Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 21:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Des 2017, 00:51 
Avlogget

Som topic sier, åssen fiskeutstyr har dere ?

Jeg er såpass heldig at jeg jobber som yrkesfisker og har svært mye redskap(5-700stk) i forskjellige former. Skal ta for meg noen av disse og forklare fordeler/ulemper

garn: det får man i mange forskjellige versjoner etter hva man skal fiske etter. Fordelen med disse er at man ikke trenger agn, men garn skaffer også agn. Ulempa med garn er at disse må sjekkes gjerne hverdag, noe som er energi krevende. Men disse kan jo også spennes opp imellom trær for og fange fugl

ruser: enda en genial fiskeredskap der man ikke trenger og bruke agn for og få tak i mat. Men de burde stå 3-7dager før man sjekker de.

Krabbe/hummerteiner: her kan man være heldig og få flere kg med krabbe/hummer kjøtt iløpet av natta. Men disse trengee agn, som heller kunne blitt menneskemat

krepseteiner: hvem vil vel ikke ha litt variasjon ? Disse kan fange meget bra på ukesbasis, men man henger gjerne 5-50stk i lenk og da er det meget energikrevende og sjekke redskapen, i tilegg til at man må ha agn

sniksnøre: ett fiskesnøre med 3-50krok som står vertikalt i vannet. Enkel konstruksjon som kan fange meget bra på de rette plassene. Men her også trenger man agn.

Leppefiskteiner: genialt for og fange småfisk som skal bli agn

abborteiner: fanger både abbor og edelkreps, men trenger litt agn

Linefiske: med en litt tjukk line og godt hallj, kan man faktisk redde vinteren med en god fangst. Får man en kveite eller 5 på 25-200kg så har man enorme mengder kjøtt, i tilegg kan man få endel kg med annen fisk. 10torsk på 10kg er ca 70kg mat. MEN hvis det viser seg at man har satt ddnne i ett dårligt område, så har man kasta bort store mengder agn som kunne blitt menneskemat

Oter: genialt hvis man bor i nærheten av ferskvann. Da kan man gå langs bredden og fiske aktivt med 5-10stk fluer samtidigt. I enkelte vann kan man lett få 10-15kg ørret på en time eller to

Fiskestenger: svært lite effektivt sånn i forhold til energibruk. Men den har man som regel alltid med seg og man kan jo være heldig og få noen kg med fisk på kort tid, men med litt feil forhold og agn, så kan det fort gå ett par dager uten fisk

Fiskesnøre: dette er genialt, for det kan du jo skaffe fisk med, kan lage snarer, binde opp en liten gapahuk osv osv osv osv

Ps: jeg har alltid ca 1000L med agn stående i ett par frysere

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2017, 20:10 
Avlogget

..snakk om å hoppe etter Wirkola!, men jeg har 2 garn til et ferskvann og 2 garn til sjøen. I tillegg har jeg 2 ruser og et endel krabbeteiner. En drøss med vanlige fiskestenger, og skulle jeg bli så stapp-mett at jeg ikke vet hva annet jeg kan gjøre han jeg dra frem ei fluestang også :) .. og ja det glemte jeg nesten, lyster. Som min far sa i gamle dager "det er lov å lystre så lenge det ikke kan ses fra land". De hadde også lommelykter i store tette norgesglass på kosteskaft og holdt dem under vann, så det var nesten umulig å se fra litt avstand. Vet man hvor man skal dra kan man få ganske mange kg på kort tid.
Når det gjelder det å la redskap stå i sjøen over natta bør man jo også tenke på at det ikke skal være synlige. Når folk trekker andres teiner til vanlig vil de garantert gjøre det om de er sultne, og det er langt i fra sikkert at du får teina igjen heller.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2017, 09:52 
Avlogget

3-4 stenger og et par snører med pilk, 30-40 sluker og litt kroker. Fisker mest i saltvann, men noen god fisker er jeg ikke :p Jeg har dog en liten båt, med en gammel johnsen 6hk og et par elendige umake årer... Men det funker!

Har lyst til å skaffe noen krabbeteiner og lineutstyr også, men har aldri fisket med slikt og det er ikke enkelt å lære seg ut uten noen til å lære det bort. Har utstyr til å støpe sluker, men må lage nye former i mer egnet størrelse til stengene mine, men bestefar rakk aldri å lære meg å lage former desverre.

Henger til båten hadde også vert snedig, det blir få turer når det tar over en halvtime å sette ut eller ta opp båten... Men i en krisesituasjon hvor jeg måtte fiske for å ha mat så hadde nok båten blitt liggende på en egnet strand. /rant/ Båt er på mange måter blitt en luksusgreie, svindyrt å leie båtplass og folk tar seg godt betalt for hengere som ikke er vrak. Har så langt sett bare en registrert henger til salg som kostet mindre enn båten, den hadde knekt fjær, råtne dekk og manglet lys. /rant over/

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2017, 11:33 
Avlogget

En bra båthenger kan være vanskelig å finne brukt, prisen er ofte alt for høy på noen gamle vrak. Bare å bytte dekk på en eldre henger er kostbart, jeg byttet to dekk på en eldre henger jeg har på jobb for noen år siden, dette kostet vist jeg ikke husker mye feil ca 2500 kr
Vist en i tillegg må leie folk til å smøre opp hjullager fikse lys og andre ting så er det tvilsomt om det er lønnsomt vist en har betalt flere tusen for hengeren.

Jeg var også på leit etter en brukt båthenger til båten min på 16 fot for en tid tilbake, jeg fant da ut at det enkleste å beste var å kjøpe en ny henger, da virker alt og en er sikker på at den ikke har vert under vann med nav og eventuelle bremser.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2017, 00:32 
Avlogget

44magnum skrev:
En bra båthenger kan være vanskelig å finne brukt, prisen er ofte alt for høy på noen gamle vrak. Bare å bytte dekk på en eldre henger er kostbart, jeg byttet to dekk på en eldre henger jeg har på jobb for noen år siden, dette kostet vist jeg ikke husker mye feil ca 2500 kr
Vist en i tillegg må leie folk til å smøre opp hjullager fikse lys og andre ting så er det tvilsomt om det er lønnsomt vist en har betalt flere tusen for hengeren.

Jeg var også på leit etter en brukt båthenger til båten min på 16 fot for en tid tilbake, jeg fant da ut at det enkleste å beste var å kjøpe en ny henger, da virker alt og en er sikker på at den ikke har vert under vann med nav og eventuelle bremser.

Lys, smøring og hjul fikser jeg selv, trenger ikke koste så mye. Pleier å bruke pent brukte bilhjul på hengerne mine, funker bra om man planlegger litt og sørger for å holde det innenfor kravene. Men når fjærer, påløp eller aksel ryker blir det fort dyrt. Har sett på å bygge selv på campingvogn eller varehenger understell, men har ikke funnet egnet ramme enda, og ruller og vinsjstøtte blir fort dyrt det og.

Hengeren jeg nevnte gikk for øvrig for to lapper, skulle brukes som opplagshenger... Tror nok mange gode utgangspunkt ender der desverre...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2018, 16:07 
Avlogget

Har Shimano båtstang. Shimano excage teleskop slukstang. En gammel DAM teleskop slukstang. En fluestang som jeg har fisket littegrann ørret på heia med.

Dessuten en billig stang som ligger på hytta. Denne har riktignok en ok snelle. Har en 30- 40 sluker og en drøss med fluer.

Har pilk og røyeblinker som jeg aldri har fått brukt.

Har dessuten tilgang på garn, rigle og krabbeteiner. Som jeg ikke eier selv, men kan låne.

Liker best å fiske med sluk osv. fra båt. De jeg fisker sammen med liker best rigle. Føler at rigle ikke er så veldig effektivt, med mindre du kommer inn i en makrellstim da....

En ting jeg har erfart, er at sjøen sliter veldig på fritidsfiske utstyr. Håper Shimano båtstanga skal vare lenge. Har slitt ut flere stenger, og en ok haspelsnelle varer kanskje bare 2-3 sesonger. Dette selv om utstyret blir skylt med ferskvann etter hver tur, og snellen blir satt inn med fett og olje en gang i sesongen.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 01:36 
Avlogget

Favorittstanga mi er en gammel glassfiberstang fra brødrene tjøstheim, som bestefar kjøpte på 70-tallet. Han lakkerte fiskestengene sine for at de skulle holde lenger. Bortsett fra en lodding på et av øynene og at lakken er litt gulnet er stangen så godt som strøken så det ser ut som det funker...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2018, 22:03 
Avlogget

Har 3 fiskestenger. Masse sluker og makkkroker. Itillegg kan jeg å bøte garn og jeg kan lage teiner. Også har jeg en god gammel harpun som fungerer helt utmerket.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: