Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jul 2018, 03:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Des 2014, 00:42 
Avlogget

Tviler egentlig på at Russland bryr seg så mye om tall, Russland har prøvd seg på dummskap før, og sånn eg ser de så prøver de seg gjerne igjen. Er det noen eg er redd for så blir det Russerene, krigen som føres i dag kontra før i tiden blir vel mer eller mindre barnemat, i dag finst det en del tyngre bomber som kan fint slå ut hardere enn de gjorde før i tiden. Russland sitter på mye atomvåpen, at de vil bombe noe som ligger så nermt norge med atomvåpen er eg litt i tvil på, men eg stoler uansett ikkje ett hakk på russland. De har vist seg å være rimlig blåst, og er ofte innom dette landet, vi har fly stående paratt 24/7 oppe i nord, og pst er også redd Russland skal finne på noe dumt. Dette har de gjort i mange mange år, eg kjenner folk som har sotte å holdt på knapp til å sprenge en Russisk ubåt til ------- for mange år siden, men den ble ikkje trykt på grunnet at da ville det blitt krig, denne ubåten var godt inne i norsk farvann. Litt usikker på kor mange år siden dette er men ca 20 vil eg si, om ikkje mer. Dette er noe han ikkje ønsker å snakke høy om, så er ikkje så lett å få noe info ut av det, men det eg har fått vite er at dette har skjedd opp til flere ganger, om det er i nyere tid vet eg ikkje, mannen er no pensjonist.

Så i teorien burde vi være redd for krig med Russland den dag i dag også.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2014, 10:38 
Avlogget

Jeg er ikke enig med deg i at Russland er "dårlig utstyrt" eller dårlig trent for den del... Minner forøvrig om min store helt General Zhukov's ord etter forsvaret av Stalingrad, hvor man underte på hvordan de holdt ut mot de tyske troppene som hadde overlegen kvalitet på utstyret. : "kvantitet, er og også en kvalitet"

Men det det koker ned til, når det gjelder vår nabo i øst (og broder KIM i nordkoere + IS osv) er at vi kulturelt sett ikke har de riktige begrepene for å forstå dem. De tenker andereledes, reagerer anderledes og har andre grunnleggenede verdisyn og forståelse av verden en det vi har i "vesten".

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 13:05 
Avlogget

http://www.dagbladet.no/2014/12/22/nyhe ... /36872475/
Her står det skrevet litt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 18:28 
Avlogget

Bare for å presisere, jeg skriver at Russland har gammelt utstyr, det er nødvendigvis ikke dårlig. Men teknologisk overlegenhet kan inntil et visst punkt overgå en teknologisk underlegen, men tallmessig overlegen, motstander. Men det er to skjæringspunkt; blir man liten nok, hjelper ikke det teknologiske forspranget lengre (selv en supersoldat kan bare være på en plass om gangen). På samme måte er tilstrekkelig kvantitet en kvalitet i seg selv. Når Russland nå øker den teknologiske kvaliteten samtidig som de ikke reduserer kvantiteten, får man en veldig potent styrke. Men fremdeles, teknologisk ligger de ganske langt bak vesten, så det er som tidligere forklart ikke Russlands økte evne som bekymrer meg. Det er Russlands økte vilje som gjør meg svett, spesielt i kombinasjon med en del vestlige politikeres manglende handlingsevne.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 19:10 
Avlogget

Da er vi nok relativt enige. I motsettning til norege som har satset utelukkende på kvalitet. (vi har gode sloldatter og bra reier) så har jo vår venn i øst også beholdt alt det gamle. Men de "ikkerussike" soldatene på krim hadde stort sett up to date specca stash, men var utsyrt med eldre våpen (HV lager) av typen AK47 / AKM osv. I Donetsk ser det ut til at det er mer moderne våpen på plass.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 21:44 
Avlogget

Den nye russiske doktrinen vg omtaler her kan jo gjøre hverdagen spennende. Den åpner blandt annet for utplassering av militære styrker på nabolands territorium i den hensikt å kunne utøve politisk eller militært press. Atomvåpen følger samme ordning som før, mens presisjonsvåpen kan brukes som avskrekking.

Som sagt, det er ikke økt russisk evne, men økt russisk vilje til å bruke militærmakt som gjør meg svett

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nato- ... /23363447/

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 22:45 
Avlogget

Den greia der synes jeg virker litt desperat nå...sett sammen med den økonomiske krisen og Ukrainas "blokkeringer" av Kiev..

Det begynner å avtegne seg et bilde jeg ikke liker.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2014, 18:27 
Avlogget
Brukerens avatar

bare for å krydre med noen ubekreftede rykter...:

http://www.mediaite.com/online/putin-re ... n-illegal/

gøy på landet om Dumaen av-oppløser Sovjetunionen...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 15:19 
Avlogget

http://www.veteranstoday.com/2014/12/13 ... the-world/

Kanskje man får et annet perspektiv på hvilken type krise/krig vi (les verden) egentlig står i når vi har lest denne artikkelen.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 21:54 
Avlogget

Tja... regurgiterte teorier blandet med antiszionistike/amerikanske holdninger og en vag innblanding av klassiske konspirasjonsteorier presentert av en fullstendig udokumetert hjemmeside... nja... fra en konferanse i SYRIA???

Robert Fisk skrev mye av det riktige (om kriminalitet kontra terror) som drivkraft for 20 år siden. Jeg anbefaler boken "pity the nation..."

Mer (i og for seg også udokumntert) om Veterans Today her
http://blog.adl.org/tags/veterans-today

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 23:10 
Avlogget

Tror vi skal være uhyre forsiktige med å undervurdere gamle krigsveteraner og den kunnskapen de sitter inne med. Tror de har mye mer vett enn til å dikte historier. Hvorfor skulle de gjøre det? Tenker det endelig kommer i offentlighetens lys og i "main stream media" sannheter som har blitt holdt skjult for allmenheten altfor lenge. Hvorfor være så godtroende? Er vi blinde og døve kanskje? Modige er de, det er sikkert.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 23:30 
Avlogget

Etter det jeg ser er denne Gordon Duff redaktør på dette nettstedet Veterans Today. Og han var med i Vietnam-krigen for "ørti" år siden gjør han vell ikke til noe ekspert på terrorisme og krigshandlinger i dag. Her er forresten et sitat jeg fant fra Gordun Duff:

“About 30% of what’s on Veterans Today is patently false. About 40% of what I write is at least purposefully partially false. Because if I didn’t write false information I wouldn’t be alive. I simply have to do that.”

Så troverdigheten til denne karen er vell ikke akkurat så høy i og med at han sier rett ut at mye av det han skriver er falsk.

Når en person ikke stoler på myndigheter og autoriteter, så betyr ikke det at man automatisk skal stole på alle høylytte stemmer som er mot myndighetene. Er nok like mye skrøn på begge sider antar jeg.

Dette pleier jeg ofte å dra en parallell med til alternativbransjen. Folk som er for alternativ behandling, blir ofte for alt som er alternativt. Spiller ingen rolle hvor rart det er, desto rarere jo bedre. Og dette sluker man rått og bakmennene i alternativbransjen ler hele veien til banken. Men man tenker kanskje at alle alternativere er snille og ikke driver med business.

Sånn er det vell i konspirasjonsbransjen og. Jo villere og skumlere konspirasjonsteorien er, desto kulere er det. Fakta er vell heller at det er sjeldent konspirasjoner foregår i stor skala, fordi det krever at for mange holder kjeft over tid. Og det er som regel en vanskelig oppgave å få til. Men at det foregår ting på kammerset er det sikkert ingen tvil om.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2015, 23:41 
Avlogget

Sier mye om hva redaktører og journalister har å streve med i dag. Om de skriver sannheten så har de ikke så lenge igjen å leve.

https://www.youtube.com/watch?v=_q7SR_kYxIM

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 00:05 
Avlogget

Jeg ER veteran, blant annet fra de traktene som denne Duff karakteren snakker om. Jeg er også relativt aktiv i miltærhistorisk/miltær sammenheng. Og før i dag så har jeg ALDRI en gang hørt om denne organisasjonenen som kaller seg Veterans Today. Man kan .... selvsagt velge å tro at det er et samlet pressekorps, på tvers av landegrenser, stater og regjeringer i hele vår globale verden holder ting skjult og missinformerer "folket" av en eller annen dulgt og skummel årsak... Elller så kan man tro at de som rope ULV ULV strengt tatt ikke henger helt på greip, og helst vil mele sine egen kake. For all del, de kan tro på våset, men det gjør det ikke mer sant.

Kildesjekk, kritisk tenkning og vurdering av troverdighet....

Og husk Freuds viktigste lære settning: Av og til er en sigar en sigar :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 00:12 
Avlogget

Kilden på den youtube videoen (ukcolumn.org) er også lite kredibel og kobles til antijødiske / neo nazi grupperinger.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support