Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fiskestell:
InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 22:28 
Avlogget

På samme måte som vi kan bedrive viltpleie, kan vi også gjøre ting for å øke fiskebestanden i elver og tjern. Jeg kommer til å legge ut ganske omfattende fra praktisk fiskestell boken som Bjørn Wegge har skrevet etterhvert, men jeg nøyer meg med denne her fra Villmarksliv bladet i denne omgang:

Finnerlønn for laksemerker!

Forsker på fang-og-slipp: Fanger du en merket laks i Otra, Orkla, Gaula, Verdalselva eller Lakselva kan du heve 500-1000 kroner.

– Vi trenger rapporter om merket laks for å finne ut mer om effekter av gjenutsetting sier prosjektleder Ingebrigt Uglem i Norsk institutt for naturforskning (NINA). I samarbeid med elveeierorganisasjonene skal prosjektet blant annet finne ut hvordan høye temperaturer, håndtering, kjøring og ulike fiskemetoder påvirker overlevelse og atferd etter gjenutsetting, samt hvor mange laks som blir fanget og sluppet mer enn en gang.

Nummererte merker
- Det er viktig for prosjektet at vi får inn rapporter om all merket fisk – både de som slippes ut igjen og de som avlives, sier Rune Krogdahl i Orkla fellesforvaltning og Elvene rundt Trondheimsfjorden (ErT).

Laksen blir merket enten med spagettimerker, det vil si en farget plaststrimmel, eller med radiosender. Begge merkene er festet ved siden av ryggfinnen på fisken og har et nummer som må rapporteres for å utløse dusør. Det betales kr 500 for rapporter om spagettimerker og kr 1000 for radiomerket laks.

La merkene henge på
- Hvis merket fisk slippes ut igjen er det best for fisken og for prosjektet om man lar merket henge på, sier prosjektleder Ingebrigt Uglem.

Da reduseres risikoen for å skade fisken, samt at vi beholder muligheten for å få informasjon om senere gjenfangster.

For å få dusøren må nummeret som står på merket samt navn, telefonnummer og adresse til fisker rapporteres. Innrapportering kan skje enten til telefon 40109266 eller til epost 500kr@nina.no.

Dersom fisken avlives kan merket tas av og sendes til NINA (Merkesentralen, NINA, Postboks 5685 Sluppen, 7485 Trondheim) eller til de enkelte elveeierorganisasjonene. I noen elver i Trøndelag har ErT satt opp kasser til innlevering av skjellprøver som også kan benyttes til innlevering av merker.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Fiskestell:
InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 22:48 
Avlogget

NJFF har en ny app ute som heter ULOVLIGE GARN for Iphone og Android.

Her kan du ta bilde, gi posisjon og gi en notat til ulovligheten.

Kanskje en litt rart fiskestell, men alt for mange slipper unna med å sette garn for laks og sjørret og ulovlig tatt hummer. Mindre for oss som opererer lovlig! ALT for mange slipper unna!

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67243

Bilde
Kanskje NAV burde få en slik for trygdesnytlere! ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2012, 17:50 
Avlogget

Fritidsfiske av hummer er betenkelig, og jeg personlig synes at det er en god grunn til å la både dem og andre arter som sliter få lov til å ta seg opp i fremtiden. http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?36665

I forhold til garnfiske av laks synes jeg det er litt rart at man forbyr det, samtidig som man legger til rette for laksefiske på stang oppover elvene. Man burde kanskje bare slutte og fiske laks og sjøørret et par år? Se på bare på hvordan sildebestanden var før, og hvordan den er nå. Det viser jo også at det nytter! :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012, 00:03 
Avlogget

Uten at det det er spesielt overveid Frøya, så vil jeg utfordre deg litt på hvorfor fritidsfiske av hummer er betenkelig. For 150 år siden var hummer bifangst. Den som fanget hummeren da, spiste den selv, den var ikke verdt å selge. I dag derimot har ingen normale dødelige mulighet til å spise hummer. Om den omsettes, så selges den til folk som aldri har tatt i en teine, dratt et garn eller fisket en fisk :shock:

Kanskje burde vi ha hatt et omsettningsforbud for hummere? Muligens synes de som kan fange de at det er feil at andre skal spise de?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012, 01:42 
Avlogget

Sitat:
Frøyatro skrev:
Fritidsfiske av hummer er betenkelig, og jeg personlig synes at det er en god grunn til å la både dem og andre arter som sliter få lov til å ta seg opp i fremtiden. http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?36665

I forhold til garnfiske av laks synes jeg det er litt rart at man forbyr det, samtidig som man legger til rette for laksefiske på stang oppover elvene. Man burde kanskje bare slutte og fiske laks og sjøørret et par år? Se på bare på hvordan sildebestanden var før, og hvordan den er nå. Det viser jo også at det nytter! :)

Jeg er veldig enig med deg samtidig veldig uenig merker jeg! :mrgreen:

Å frede enklete arter for et år eller 2 ville nok vært sundt. Absolutt! Spesielt laks, sjø ørret og rype. Samt en diger jakt på predator & kråke/ravn!

Når jeg snakker med folk på feks jobb som SKRYTER om hvordan de på 60/70/80 tallet støvsuget rypefjellet og skjøt gjerne 100 ryper ++ og tømte elvene for laks og ørret ved å sette garn i elven eller rett ved utløp blir jeg MEGET PROVOSERT!!!!! De har ødelagt for min generasjon, med grådighet og idioti!

Frøyatro: Du må huske at de som fisker laks får kanskje 1 eller 2 laks mens de da FISKER i gjerne 3-4 dager i strekk, mens de som setter ulovlige garn bruker 5 min på samme jobben og får kanskje 20-25 fisk for å sette et litt grovt tall!

APPEN jeg nevnte i forrige innlegg har fungert MEGET godt til nå og jeg oppfordrer alle til å bruke den. Så om de smeller så kan man kanskje kose seg med en næringsrik Laks, Sjøørret eller kanskje en liten hummer med den lille tuben majones man har knuget på! ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:29, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012, 17:34 
Avlogget

Gullars skrev:
Frøyatro skrev:

Jeg er veldig enig med deg samtidig veldig uenig merker jeg! :mrgreen:

Å frede enklete arter for et år eller 2 ville nok vært sundt. Absolutt! Spesielt laks, sjø ørret og rype. Samt en diger jakt på predator & kråke/ravn!

Når jeg snakker med folk på feks jobb som SKRYTER om hvordan de på 60/70/80 tallet støvsuget rypefjellet og skjøt gjerne 100 ryper ++ og tømte elvene for laks og ørret ved å sette garn i elven eller rett ved utløp blir jeg MEGET PROVOSERT!!!!! De har ødelagt for min generasjon, med grådighet og idioti!

Frøyatro: Du må huske at de som fisker laks får kanskje 1 eller 2 laks mens de da FISKER i gjerne 3-4 dager i strekk, mens de som setter ulovlige garn bruker 5 min på samme jobben og får kanskje 20-25 fisk for å sette et litt grovt tall!

APPEN jeg nevnte i forrige innlegg har fungert MEGET godt til nå og jeg oppfordrer alle til å bruke den. Så om de smeller så kan man kanskje kose seg med en næringsrik Laks, Sjøørret eller kanskje en liten hummer med den lille tuben majones man har knuget på! ;)

Veldig enig i det du sier, det er viktig med måtehold. Men jeg synes det er rart at de som driver garnfiske, og holder liv i en svært gammel tradisjon som er mer matnyttig enn sportsfiske må gi seg, samtidig som stangfiske får fortsette... Det virker på meg som at det er viktigere at folk får bedrive sporten sin, enn at et gammelt håndverkstradisjon blir holdt i live. Det er denne urettferdigheten jeg reagerer på, ulovelig fiske på alle måter er og blir forkastelig. Man må tenke på generasjonen bak seg også.

Omsettingsforbud av hummer er nok smartere, men slik det er nå går jeg jeg heller for totalfredning fremfor at hummeren blir utryddet. Nå er det jo uansett snart hummersesong, og så lenge man holder seg til minstemål er det jo ikke så ille. Men det er denne mentaliteten at det en selv gjør ikke har så stor innvirkning i det lange løp... Hvis tusen tenker og gjør det samme, får det fort større følger enn man forutså. Bedre føre var enn etter snar, synes jeg i alle fall. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 17:47 
Avlogget

Jeg kan lese i både bondebladet og Stjørdals nytt at mange fjellvann er overfylt med småfisk. Dette er blant annet på grunn av for liten beskatning. Det kan være en fordel for folk og begynne med småmasket garn og fiske ut en god del. Eller bare stå på med stangen. Det er i alle fall viktig og huske på at utfisking ikke har noe med sportsfiske og fair sjanse mellom fisk og fisker, her er det utryddelses krig som gjelder. Bare husk og stanse før en faktisk utryddelse. ;)

I tillegg til garn er ruser, not, og i praktisk fiskestell boken står det faktisk at rotenon også med fordel kan brukes. Jeg tviler på at det er lovlig i dag, og må si at det kanskje heller ikke er ønskelig, men for å gi en pekepinn på at fisken må beskattes hardt hvis det er mye småfisk. Men gjør for all del noen undersøkelser før du tar det alt for langt! :)

Også en kronikk jeg syntes var interessant, og verdt og nevne når det først blir en post her. http://www.adressa.no/nyheter/innsyn/article3307319.ece

Topp

InnleggSkrevet: 30 Aug 2012, 18:31 
Avlogget

Ettersom jeg forstår blir det mindre og mindre folk som fisker. Dog har de fleste fiskeutstyr liggende hjemme.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2012, 15:45 
Avlogget

Og et er sunt for kropp og sjel og komme seg ut i marka, og folk er generelt enige om at fisk er sunt. Og likevel... Fiskekaker fra butikken. Akk ja.

En ting som gjør meg ganske så forbannet: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.8282000
Fiskedumping, og EU's fiskeregler.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 23:31 
Avlogget

Ikke helt fått tid til å legge ut alt det jeg lovet... akk hvor blir tiden av. Imens får jeg legge ut denne, og håpe at det blir mer tid i fremtiden.
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=4196
Kampen for villaksen.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013, 14:51 
Avlogget

Utsetting av fisk er en uting. Gjedde har tømt flere fiskevann i Malvik:
http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 258113.ece

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013, 15:26 
Avlogget

Flere ørretvann som er ødelagt her i Hordaland også av folk som setter ut gjedde. Det mistenkes tyskere og øst europere som vil fiske "stor gjedder". Men who knows. Helt på trynet.

Rotenon behandling av vannet er det eneste løsningen. Men mange vann har tilknytting til elver og da kan man ikke. Fryktelig synd.

Vannet er ødelagt i løpet av noen uker.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Organisert-milj-bak-gjeddespredning-2585843.html#.UjBvmz9MA7Y

Topp

InnleggSkrevet: 11 Feb 2017, 00:27 
Avlogget

* biter meg bare merke til område for illustrasjonsbilde. *

:lol: :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest