Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Sep 2018, 22:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 13:30 
Avlogget

For snart tre måneder siden innførte vi en ny type medlemskap – Aktiv bruker. Dette ble gjort for å sikre at de som fikk tilgang til de regionale forumene våre var seriøse og aktive medlemmer. Samtidig ble det åpnet tre andre nye kategorier, nemlig “Rollespill og fiction”, “Humor med overlevelse-/preppertilsnitt” og “Løst og fast”. Det er disse jeg ved noen anledninger har kalt "bonusforum". Alle disse må man ha status “Aktiv bruker” og være innlogget for å kunne se.

Som det ligger i navnet er en “Aktiv bruker” aktiv. Vi definerer dette som en som skriver jevnlig på forumet og det ble satt en nedre grense på 10 innlegg i løpet av tre måneder. Men da dette var noe nytt la vi listen noe lavere ved innføringen.

Nå er vi imidlertid snart gjennom den første tremånedersperioden. Ved nyttår er det på tide å gjøre opp status igjen. De som i dag er registrert som aktive brukere, men som har postet færre enn 10 innlegg de siste tre månedene vil bli ført over på vanlig medlemsstatus igjen. De som har skrevet 10 eller fler, blir stående. Og de som ikke var aktive nok tidligere, men nå er det, vil automatisk få oppgradert statusen sin. Dette er noe som vil bli gjentatt ved hvert kvartalsskifte framover.

Men de som passerer grensen på 10 innlegg i løpet av en periode, trenger ikke vente helt til neste kvartalskifte på automatisk oppgradering. De kan i stedet sende en PM til Hugin og be om oppgradering straks. Jeg vil også minne om at innlegg av typen “+1”, “enig med siste taler”, dobbeltpostinger etc naturligvis ikke regnes med blant de 10. Det gjør heller ikke innlegg i off-topic-kategorien “Løst og fast”. Men det vil ikke bli foretatt noen finlesing og fintelling på akkurat dette. I tvilstilfeller kan det likevel få betydning.

Se ellers tråden NYE REGIONALE UNDERFORUM OG "BONUSFORUM" om bakgrunnen for dette.

Så en liten oppfordring til dere som har vært litt lite aktive i det siste, men ønsker å beholde "Aktiv bruker"-statusen, eller få den: Dere har nå en drøy uke på å kvalifisere til den.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 22:46 
Avlogget

Ser overhode ikke poenget med dette, men akseptere at de som "eier" forumet bestemme.

Det er i utgangspunktet så lite aktivitet på dette forumet at man bør prise seg lykkelig enhver post.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 01:30 
Avlogget

West har et svært godt poeng i det han skriver her, er innom forumet ver eneste dag, gjerne opp til flere ganger for dagen for å lese litt. Men det er sjeldent det er noe nye tråder å lese.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 01:36 
Avlogget

Enig med west og jeger!
Er ofte innom og leser! Føler at jeg til tider har lite å bidra med, med tanke på nybegynnerhet osv.
Medlemmer vil måtte ha ti "flåsete" poster for å bevare status som aktiv!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 11:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, det er gode motargumenter selvfølgelig. Men det er viktig å poengtere at de som poster lite og ikke klarer grensen på 10 innlegg, får tilgang til akkurat det samme som før. Det som “åpner seg” for aktive medlemmer er noen tilleggsmuligheter som dels ikke er direkte prepperrelatert, og dels krever en viss skjerming for å fungere best mulig for flest mulig.
Bamse Brakar skrev:

REGIONALE FORA
Vi synes det er viktig at de som får tilgang til spesielt de regionale forumene viser hvem de er ved å være aktive. På den måten vil de som lurer på om de ønsker å ta kontakt få et bilde av vedkommende på forhånd. Vi sikrer også at de som er seriøse, men kanskje litt tilbakeholdne omkring dette med å ta kontakt med felles preppere, slipper å føle at "hele verden" sjekker hva de driver med. Men husk likevel at absolutt ingen her inne på noen måte er sjekket og funnet pålitelige av noen av oss i moderatorgruppen. Vi vet ikke hvem dere er med unntak av dem som har gått åpent ut(journalister). Alt som avtales i de regionele forumene skjer på eget initiativ og ansvar.

AKTIVT MEDLEM
Derfor vil vi innføre en ny type medlemsskap; "Aktivt medlem". Kun disse vil ha tilgang til de regionale forumene. Dette er medlemmer som er regelmessig innlogget og jevnlig bidrar med innlegg på forumet.
….
BONUSFORUM
Men samtidig som vi åpner regionale forum, tenkte vi det kunne være morsomt å tilby noe ekstra til aktive medlemmer. Derfor har vi kommet opp med tre ekstra "bonusforum" til disse. Dette er forum som går ut over det som er forumets egentlige formål. De som ønsker å fortsette å være mer passive medlemmer, eller kanskje bare lese uten å være medlemmer, kan fortsette akkurat som før. Dere vil ha nøyaktig samme tilbud som i dag.

Mossberg skrev:
Enig med west og jeger!
Er ofte innom og leser! Føler at jeg til tider har lite å bidra med, med tanke på nybegynnerhet osv.
Medlemmer vil måtte ha ti "flåsete" poster for å bevare status som aktiv!

Det er selvfølgelig best med innlegg som får selv den viderekommende til å stoppe opp og reflektere litt. Men vi har vel alle vært nybegynnere en gang og følt at vi har hatt litt lite å komme med både i denne og andre sammenhenger. Så jeg synes ikke vi skal være for strenge i vurderingen av nykommere.

Det er selvfølgelig ikke noe mål å få fullt opp med fyllposter med denne ordningen. Som dere ser tas det forbehold om at “tomme” poster ikke teller med. Så om noen går inn for å drive tompreik for å komme opp i ti poster, så går ikke det.

Men hva man skriver gjør at andre får et inntrykk av hvem dette er for noen. Og det er en målsetting at de som har tilgang til de regionale forumene viser hvem de er (som person/menneske/sammarbeidspartner/forbundsfelle) gjennom det de skriver. Denne målsettingen tror jeg det er lettere å nå ved at man MÅ skrive litt for å ha tilgang. Det kan meget vel være det som avgjør hvem som vil ha kontakt i en eller annen form - eller IKKE ha kontakt.

West skrev:
….
Det er i utgangspunktet så lite aktivitet på dette forumet at man bør prise seg lykkelig enhver post.

Ja, det er jeg absolutt enig i! Men jeg kan ikke helt se at det skulle bli færre poster av dette heller. Det er absolutt ingen ting som endrer seg for dem som kun leser uten å være logget på eller skriver lite selv. Forhåpentligvis er det mange nok som ser så store fordeler med mulighet for skjermede regionale forum at aktiviteten øker litt.

Jeg tror ikke ti innlegg på tre måneder er særlig mye for dem som er engasjerte nok til at de ser et behov for regionale forum. Og det ser ut som disse bonusforumene har en viss appell også blant noen som ikke er aktive på de regionale forumene. Så om noen av dem anstrenger seg ørlite for fortsatt å ha tilgang til dem, er jo det bare bra. Da blir det litt større aktivitet her inne for oss som ønsker oss det. Igjen, det er ingen tvang om å være aktiv. Alt blir som før for dem som ikke er det. Men de som ER litt mere aktive, blir belønnet for det med et litt utvidet tilbud.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 14:58 
Avlogget

Det er vel nokså vanlig på slike forum å ha et "bakrom"? Forskjellen her er vel at forumledelsen er åpne om det.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 00:09 
Avlogget

Mener man må opprettholde det å måtte få status som aktiv bruker for å få innsikt i regionale forum.
Ettersom det etter hvert vil gløtte litt igjennom hvor enkeltpersoner bor.

Noe som greit kan værnes bittelitt med at ikke alle som dropper innom dette forumet ved en tilfeldighet
fort kan få greie på lokasjonsopplysninger.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 15:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror heller det har med tid å gjøre, når det av og til nesten ikke er en eneste som poster. Folk har mye å gjøre ved siden av også. Bare nå i juletida er det jo 5 poster eller mer hver dag, siden nå har folk tid til å være inne på forumet. Det er jo også en måte å gjøre seg fortjent til å se mer av forumet på også da, så vil ikke si at det er så dumt heller :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 17:42 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
Jeg tror heller det har med tid å gjøre, når det av og til nesten ikke er en eneste som poster. Folk har mye å gjøre ved siden av også. Bare nå i juletida er det jo 5 poster eller mer hver dag, siden nå har folk tid til å være inne på forumet. Det er jo også en måte å gjøre seg fortjent til å se mer av forumet på også da, så vil ikke si at det er så dumt heller :)

Kan hende jeg ikke fikk det frem som jeg ville.
Jeg mener at om noen først har deltatt nok til å bli en aktiv bruker, så
Kan beholde status som aktiv bruker.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2016, 07:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har vi passert nok et kvartalsskifte for noen uker siden. I den forbindelse har det kommet til en del nye "aktive brukere". Tidligere har jeg sendt PM til hver og en som har kommet til eller falt fra. Denne gangen nøyer jeg meg med dette innlegget.

De som nylig har fått oppgradert statusen sin vil finne fire nye underforum nederst på forumets hovedside. Tre av disse er kun "bonusforum". Dette er "Humor", "Rollespill og fiction", samt "Løst og fast". Det fjerde er "Regionale forum". Hovedgrunnen til at det i sin tid ble etablert en egen brukergruppe kalt "aktiv bruker var å sikre at de som fikk tilgang til de regionale forumene våre var seriøse og aktive medlemmer.

Det er ikke alle aktive brukere som benytter seg av muligheten til å delta i et regionalt underforum. Men dersom du ønsker det og ser at du har muligheten(dvs at du kan se dette underforumet, men komme deg inn i noen av dem), så kan du bare sende en PM til undertegnede så skal jeg åpne tilgangen for deg. Husk bare å gi beskjed om hvilket av dem du føler deg mest hjemme i - man har bare tilgang til ett av dem.

Se også Aktiv bruker

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2016, 10:01 
Avlogget

Tja.... Jeg har hatt mye å gjøre , leser forumet innimellom. Men jeg føler at mange har mye å komme med til å begynne med, så stilner det av og emnene gjentar seg. Hvis alle får tilgang på alt så åpner det seg kanskje nye spennende emner som kan motivere. Forumet skal motivere for å delta , og det har dessverre ikke medlemmer nok eller aktivitet som nødvendigjør et skille på medlemmenes tilgang. Hvis det blir slik at en får kritikk på lav deltagelse, så sporer ikke det meg ihvertfall. Å miste tilgang for at en har travlere perioder eller faktisk i perioder fokusere på dagens liv , provoserer meg.

Men når jeg ser hvor mange forskjellige navn som går igjen på innlegg, så er det jo klart at det må lages en egen losje for den harde kjerne. Spesielt når det gjelder alvorlige temaer som rollespill, løst og fast og prepperhumor. Dette er innspill som må vernes fra de useriøse med mindre enn 10 kommentarer. ;-)

Når det gjelder regionale forumer, så vet jeg ikke helt om dette er nødvendig. Det er kanskje en og annen person som bor i nærheten uten at jeg vil at han skal vite at han gjør det. Det burde vært bra nok å tolke en person etter innlegg og diskusjoner for så å kontakte den personen med en PM.

Det er riktig som en sies her at det skjer fint lite på forumet og det er sikkert andre enn meg som bruker forumet litt forskjellig til tider, men det betyr ikke at jeg ikke er seriøs. Jeg vil heller høre om erfaringer fra et medlem en gang i året som faktisk har brukt tiden borte fra PC ,enn alle de som bor ved PC og prepper teoretisk.

Beklager at jeg er blitt en gammel bitter mann :-):-)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 00:29 
Avlogget

Jeg har ikke fått med meg at det var slikke under-forum for dem som var aktive. Har selv ikke nok poster til å bli kategorisert som aktive bruker.
Er mest innom for tips og ideer. Kom over forumet når jeg lettet etter en del norske hjemmesider jeg kunne handle fra, og er i grunn derfor jeg ble medlem på forumet.
For å finne og få tips om ulike sider som kan ha noe eller mye jeg er på utkikk etter.

Har ikke lest alt av poster her inne, som regel bare litt av dem som er på den første siden. Er medlem av mange ulike forumer, og leser som regel kun det som er av interesse eller poster jeg følger med på. Skal jeg lese av av gamle poster i alle diverse forum jeg er med på, ville jeg ikke hatt noe annet å drive på med.

Hadde denne informasjonen stått i samme post som regel og informasjon, ville jeg ha plukket det opp og jeg ville ha bidratt mer på forumet enn hittil.
Og har som et lite delmål for meg selv, at dette forumet er hvor jeg skal sjekke oftere og bruke litt mer tid på.
Forhåpentlig vis, for jeg tilgang til regionale forum snart.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 16:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Norseman skrev:
Når det gjelder regionale forumer, så vet jeg ikke helt om dette er nødvendig. Det er kanskje en og annen person som bor i nærheten uten at jeg vil at han skal vite at han gjør det. Det burde vært bra nok å tolke en person etter innlegg og diskusjoner for så å kontakte den personen med en PM.

Ja, det er flere enn deg som mener at det finnes andre måter å komme i kontakt med meningsfeller lokalt enn gjennom egne regionale/lokale underforum, blant annen gjennom egne tråder i åpent forum. Og om du ser på historikken så har den muligheten hele tiden vært der og blitt brukt fra tid til annen.

Men til tross for dette så har mange medlemmer gjennom lang tid etterspurt slike dedikerte underfora til tross for mulighetene som lå der fra før. Vi valgte derfor å etterkomme dette ønsket til slutt. Og fordi den nye muligheten skulle skille seg fra det som alt lå der, og dessuten være mer tiltalende for dem som vegrer seg mot å legge for mye informasjon om seg selv ut på åpent nett, valgte vi den løsningen vi har gjort.

Kravet om aktivitet for å få tilgang til lokale underfora gjør at de som skriver der må vise hvem de er gjennom å være aktive bidragsytere på forumet. Dette gjør at det er lettere for andre å få en følelse av hva slags person dette er, noe som kan senke terskelen for å gi respons og dermed er noe begge parter tjener på.

Det er en betydelig skepsis til å ta kontakt med andre preppere gjennom dette forumet. Spesielt fordi mange er usikre på hvem som står bak våre anonyme brukerprofiler. Det kommer også stadig vekk nye medlemmer til, mens tidligere aktive forsvinner og andre kommer tilbake etter en tids fravær. Ja, det er mulig å søke opp innleggshistorikken til gamle medlemmer og lese seg til hva de har stått for tidligere. Og noen gjør kanskje det. Men ved å ha et krav om nylig aktivitet, sikrer vi at det inntrykket man kan få av folk gjennom å lese hva de skriver, er oppdatert og aktuelt.

Disse andre tilleggsforaene som man får tilgang til som aktiv bruker, er ikke vesentlige for hovedforumets formål. Der er det bare «off topic», humor, lek og moro. Derfor går man ikke glipp av noe vesentlig med mindre man er interessert i lokale fora da. Men av grunnene som er nevnt over, har vi altså dette aktivitetskravet som en slags «tillitsskapende faktor» om vi kan kalle det det. Og så har vi slengt på disse bonusforumene som nettopp det, en bonus for dem som er med på å gjøre dette forumet til et mest mulig levende og interessant sted. Et lite forum som vårt trenger folk som bidrar. Det er helt i orden å bare lese og ikke skrive, men uten at noen tar på seg arbeidet meg å skrive, vil det ikke være noe å lese heller. Det er det vi alle bidrar med her inne som gjør det til det er.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 16:39 
Avlogget
Brukerens avatar

haNylanda skrev:
Jeg har ikke fått med meg at det var slikke under-forum for dem som var aktive. Har selv ikke nok poster til å bli kategorisert som aktive bruker.
Er mest innom for tips og ideer. Kom over forumet når jeg lettet etter en del norske hjemmesider jeg kunne handle fra, og er i grunn derfor jeg ble medlem på forumet.

....

Hadde denne informasjonen stått i samme post som regel og informasjon, ville jeg ha plukket det opp og jeg ville ha bidratt mer på forumet enn hittil.

God ide! Jeg skal legge til en tilføyelse i "Regler for ......l"

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet