Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Linefiske
InnleggSkrevet: 19 Apr 2012, 19:20 
Avlogget

Jeg har ikke fisket noe særlig med line, men jeg husker det fra skoledagene. Det eneste vi fisket etter var kveite, og jeg glemmer ikke den tjuekilos kveiten vi en gang fikk! :)

Linefiske er egentlig en lang line med en masse kroker på. Det beste er vel og agne med hele (døde) sild, og er definitivt noe som en ekte overlever burde se på.

Er det noen andre som kan komme med flere tips til linefiske? Også lover og regler kanskje?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Linefiske
InnleggSkrevet: 19 Apr 2012, 20:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Du trenger ikke bruke hele sild. Passe stykker ut i fra hva du fisker etter holder.

I min barndom fisket vi ungene av og til rødspette og annen flyndre ved å legge ut line ved lavvann steder det var langgrunt og så sjekke den ved neste fjære sjø. Kunne slumpe til å få annen fisk også.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2012, 23:50 
Avlogget

Her er en som tydeligvis kan litt om linefiske, da han angivelig skal ha fått over 2000 kveiter. :shock:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og ... /1.8241273

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 00:38 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Her er en som tydeligvis kan litt om linefiske, da han angivelig skal ha fått over 2000 kveiter. :shock:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og%20...%20/1.8241273

Dette er min morfar sin nevø! ;) Har fisket med han før oppe utenfor Senja!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 03:34 
Avlogget

Hei!

Tenkte jeg kunne komme med et par ord her. Tidligere yrkesfisker som har rodd noe med line.

Som overlevelsestaktikk vil jeg tro at linefiske er helt ypperlig. Line er et veldig enkelt redskap som krever utrolig lite energi. (I motsetning til andre fiskeredskaper.)
Hvis du har tilgang til en båt eller noe slikt, så er egentlig alt du trenger litt tau, kroker og tålmodighet. (I mangel av båt er ovennevnte tidevansfiske et greit alternativ.)

Det en line i realitet er, er et langt tau med mange kroker hengende i fortom. På en profesjonell line vil krokene være festet i ringer som er presset på tauet. Men i mangel av dette er det da virkelig ikke noe problem med knuter. Skulle jeg satt opp noe slikt som dette på egenhånd, ville jeg satset på et tau på 3-4 mm tykkelse. Helst flettet. Med halvannen meters mellomrom ville jeg knytt to vanlige kjerringknuter eller åttetallsknop med et par cm mellomrom. (Kan ha mindre, men det er litt viktig at fortommen kan bevege seg fritt for å unngå floker.) Deretter ville jeg laget fortommer på 20-40 cm. Helst en solid nylonsene. Dene fester jeg krokene i. Andre enden festes inn på linen. Fest den imellom de to knytene. (Bruk hvilken knute du ønsker her. Det viktige er at øyet er såpass smått at det ikke smetter over knutene så lett.)

På denne måten har du plutselig et fiskeredskap som fisker med 10-20-100 kroker for deg. Alt etter hvor stor du gidder/ønsker/har utstyr til å lage.

I tillegg til selve linen, trenger du iler. (Hvis du fisker fra båt.) Dette er tauene som går fra bunnen og opp til overfflaten. Her kan du bruke hva slags tau som helst. Bare husk at du trenger fløyt. (Blåser, plastflasker, plastkanner o.l) I tillegg hvis du fisker i havet må du huske at tauet blir påvirket av tidevann, vind og strøm. Ha derfor alltid en hel del lengre iltau enn dybden.

Iltau og line festes til et søkke. (Dregg, stein, høytaleren til den irriterende naboen. Uansett hva du finner tak i. Bare husk det må være tungt nok til å holde linen på plass, men lett nok til at du klarer å dra den opp.) I tillegg vil jeg anbefale søkker med jevne mellomrom på selve linen. Slik forhindrer du at den står i en bue opp i vannet, men faktisk fisker nede på bunnen der det er mest liv. I tillegg vil jeg anbefale på det sterkeste med iltau på begge endene av lina. Tauet kan slite, å da er det greit å kunne gå til andre siden å dra derfra.

Biologisk åte er å anbefale, da den tiltrekker seg fisk veldig effektivt grunnet lukt i vannet. Men i mangel av det, så er fargerike tøybiter og flak med aluminiumsfolie brukbart. Fisk biter på det meste, om så bare for å sjekke om det er spiselig. Er der en krok innimellom, er den fanget åkkesom.

Fordelen med dette oppsettet, i tillegg til mange kroker, er at det fisker over tid, uten at du trenger å gjøre så mye. Fisken som biter på vil ikke dø av redskapen, så du er ikke nødt å ha det oppe hele tiden for å sjekke. Selvfølgelig, den er et lett bytte for andre rovdyr, så jo lengre du lar linen stå, jo større mulighet for oppspiste fiskerester er der. Men alt etter hva som lever/jager i området, så er det ikke noe problem å la den stå ett til to døgn.

Håper dette er til nytte for noen her. :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 10:05 
Avlogget

I preppersammenheng er det jo "viktig" at ting er flerbruksrettet.
I linesammenheng ville jeg ha anbefalt dette tauverket.

http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauver ... tau-25078/

Bilde
Bilde
200 meter, 8 mm, og bruddstyrke på 1200 kg.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 10:09 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Er det noen andre som kan komme med flere tips til linefiske? Også lover og regler kanskje?

Generelt Regelverk
Som fritidsfisker har du lov til å fiske med liner med opp til 300 kroker. Det er her antall krok og ikke lengden på lina, eller antall liner, som er avgjørende. Kuler/Blåser skal være merket med navn og adresse.

http://www.fiskeri.no/Tema/Fiske%20med%20miniliner.htm

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 11:10 
Avlogget

Tror ikke du finner mange ting som er mer flerbruk enn slike typer tau. :) Kan brukes til absolutt alt. Akkurat til linefiske ville jeg i utgangspunktet valgt noe litt tynnere til selve linen, grunnet oppdrift i sjøen, fare for bunnfast, enklere å jobbe med når man skal sette opp selve linen osv. Som iltau er den typen du viser til midt i blinken. Men har du bare en kveil med tau, så er det den kveilen med tau du bruker.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2013, 20:28 
Avlogget

Hårek skrev:
Frøyatro skrev:

Generelt Regelverk
Som fritidsfisker har du lov til å fiske med liner med opp til 300 kroker. Det er her antall krok og ikke lengden på lina, eller antall liner, som er avgjørende. Kuler/Blåser skal være merket med navn og adresse.

Nå regner jeg med du snakker om havet?

Nå må vi huske på at det å dra opp hauger med fisk er dårlig business i en situasjon der fryseren evnt. ikke funker. Og hvis man har mat den dagen og kanskje neste dag så bør man kanskje la resten av fisken få svømme.

300 kroker da mann, jeg fikk jo mer enn jeg trengte på ei vanlig stang sist jeg var i fjorden..

;-)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2013, 20:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Arbeidsdeling da mann! Å ro fiske er ikke for hvermannsen. Noen ror, andre leker smed, noen trekker tennner osv. :lol: ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2013, 23:40 
Avlogget

gray skrev:
Hårek skrev:
Frøyatro skrev:

Generelt Regelverk

Nå må vi huske på at det å dra opp hauger med fisk er dårlig business i en situasjon der fryseren evnt. ikke funker. Og hvis man har mat den dagen og kanskje neste dag så bør man kanskje la resten av fisken få svømme.
;-)

Hm... om det bare fantes metoder og konservere fisk som ikke krevde fryser... Om det gikk an og... jeg vet ikke, tørke den kanskje? Eller, om bare salt kunne blitt brukt til og konservere... Eller om det fantes noe som vi kunne kalle Norges glass som en kunne hermetisere fisk på. Tenk hvor bra det hadde vært å kunne hatt fiskemat gjennom lengre perioder hvor man slapp å dra på havet hver dag!
;) :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 00:24 
Avlogget

Hårek skrev:
I preppersammenheng er det jo "viktig" at ting er flerbruksrettet.
I linesammenheng ville jeg ha anbefalt dette tauverket.

http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauver ... tau-25078/

Bilde
Bilde
200 meter, 8 mm, og bruddstyrke på 1200 kg.

Alt for tykt. Tynn lina feske bedre enn tykk lina. (Skulle skriv tjukk, men det ser så domt ut)

Mvh Tidligere yrkesfisker

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 16:28 
Avlogget

Men som Nordavind skriver kan den gå an som iltau selv om det er grovt. Har man ikke annet kan man tvinne opp og bruke færre fiber til selve lina. Men det er tungvint.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: