Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Apr 2018, 17:22

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Nov 2016, 09:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
Clancy-roman

Hehe. Godt poeng! Jeg gjør meg de samme tankene. Men det er lett å henge seg litt opp, og bare se bekreftelser på egne teorier.

Jeg tror denne artikkelen ikke er helt dum:
https://opendemocracy.net/od-russia/ant ... w-cold-war

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2016, 10:46 
Avlogget

Det er vel ikke "kald krig" man er bekymmret for...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2016, 11:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser den, Filbert.

Hva er dine spådommer om fremtiden?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2016, 12:23 
Avlogget

Det er nok ganske avhengig av et lite valg i morgen....
men jeg tipper vi mister Svalbard i løpet av de neste 10årene... og at mens vi surver med russerer, Nato, Syria og USA så kjøper Kineserene opp mer av verden...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2016, 12:29 
Avlogget
Brukerens avatar

https://www.nrk.no/troms/evakuerer-boli ... 1.13215202

Kan forøvrig varm anbefale Rød Storm / Red Storm Rising av Tom Clancy.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2016, 22:11 
Avlogget

Anbefaler podcasten til Oslo Militære
Samfund, spesielt nest siste utgave kalt "Uten USA - Hvilket NATO?" med Asle Toje. Meget lærerikt.

mp3:
http://oslomilsamfund.podbean.com/mobil ... lket-nato/

for iphone brukere:
https://itunes.apple.com/no/podcast/osl ... =377368400

Russland ruster opp og vil innen 2020 være en betydelig trussel også for NATO.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2017, 15:23 
Avlogget

Interessant diskusjon om forsvar, jeg vil bare legge til en faktor.
Grunnen til at jeg holder meg utenfor militæret er nemlig at jeg aldri kan være sikker på at Norge er på den rette siden, rent etisk. Vi er like ille ute som alle andre slik sett, så hvilke grunner har vi til å forsvare oss annet enn forsvar av liv og ståsted?

Noe jeg blir stadig mer påminnet om i så henseende er Norges og Vest-Europas vekt på moralpolitikk. Ikke at det er en gal tanke i seg selv, det er bare det at jeg har sans for historie (spesielt religionshistorie) og hver gang menneskeheten overbeviser seg selv om at "vi vet og vi kan", så er det noe man glemte å ta med i regnestykket. Mennesker har bare en hjerne på halvannen kilo, som jeg liker å si, og verden er ganske mye større og mer komplisert enn vi klarer å fatte. Uansett hvor mange og lange og kompliserte teorier vi bruker til å overbevise oss selv og andre om at vi har skjønt det. Og det problemet blir spesielt fremtredende når vi blir ideologisk besatt av at vi har rett og at dette er et grunnlag for makt, da viljen og evnen til å innrømme at man tar feil blir proposjonalt mye dårligere.

Så moralpolitikken har den kjedelige ulempen at den uten unntak ender opp i sammenbrudd. Fordi den også denne gangen er basert på utilstrekkelig teori. Og vesten er midt inne i en slik moralpolitisk periode.

Det minst uheldige sammenbruddet slik jeg ser det, er tilbakeveksten av realpolitikken. Både Putin og Trump er for meg realpolitikere, på hver sin måte.
Putin (som baserer makten sin dels på oligarki, dels på Russisk-Ortodoks kristenhet) kom etter sammenbruddet av kommunismen og deretter et heller mislykket forsøk på markedsøkonomi (under Jeltsin), og Trump etter at den jevne amerikaner begynte å forstå maktapparatet (både politikere og presse) som pill råttent og modent for utskiftning. (Trump er noe så sjeldent som oppvokst i lavere middelklasse og samtidig så rik at han kunne vinne en amerikansk valgkamp, og det venstresiden stadig mobber ham for er absurd nok arbeiderklassebakgrunnen hans).
Her i Vest-Europa har vi Brexit som reaksjon på det moralske sammenbruddet som uavvendelig kommer når man prøver å bygge opp et så stort byråkrati som EU, og det eksisterende maktapparatet som vokste opp som en motkultur på 1960- og 70-tallet bruker de maktteknikkene de kan for å gjøre seg av med motkulturen som vokser opp mot deres feil, uten at dette helt biter når deres egen maktteknikker i like stor grad som tidligere er bygget på løgn, og igjen undergraves av den nye motkulturen.

Risikoen, slik jeg ser det, er at tilbakekomsten av realpolitikken ikke er rask nok til å stoppe det sammenbruddet som er verre: Vesten har etter kolonitiden og dens sammenbrudd lært å se på seg selv som de verste menneskene i hele verden, uten å forstå at kolonitiden var bygget på ideologien om å overvinne alt hva som var så galt med *resten av verden*. Resten av verden er kort sagt ikke bedre, det at de henger etter materielt og økonomisk sett er heller et resultat at de tynges av verre sammenbrudd i deres egne samfunn enn det vi gjør.
Og det vi gjør er altså å importere alle disse mennesker prosesser mot sammenbrudd fordi vi ikke forstår verdien i vår egen kultur, tross i at denne også er langt fra perfekt. Vi er tatt av selvfordømmelse, kort sagt, og depresjon er aldri en vei mot noe godt liv. Ikke minst fordi verden er full av rovdyr, også menneskelig sett.
Og det vi importerer er mye mer opptatt av makt og posisjon enn vi er, det er en selvfølge for dem da det er slik de har levd fra middelalderen av, og vår liberale politikk (som også er full av inkonsistens og kilder til sammenbrudd) ikke på noen måte klarer å overbevise dem om vår overlegenhet.
Hva er det vi gjør med oss selv, kort sagt, og hvor er det vi ender opp?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2017, 21:39 
Avlogget

Faren til Trump var full av millioner, så det var vel overklassen.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2017, 08:56 
Avlogget

Finnes det noen som helst muligheter til å kunne bruke førkrigstidsperioden som en indikator for om krig vil bryte ut og hvor lenge førkrigstid eventuelt varer og om slik "murring" kan forsvinne gitt visse kriterier?

Vi visste vel strengt tatt da Hitler ble valgt i 1933 at det ikke var spesielt bra for verden. Og vi hadde vel en anelse om at gitt tysklands elendige forhold etter de hadde tapt 1. verdenskrig, slet de veldig og dette var kime til å hisse seg opp til krig igjen.

Dersom folket blir desperat nok og leder av folket er gal nok så kan det vel bli en krig? Foreløpig har Russland annektert/overtatt et område som i og for seg var Ukraina sitt område uten at verden gjorde noen ting. Dette var en krigshandling. Russland gjorde det samme på 80 tallet i forhold til Georgia tror jeg? Nå er det valg i Russland i 2018 og det blir for så vidt og spennende. Blir det en mindre aggressiv leder, kan det legge en demper på verdenskonfliktetn.

Vi har og Nord Korea som kontinuerlig sprenger bomber og prøver å øke sitt arsenal mot vesten. Dette er også en gal mann som man ikke riktig vet hvor man har.

USA sin president, Trump, skremmer vettet av både erfarne rådgivere og politikere i USA og det må vel være første gang de har vært redde for at en president skal være triggerhappy i forhold til atomrakettene deres.

Dommedagsklokka viser 2 og et halvt minutt på midnatt. Dette er en klokke som viser hvor nær vi er utslettelse/verdenskrig. Det verste etter 2. verdenskrig var da i 1953 og klokken har tikket jevnt og trutt mot 12.

https://thebulletin.org/timeline

Det er fryktelig mange ulike utfordringer vi har i samfunnet i dag og det virker som om det skal bli verre på mange måter.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2017, 10:16 
Avlogget
Brukerens avatar

russland er et diktatur. valgene deres er ikke reelle, så du kan trygt regne med putin som president neste år også. ha den vanlige russer egentlig vil er underordnet.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2017, 10:49 
Avlogget

haraldthi skrev:
(Trump er noe så sjeldent som oppvokst i lavere middelklasse og samtidig så rik at han kunne vinne en amerikansk valgkamp, og det venstresiden stadig mobber ham for er absurd nok arbeiderklassebakgrunnen hans).

Ikke rart at Trump vant valget hvis den jevne velger er så lite opplyst som dette. " I am one of you guys " likte Trump å rope ut på valgmøtene sine. Og de kjøpte det. Enda han er erke eksemplet på en som ble født med sølvskje i munnen og sønn av en styrtrik eiendomsmogul. Lavere middelklasse ? Arbeiderklassebakgrunn ??!! Og akkurat som sønnen, så var faren en kontroversiell figur som svermet for Ku Klux Klan og ble anklaget for å være en rasist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Trump

Men jeg er sikker på at Trump vil rope ut at dette er" Fake News".Og " My father worked and died in the coal mines in Ohio" og bli trodd av sin velgerkjerne i Ohio. For å si det slik: Jeg er ikke optimistisk for framtiden , og er glad for at jeg er så gammel at jeg kanskje slipper å få se det verste...

Sist endret av Northman den 27 Des 2017, 19:09, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2017, 16:47 
Avlogget

Ettersom det blir mindre olje i verden, så kommer det en krig. Sannsynligvis en stor og farlig en. Den grupperingen av land som kontrollerer mest olje til slutt vinner. Krigen om den siste oljen kan den kalles. Olje handler ikke bare om økonomi, det er en strategisk nøkkelressurs. Den blokken som har minst olje vil måtte finne seg i å ta den andres diktat på mange områder.

Nazistene organiserer seg igjen, men de er veldig få i Norge ennå. Tror de kan bli mange flere dersom vi fortsetter importen av mennesker som lever i æres og klankulturer.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2017, 11:47 
Avlogget

Alle kriger i moderne tid har kommet som en overaskelse.

For å gjenta meg selv. "Det var ikke det at verden kollapset, men hvordan som var overaskelsen..."

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 21:03 
Avlogget

vestland skrev:
Faren til Trump var full av millioner, så det var vel overklassen.

Bare fastlåst i boligprosjekter som på grunn av New Yorks boligpolitikk var i ferd med å miste sin verdi. Og grunnen til at faren hadde så mye penger som så var at han sparte på alt, og holdt til i et lite bakgårdskontor.

Sønnen gikk lei og ville satse på luksusprosjekter i sentrum. Men pengene til det fikk han altså jobbe for.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 21:10 
Avlogget

Draugjeger skrev:
russland er et diktatur. valgene deres er ikke reelle, så du kan trygt regne med putin som president neste år også. ha den vanlige russer egentlig vil er underordnet.

Slikt er russerne vant med. Det har *aldri* vært noe fungerende demokrati der i gården, og de er ikke så sikre på om det vil fungere neste gang man prøver heller. Og Putin er faktisk populær, fordi han i det minste har greid å stabilisere økonomien.

Å dømme verden med vestlige briller fungerer ofte ikke noe større. Man må snakke med folk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support