Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Okt 2018, 06:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Er vi på randen av krig?
InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 08:36 
Avlogget

Ja, som dere sikkert forstår vil jeg frem til en diskusjon angående den ustabile verden vi lever i. Det er ikke til å skyve under en stol at økt russisk tilstedeværelse i internasjonalt farvann/luftrom + at konflikten med IS eskalerer. Ikke akkurat noe positivt i den usikre økonomiske situasjonen vi befinner oss i. Stormaktene bygger opp krigsmaskinene sine, Kina tokter eller på fint inviterer i Afrika, samme forsåvidt med USA. Kina har også noen koselige krangler med nabolandene sine, blant annet Japan angående noen øygrupper som Kina mener de har krav på.

Russland sliter økonomisk, rubelen faller og nasjonalismen innad i landet øker, mens militærbudsjettet deres øker og Russland sin rolle i den internasjonale politikken blir mer og mer gjeldene. Virker som Russerne vil tilbake til en slags form for storhetstid. USA prøver å få den Russiske bjørnen til å sovne igjen, med sanksjoner og om man er litt konspirerende (Går inn i oljemarkedet for å svekke Russisk økonomi ytterligere)

Russland investerer mer og mer i medier for å spre sin side av saken. Som f.eks RT som blant annet har sendinger på engelsk, spansk, arabisk og russisk. De har forsåvidt planer om å ekspandere med en fransk og en tysk nyhets kanal. Ifølge en artikkel jeg leste i Aftenposten i dag, sett fra vestlige øyne vel og merke, kan dette minne litt om propagandaapparatet til nazityskland. Kanskje vi har det samme? Våre medier har ingen agenda, ihvertfall ikke å gjøre oss smarte. Eier du informasjonen, eier du tankegangen til folk, RT er eid av den russiske stat og tusenvis av artikler dreier seg kun om å vise forskjellige nye våpensystemer, bombefly og ubåter. Russland vil vise sin kraft og jeg synes det er foruroligende at Kina og Russland knytter sterkere bånd.

Enkelt oppsummert, tror du blir det krig?

Sist endret av mattias den 22 Des 2014, 12:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 11:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Var det du som skrev på Freak også?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 12:27 
Avlogget

Lånte teksten derfra da jeg syntes det var et godt spørsmål men gjorde noen endringer, så det var spørsmålet jeg ville legge frem her ;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 20:29 
Avlogget

mja... på randen og randen fru blom. Vi lever nok i "interessante tider" som kinesrene ville ha sagt det. Det er mye Uro i verden og mange andre ting en de nevnte som er litt ugrie. Klima endringer og ekstremvær, økonomisk nedgang osv. Men vanskelig å spå om fremtiden og hvilke løsninger som blir valgt. En tabbe, som vi stadig gjør - er å prøve å forstå russland ut i fra vår egen kulturelle historie. Den har vi ikke felles med dem, de er rettt og slett anderledes i både ånd og gjerning. Så får en tenke sine egen tanekr og gjøre det en kan.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 22:17 
Avlogget

Tror det pågår en krig mot den åndelige oppvåkningen som vi ser i verden i dag. En stille krig, en krig hvor det benyttes helt andre og utradisjonelle våpen.
Her beskriver J.F. Kennedy i sin tale, to uker før han ble skutt, hva fremtiden som er nå byr oss:

"For we are opposed around the world by a monolithic and ruthless conspiracy that
relies on covet means for expanding its sphere of influence - on infiltration instead of
invasion, on subversion instead of elections, on intimidation instead of free choice, on
guerrillas by night instead of armies by day. It is a system that has conscripted vast
human and material resources into the building of a tightly knit, highly efficient machine
that combines military, diplomatic, intelligence, economic, scientific and political
operations."
John F. Kennedy

En liten forklaring på et viktig ord i talen:

COVET MEANS is a legal term meaning "premeditated murder"..... think e.g., chemtrails, gmo's, fracking, flouride, monsanto's round-up, Fukashima, etc

Her er talen i sin helhet:
https://www.youtube.com/watch?v=zdMbmdFOvTs

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 22:55 
Avlogget

Jeg vil fokusere på Russland og faren for krig med Russland

Kort svar:
nei, jeg tror ikke vi er på randen av mellomstatlig krig, men risikoen er høyere enn på flere tiår.

Langt svar (evt, en utdypning :p ):
Den russiske opprustningen er ikke så skremmende, det er i stor grad utskifting av umoderne materiell samt bedre vedlikehold. Militærteknologisk har det før nylig ikke skjedd stort i Russland siden sovjet kollapsa. Riktignok oppretter de flere stående avdelinger, herunder en egen arktisk brigade, så den militære kapasiteten øker, men allikevel er det i stor grad snakk om å bli kvitt papir-tigre bestående av mob.avdelinger og umoderne materiell. Delkonklusjon: jeg ser egentlig ikke en stor trussel i den russiske opprustningen, isolert sett

Russisk kultur er på en del områder veldig forskjelig fra europeisk. Russland har alltid i stor grad vært mer orientert mot realpolitikk og bruk av hard makt (militærmakt, økonomisk/handelmessig maktbruk, osv). Dette gjør at bruk av militærmakt ikke er så utenkelig som vestlige politikere tror, ref Georgia 2008. Russland har også alltid vært flinke på informasjonsoperasjoner, noe vi ser tydelig i dagens situasjon i Ukraina, men også nesten daglig i kommentarfeltet i norske nettaviser. Det nye nå er at man kan si at det er informasjonskrigen som er drivende, og de "fysiske" operasjonene som støtter oppunder. Tidligere har det vært motsatt. Denne nye måten å bruke militærmakt på vet ikke vesteuropeiske politikere hvordan de skal svare på, for for dem er bruk av militærmakt i mellomstatlige konflikter nesten utenkelig Delkonklusjon: det er ikke russisk opprustning som gjør meg svett, men den nye måten å kombinere informasjonskrigføring og "fysisk" krigføring.

Det siste jeg vil kommentere er den oppfatningen mange i Norge har, om at en krig mellom Russland og Norge er utenkelig. Vi hører ofte omkvedet om Russisk frigjøring av Finnmark og påfølgende tilbaketrekning i '45. Bare den faktoren at Russland ikke behøver å angripe Norge direkte, men f.eks en av de Baltiske NATO-landene (definert som del av den russiske interessesfæren) før mølla er i gang, viser at den oppfatningen er feil. Og det er det scenarioet som gjør meg mest svett:
Russland gjør ting på samme måte de trolig har gjort i Ukraina, i Baltikum. Vestlige politikere vet fremdeles ikke hvordan de skal forholde seg til situasjonen, og plutselig står vi der, men en artikkel 5 (selvforsvarsartikkelen i NATO-traktaten, "en for alle og alle for en"), uten at det politiske nivået har gjort de nødvendige håndgrep. April 1940 om igjen.

Konklusjon: russisk opprustning isolert sett skremmer meg ikke, men kombinert med en ny måte å bruke militærmakt (større vekt på informasjonskrig enn fysisk krig) - en måte å drive krig som vestlige politikere ikke vet hvordan de skal forholde seg til, gjør meg litt svett.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 23:33 
Avlogget

Som offiser og tidligere tjenestegjørende kan jeg informere uten å være konkret om følgende:

- Russland har mer enn nok godt utstyr. Mulig ikke helt opp på nivå med USA, men ikke langt unna. Men dette på godt og vondt. Min erfaring med samarbeid med Amerikanske styrker er at de er for avhengige av utstyret sitt. På årlige øvelser i Norge beviser de hvert år at ikke de klarer å fungere i kulde f.eks. Mye av utstyret er avhengig av elektronikk og styrkene fungerer ikke når det feiler. Russerne er harde jævler som kompensere de få prosentene de ligger bak USA på high-tech med guts.
- Russland har ØKT forsvarsbudsjettet med 4000.000.000 - fire-tusen-milliarder!
- Det er ikke uten grunn at vi gamle krigere er i gang med aktiv tjeneste igjen. En kombinasjon av Russisk trusselbilde kombinert med overhengende fare for IS aksjoner i Norge.
Øver inntil 2 ganger i uka etter sivil jobb :(

Jeg er overbevist om at Europakartet vil se helt anderledes ut om 10 år til.
Og 100% sikker på at Sovjetunionen vil gjennomoppstå.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 23:46 
Avlogget

hvordan tenker du det er lurt å forberede seg ved en slik situation West?

For meg så er det for fiktivt at jeg ikke greier å se for meg situasjonen.

En ting er å bremse en eventuell invasjon (uavhengig av fra hvem)
Men videre derifra.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 00:15 
Avlogget

Anbefaler denne: http://jagarchefen.blogspot.nl/2014/11/ ... ny_14.html

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 00:34 
Avlogget

West skrev:
Som offiser og tidligere tjenestegjørende kan jeg informere uten å være konkret om følgende:

- Russland har mer enn nok godt utstyr. Mulig ikke helt opp på nivå med USA, men ikke langt unna. Men dette på godt og vondt. Min erfaring med samarbeid med Amerikanske styrker er at de er for avhengige av utstyret sitt. På årlige øvelser i Norge beviser de hvert år at ikke de klarer å fungere i kulde f.eks. Mye av utstyret er avhengig av elektronikk og styrkene fungerer ikke når det feiler. Russerne er harde jævler som kompensere de få prosentene de ligger bak USA på high-tech med guts.
- Russland har ØKT forsvarsbudsjettet med 4000.000.000 - fire-tusen-milliarder!
- Det er ikke uten grunn at vi gamle krigere er i gang med aktiv tjeneste igjen. En kombinasjon av Russisk trusselbilde kombinert med overhengende fare for IS aksjoner i Norge.
Øver inntil 2 ganger i uka etter sivil jobb :(

Jeg er overbevist om at Europakartet vil se helt anderledes ut om 10 år til.
Og 100% sikker på at Sovjetunionen vil gjennomoppstå.

Som offiser og stadig tjenestegjørende, og for å holde meg til det jeg har fra åpne kilder (les: div nettsider):
Ja, vår gode venn i øst har et, sett med norske øyne, hinsidiges budsjett, men økningen i forsvarsbudsjettet går over flere år, og er ikke fire tusen milliarder pr år. Man må også huske på at når utrangerte atomdrevne ubåter skal skiftes ut med nyutvikla og topp moderne, så koster det skjorta, ei nyre og en halv lever. Se bare på budsjettplanene for F35.

For det russiske hovedmateriellet er basert på gammel teknologi, men dette har allerede begynt å endre seg som resultat av budsjettøkningen, ref det nye, flotte flyet som ble observert utenfor norsk luftrom. Utvikling av nye stridsvogner, pansra personellkjøretøy er også kostnadsdrivende. Russland har f.eks fremdeles mange stridsvogner basert på teknologi fra veldig veldig tidlig 80-tall. Disse skal nå fases ut fra de prioriterte avdelingene. Det samme skal skje med en lang rekke gamle, men utdaterte travere. Ønsket end-state er en militærmakt der hovedmateriellet er topp moderne, blant annet for å unngå å måtte invistere fire tusen milliarder på nytt med det første. Og med en militærmakt på den størrelsen vi snakker om, så trengs det et "hinsidiges" budsjett.

Men når dette er sagt, er det ikke uten grunn at luftvern-kapasitet gjeninnføres i Brigaden, og at en del av oss gamle, men også våre nyere krigere har begynnt å trene vernemaskedrill.

Når det gjelder IS og syriafarere, så overlater jeg det til de etater som iht loven skal ta seg av dem, men forholder meg til trusselbildet.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 10:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for en balansert og nøktern analyse Tambarskjelve!

Det er godt å se en slik god realisme og bakkekontakt hos våre grønnkledde.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 14:55 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Takk for en balansert og nøktern analyse Tambarskjelve!

Det er godt å se en slik god realisme og bakkekontakt hos våre grønnkledde.

He he. Joda, bare trivelig. Diskusjon dypere i materien er sikkert å finne på milforum.net :p

Sist endret av Tambarskjelve den 23 Des 2014, 17:47, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 15:57 
Avlogget

Det er ikke vanskelig å finne paralleller til hendelsene som utløste angrepet på Pearl Harbor , og forholdet mellom Nato/vesten og Russland akkurat nå.
Japan hadde stormakt og imperie ambisjoner i Asia , og Storbritannia og USA gjorde det de kunne, uten å erklære krig , for å hindre dette. Etter Japans aggresjon mot Kina , ble det innført økonomiske sanksjoner mot Japan, og verst for dem var en olje embargo. I ettertid var det lett å se at Japan ikke hadde mange valg. De kunne enten ydmyke seg totalt og miste ansikt, eller starte en krig så nådeløs og brutal at de håpet at hverken USA eller Storbritannia hadde mage til å følge opp denne. Og at de dermed kunne komme til en avtale som reddet økonomien deres. Vi kjenner historien. USA reagerte ikke slik de håpet.
Det vil alltid være slik at hvis en part er villig til å slåss, og den andre parten ikke er det, vil den villige vinne hver gang. Jeg må bare si at jeg er moderat bekymret...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2014, 22:03 
Avlogget

Jeg tror vi er på randen av en verdensomspennende borgerkrig om det kan være noe slikt begrep. Når folk ikke får råd til mat vil de gjøre opprør mot sitt land og derved vil det bli opprør og diverse uro i hvert enkelt land. Og jeg tror at ledere av disse landene vil ha mer enn nok med å kue sine borgere enn å vende blikket utover. Riktignok kan en ad hoc løsning for Russland og mange andre land også være å starte krig for å samle et splittet land i kaos.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2014, 00:06 
Avlogget

Har vanskelig å se at Sovjetunionen kan stå opp igjen. Polen er et stort land med 40 millioner, Ungarn, Tjekkia, Slovakia, Bulgaria, Ukraina, Baltiske land, Armenia, Georgia, og noen andre. Russland har mistet ca halvparten av sine innbyggere.
Ingen av disse landene vil gi fra seg sin frihet til Russland frivillig.
Russland har 160 millioner og kun noen få land dem har direkte kontroll over.
Europa har 700 millioner, USA 300 millioner.
England er fortsatt en supermakt selv om mange ikke tror det. England med sitt samvelde har over 1,4 milliarder som vil stille opp når noen i samvelde trenger hjelp, som Canada, India, Sør Afrika, Irland, Nigeria og mange andre land.
Det som skremmer verden er at Russland har svært mange soldater under våpen, som noen her inne nevner til dels dårlig utstyrt så har det en avskrekkende effekt på naboer og det er det Russland vil.

Russland er ikke lengre en supermakt, nå har Tyskald, Polen og Frankrike tilsammen høyere forsvarsutgifter en det Russland har.
Når man tar med hele NATO sine budskjett blir Russland sine utgifter til forsvaret lite.
Bare det å gå til et miltært angrep på et annet land vil koste svært mange soldater livet, enten det er lite land på 3 millioner eller et svært land som Polen.
Russland som uten tvil er aktivt miltært i Ukraina, har mistet mange tusen soldater og da er dette bare i et begrenset området. Man kan da tenke seg hva som hadde skjedd om Russland hadde angrepet hele Ukraina med 45 millioner innbyggere.
Russland er av erfaing mer redd for vesten, en vesten er redd for Russland.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 66 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support