Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Des 2019, 11:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Forumets framtid
InnleggSkrevet: 30 Nov 2019, 23:09 
Avlogget
Brukerens avatar

I flere år har forumet blitt finansiert av en større sum penger donert av en gavmild giver. Denne summen er no nesten brukt opp.

Moderatorene har diskutert forskjellige løsninger for videre finansiering, men til slutt landet på at frivillig donasjon fra medlemmene er det beste.

Vi ber derfor alle som synes at det er verd en slant å beholde forumet å sende noe til draugjegers paypal-konto (Draugjeger@mail.com). Det kan gjøres anonymt via en midlertidig mailkonto linket til paypal. Jo mer som doneres, jo lengre kan vi holde forumet i drift.

Mvh.
Moderatorgjengen

Topp

Innleggets emne: Re: Forumets framtid
InnleggSkrevet: 01 Des 2019, 00:27 
Avlogget

Bare et sånt lite spørsmål.
Hva er ca årlig kostnad for å holde dette forumet i live ?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2019, 01:20 
Avlogget

Siste året kostet ca 600 kr. Dette inkluderer domenenavnet vi bruker, webhotell og et reservedomene som vi evt kan bytte over til ved behov. Kostnadene kan øke dersom tilbyderne øker prisene, eller om vi etter hvert opptar stor nok plass på serverne og/eller trafikken deres.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2019, 08:33 
Avlogget

Finnes det noe så enkelt som et bankkontonr. som man kan donere/overføre til? ....for oss som ikke absolutt trenger å være anonyme?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2019, 16:08 
Avlogget

https://hosting.review/web-hosting/best ... m-hosting/

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2019, 16:06 
Avlogget

@ Gurr: Dessverre er det slik at dersom noe blir presentert som gratis, så er det ofte en hake ved det, inntektene kommer bare fra noe annet. Eksempelvis gjennom reklame, eller ved å selge videre kontaktlister…. Så selv om vi kunne sluppet å betale for hosting, så må vi betale på andre måter.

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor man har startet med en gratistjeneste for så senere å ønske å ta kontrollen selv. Noen ganger har man da måttet betale for å overta databasen hvor all tidligere aktivitet ligger. Men andre ganger har man blitt nektet dette og har måttet starte helt på scratch. Det vil si at alt som har vært skrevet og diskutert er tapt.

De løsningene vi har i dag har fungert svært bra. Det har nesten ikke vært noe nedetid på forumet i det hele tatt. Kun i korte perioder som har vært nødvendig for oppgraderinger og vedlikehold av serverne. Så jeg tror Pegasus valgte klokt den gangen han inngikk de avtalene vi fortsatt har i dag. Og prisen er det heller ingen ting å si på.

Derfor tror jeg ordtaket “If it ain't broke, don't fix it”, passer godt I vårt tilfelle. Men om det viser seg at det blir vanskelig å hoste opp denne summen hvert år, er det kanskje et signal om at forumet har utspilt sin rolle. Det behøver ikke å være noe galt i det, kanskje bare en bekreftelse på at vi har lyktes med det som var den opprinnelige hensikten med forumet.

@Halling: Jeg skjønner problemet. Om man ikke har hatt behov for Paypal tidligere, kan det være litt kronglete å opprette konto bare for dette formålet.

Men denne paypal-ordningen har fungert bra når Draugjeger har solgt disse jakkemerkene. Dette fungerte rimelig anonymt da, men enda mer nå. Om man donerer via paypal vil både mottaker og giver kunne være helt anonyme dersom man ønsker.

Hos Paypal må man oppgi et par reelle e-postadresser som man bruker til vanlig. Men for spesielle formål kan man registrere en midlertidig e-postadresse som kun benyttes til denne ene transaksjonen, og slettes fra Paypals systemer etterpå. Slike midlertidige adresser finnes det sikkert et utall av muligheter til å skaffe. På denne måten vil det i praksis være umulig å spore avsender.

Nå skal ikke jeg reklamere for mye for Paypal, men det er noen fordeler ved å ha en konto hvor man bare har et lite beløp innestående og fyller på ved behov. For en tid tilbake ble en forhandler jeg hadde kjøpt noen hobbyting fra, hacket og kontopplysninger stjålet. En tid senere ble jeg oppringt fra banken min pga noen mistenkelige transaksjoner. 250 kr var trukket tre ganger, altså 750 til sammen, og de lurte på om det var jeg. Kortet mitt måtte da sperres og jeg vente noen dager på å få nytt. Riktignok kunne jeg få pengene tilbake siden jeg ikke hadde vært uaktsom, men det var mye heft med dette likevel. Derfor bruker jeg nå nesten ikke ordinær bankkonto lenger til kjøp på nettet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2019, 17:39 
Avlogget

Da har jeg donert via Paypal. Vær med og hold liv i dette flotte forumet. Er ikke den mest aktive her, men vi må ta vare på all kunnskap som har kommet gjennom årene.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2019, 01:36 
Avlogget

Hugin skrev:
For en tid tilbake ble en forhandler jeg hadde kjøpt noen hobbyting fra, hacket og kontopplysninger stjålet. En tid senere ble jeg oppringt fra banken min pga noen mistenkelige transaksjoner. 250 kr var trukket tre ganger, altså 750 til sammen, og de lurte på om det var jeg. Kortet mitt måtte da sperres og jeg vente noen dager på å få nytt. Riktignok kunne jeg få pengene tilbake siden jeg ikke hadde vært uaktsom, men det var mye heft med dette likevel. Derfor bruker jeg nå nesten ikke ordinær bankkonto lenger til kjøp på nettet.

Et godt råd, å aldri benytte debetkort (bankkort) til nettkjøp. Tidligere i livet var jeg ofte på reiser i utlandet også, men jeg benyttet aldri debetkort der heller. Kun kredittkort på meg og selvsagt alltid betaling ved første forfall og dermed unngår en renter, dessuten har f.eks kredittkort som Eurocard innludert reiseforsikring om en betaler reisen med kortet. Jeg har selvsagt et bankort også, men det benyttes uhyre sjeldent, omtrent bare for å ta ut kontanter i norske minibanker. Å benytte debetkort til netthandel er risikosport og bør aldri skje.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2019, 22:57 
Avlogget

Eller sett en kontingent på 25-50kr pr medlem pr år som vil være med her, og sperr for alle andre. Lukket forum!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: