Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jan 2018, 00:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 09:22 
Avlogget

Trenger ikke kalle noe for vås bare fordi du ikke har hørt om det. Synes det bør være rom for forskjellige oppfattninger av verdensbildet.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 10:45 
Avlogget

Kan godt ha forskjellige oppfatninger av verdensbilde, og mange har det. Men det er likevel bare en virkelighet. Utfordringen ligger i å finne ut hva som er virkelig ,hva som er gjetninger , hva som er ønsketenkning og hva som er bevisst løgn. Ikke alltid like lett...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 11:47 
Avlogget

...og dersom man skal være kildekritisk er det viktig å finne ut hvem som eier media for å være sikker på at det man leser ikke er pyntet på. Uavhengige kilder er absolutt mye mer interessante etter min mening. Kanskje noe ikke så mange grunner over når de leser de store avisene og hører på nyheter på de forskjellige store nyhetskanalene. Alt blir ukritisk tatt for god fisk. Hvorfor det egentlig?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 12:45 
Avlogget

Liker denne videoen, en mann som snakker sannheten etter min mening.

https://www.youtube.com/watch?v=GgTELu6Vuvo

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 13:22 
Avlogget

Hva er egentlig en sannhet? Det er ulike sider av samme sak, sett fra ulike ståsteder og ulike samfunnslag.
Et ordtak heter: Sannheten er som et fjell. Den har en fremside og en bakside, to sider, underside og overside.
Sånn at noen sier de kjenner sannheten, men hvordan kan de si det? Hvordan være sikker på at noen, uansett hvem, kjenner sannheten. Sunn skepsisme til alle som hevder noe er fornuftig uansett syns jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 14:00 
Avlogget

Liker det når vi blir filosofiske. Men det er likevel bare en sannhet. Alt annet er gjetninger og fortolkninger. Hvor fort kjørte han ? Mange kan ha oppfatninger om det, spesielt de som har minst kjennskap til kjøreturen. Men det er bare en fart som er korrekt...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 14:54 
Avlogget

Enig i at sannheten kan oppleves veldig forskjellig.

Men la oss håpe Jesus hadde rett i det han sa:

«For ingen ting er gjemt uten at det skal frem, ingen ting skjult uten at det skal bli kjent.» (Matt 10:26)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 14:57 
Avlogget

Noen sannheter er absolutt, som feks at en meter er en meter. Men det er som du nevner alle oppfatningene av den og at alle hevder å kjenne den absolutte sannheten.
I dag er det enkelt å kommunisere sine korrekte sannheter og hver profet finner sitt publikum enkelt gjennom Facebook, Youtube og nettmedier. Det er lett å lage profesjonelle medier og få troverdighet.

Vell, vell.
Man blir vell ikke lykkelig av å gå å mistro hver minste ting heller.
Ignorance is bliss. Eller kanskje ikke?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 16:55 
Avlogget

Verden vil bedras, er det ikke sånn?

Noen velger å ikke se hva som foregår for det er jo en slags beskyttelse i å ikke vite så mye. Hva skal man gjøre liksom? Men på den annen side, bedre føre var enn etter snar om noe skulle skje. Om det er sånn eller slik så vil jeg nå ta mine forbehold.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2015, 17:30 
Avlogget

Verden vil nok bedras ja. Dette er en lang diskusjon antar jeg uten et svar, som kan sies å være sannheten :-).

Tråden var startet med spørsmålet: Er vi på randen av krig?
Økonomi, nød, trange kår, misunnelse, behov for flytting av fokus på interne forhold til ekstern fokus, overgrep, det er sikkert mange ting som kan føre til krig. Historien har en tendens til å gjenta seg selv.

Når nabokrangler må til retten for å løses, så er det vell ikke store håp om at nasjoner skal bli enige i lengden.
Krig blir det garantert igjen, årsaken kan vi spekulere i. Når det blir vet ingen.
Hvordan krigen vil bli ført vet vi heller ikke. Men det blir nok noe ala Terminator antar jeg, med maskiner og droner.
Som en kjent mann sa en gang: "Hvordan tredje verdenskrig blir ført vet jeg ikke. Men jeg vet at den fjerde verdenskrigen blir ført med stokker og stein."

Desto mer handel og kommunikasjon det er mellom landene, så er nok sjansen for at det blir krig også mindre.
Derfor håper jeg at vi unngår en kald krig, for da øker mulighetene for SHTF.

Oliver Stone er amerikaner og USA-kritiker. Han lagde en god dokumentar om alle USAs presidenter etter andre verdenskrig. Der var det ganske mange interessante opplysninger. Den anbefaler jeg sterkt å se. Nå lager han en dokumentar om Russland/Ukraina-affæren.
Se her: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 45401.html

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2015, 08:45 
Avlogget

Kløverdame skrev:
Trenger ikke kalle noe for vås bare fordi du ikke har hørt om det. Synes det bør være rom for forskjellige oppfattninger av verdensbildet.

Presiser at jeg ikke mkaller infomrasjonen i linkene dine for VÅS fordi jeg ikke har hørt om det. Det er nettopp det at jeg har kunnskap om temaet og informasjon som gjør at jeg veit at det er VÅS. Vi snakker om Holocaust fornektere, Historiforfalskere neo Naxister og antizionister som meler den konspiratoriske kaken og fyller lommene sine med sedler fra de redde og mistroiske, samt de som har nytte av at det sås tvil.

Så jeg sir det er Veterans Today er en fullstendig upålitelig gruppe, uten reel troverdighet i en verden hvor informasjon er mer og mer tilgjengelig for alle. Det som gjør at de har suksess er at de blander fakta sammen. mye er sant, men de gjør koblinger og sammenhenger som det overhode ikke finnes noe grunnlag for å gjøre.

JA - Watergate Skandalen har endret hvordan media fungere
JA - USA har hatt en skitten finger med i Spillet i midtøsten (Kankjse spesielt med IRAN og kuppet mot Shaen der)
JA - USA trente opp Mujahedin som har dannet grunnlaget for QL-Queda i Afghanisten
JA - Norske myndigheter har drevet med illegal overvåkning av norske borgere...

Mange reele ting å henge seg opp i kontra de søkte konspirisasjonene fra VT og deres like sinnede.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2015, 11:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Kommentar fra global moderator:
Da tenker jeg vi setter strek for diskusjonen omkring det som av de fleste kalles konspirasjonsteori. Dette forumet ble opprettet for å sitere kortversjonen, diskutere
Sitat:
Selvberging, forberedelse/klargjøring og overlevelses-teknikker.

Det har vært en gjennomgående praksis å holde det som av de fleste oppfattes som konspirasjonsteori utenom diskusjonen her. Som Pegasus skrev i en tidlig tråd angående dette:
Pegasus skrev:
Norsk Survival Forum ble ikke startet for å konkurrere og "stjele" medlemmer fra andre forum. Meningen var å få et rent forberedelse/overlevelse/selvbergings-forum for norske forhold.

Med Norsk Survival Forum i tillegg til de andre diskusjonsforaene mener jeg nå at det er lettere for den menige mann og kvinne å finne et forum som passer til seg og sine meninger/interesser.

Om man er medlem av flere forum er det bare å huske på:
Hvert verktøy til sitt bruk :)
Det betyr i klartekst at vi ønsker at konspirasjonsdiskusjoner tas andre steder enn her. Ikke fordi de ikke kan være interessante, men for å holde fokuset her på det som er dette forumets formål.

Det må også tilføyes at det av og til kan være vanskelig å trekke grensen for hva som er hva. Noen "etablerte" konspirasjoner er lette å kjenne igjen. Andre og nye må det kanskje graves litt for å finne ut av. I hvilken leir akkurat denne hører hjemme synes nå avklart. Derfor henstiller jeg til de som ønske å fortsette diskusjonen om å gjøre dette et annet sted.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 10:55 
Avlogget

Tilbake til Trådens tema.
Carl Bildt advarer mot storkrig
http://www.dagbladet.no/2015/01/05/nyhe ... /37008176/

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2016, 12:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil gjerne gjenopplive denne tråden etter den siste tidens hendelser:

Russisk spionubåt oppdaget utenfor bodø, LANGT inne i norsk farvann. på grunn av elendig responstid ble den ikke oppsporet av Forsvaret.

Russland flytter to kryssere fra Svartehavet til Østersjøen og med dem raketter av Kalibr-klassen, som kan bære taktiske atomvåpen.

Norge tar imot 330 amerikanske soldater fra USMC til Værnes som en del av et roterende treningsopplegg. Samtidig ymter Svenskene frampå om at den mekaniserte bataljonen amerikanerne tilhører er en del av en plan om å unnsette svenskene om russerne går inn i baltikum og øresund blir for farlig.

Russisk tv forbereder innbyggerne på en eventuell krig med usa over syria.

Forholdene mellom Russland og USA er på det kaldeste siden den kalde krigen

CIA sier at de kan tenkes å gjengjelde russiske hackeres angrep på amerikanske servere.

Selv tenker jeg at dette høres ut som en Clancy-roman, men er det trolig at det kan komme til konflikt med russland?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2016, 15:37 
Avlogget

Den store elefanten i rommet er fortsatt Kina, er jeg redd. Men russland kan få lanvt større handlimgsrom til å "sokre egne interesser" fremover.... spesielt med tanke på hva som kan komme ut av valget i USA....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 65 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support