann i dunker, men er litt urolig for vinteren og frost...

Containeren vil stå på betong søyler som da er støpt på stedet, slik at grunnarbeidet blir ikke værre enn noe de fleste kan klare selv uten å måtte sprenge fjell :)
Passer man på at søylene gir et lager rom på 150 til 200 cm så er det jo fin mulighet til å virkelig stua unna ting som er kjekt og ha.

Jeg ser også for meg å ha veranda/platting rundt hele containeren -dette for å få en mer hytte preg og økt trivsel når vi bruker den :)

Men igjen så venter jeg på den berømte telefonen fra Hamar :) (Norsk tipping)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 22:22 
Avlogget

Virker som mer praktisk bruk av plass på den nye nå ja.
Privatlivet vil lide i en slikt bolig med 6 personer som skal leke, sove, se tv osv...

Ja inngang og dusjløsning på den video er ikke 100% gjennomtenkt, virker som den er klasket på i etterkant.
"gaaad nå ble jeg lei av å stå ute i regnvær & 3*c å dusje"...

Og angående vann.
Her er det jo bare å la gravitasjon gjøre jobben...
Rør i bekk høyere en kontainer å la vannet falle inn med en kran.
Å få vannet fra krana eller måtte gå 100m i drittvær er ekstrem forskjell.
Ingen behov for strøm eller mekanikk, bare Newton...

Man må vel holde tunga rett i munnen..
Tråden handler om OffGrid, ikke verdensundergang bunkers.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: