Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Jun 2012, 09:00 
Avlogget

Fiskeoppdrett på land, innsjø og hav tittelen blir kanskje en smule misvisende nå i starten, for det eneste jeg kan bidra med er og sakse ut noe fra John Seymours den nye komplette håndbok i selvforsyning. Men, forhåpentligvis er det noen andre der ute som kan bidra! :)

Man graver to dammer som er cirkum 120 centimeter dype, og lar den ene være tørr og grasbevokst, mens den andre har man fisken. Der hvor gresset vokser lar man kyr, griser og andre dyr gå, slik at det blir masse gjødsel og derved næring til neste års fiskeproduksjon. Likeledes er det positivt om du har ender og eller gjess sammen med fisken.
Poenget her er altså at man leder vannet fra den ene dammen til den andre hvert år, og setter ut fiskeyngel og småfisk samtidig.

Karpe er vel den beste fisken her i Norge til slik fiskeoppdrett. Den spiser planter, og kan produsere et tonn fiskekjøtt pr "tønde vann", så er spørsmålet bare hvor mye en dansk tønde rommer. ;) Karpe kan også leve i stillestående vann, og om du har nok gjødsel og stor nok dam kan de oppta nok næring i dammen. Men det kan godt hende at det er lurt og hive ut litt korn og lignende til dem en gang i blant... Et problem er også at for at Karpe skal yngle, må vannet holde femti grader. Så enten må man ha avlsfisk i en mindre dam når de skal yngle, en dam som kan varmes opp; eller så må man vel også kjøpe settefisk fra noen andre...

Jeg tror at fiskeoppdrett kan ha noe for seg, men det er nok en masse ting og lære seg. Jeg personlig tror i alle fall at det er verdt og ekspreimentere litt med!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2012, 12:16 
Avlogget

Om man er grunneier og har et tjærn må jo være ultimate for eget opprett. Om folk kan la være å fiske i vannet ditt. Eller tjuvjakte med garn om natten!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:33, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 11:54 
Avlogget

50 grader? Skal du koke fisken? :D
I celcius er det 10 grader.. det er vel ikke så mye?

Aquaponics er noe jeg har lyst til å prøve meg på de neste årene, men usikker på hvordan det kan la seg gjøre i norge med minusgrader. Om det er mulig å ha noen i et akvarium inne, og la de yngle på vinter/vår og sette de ut, alt etter hvor fort de vokser osv... kanskje det kan la seg gjøre med litt timing..

http://www.youtube.com/watch?v=26xpMCXP9bw

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2012, 23:36 
Avlogget

I Thailand og andre asiatiske land driver de med oppdrett av småfisker. De ligner på de jeg har kalt "aure" men vet ikke om det stemmer. De er ca like store som en fyrstikk og finnes i ferskvann her i Norge. De samme eller veldig like hadde de i Thailand, de var mest for pynt fikk jeg inntrykk av. De hadde de i store tønner rundt omkring og "alle" hus jeg så hadde de.Tror at om nøden er stor så steker de vel de i oljen sin til de er sprøstekt og serverer med litt ris :) Sikkert kjempegodt.

Det jeg lurte på er om det er nok da å grave en grøft å legge litt god kompost jord der nede og fylle på med vann. Må jo bare bli sinnssykt mange slike fisker etter sommeren ????? eventuelt hive oppi noen ørret yngel om man finner det også eller andre sorter. Eller gjøre som i Thailand ta ei tønne og legg jord nedi så fyll på med vann og noen vannplanter .

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2012, 05:52 
Avlogget

Litt usikker på om det er slik det fungerer Trheim39, men det er vel i stor grad slik man gjør med karpe, så det skal vel være mulig? Er det vegetarisk fisk eller rovfisk det er snakk om forresten?

Ørret er i alle fall en rovfisk, og skal du ha annen fisk oppi må du passe på at de er minst like store som ørreten, ellers har du snart bare ørret i vannet.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2012, 14:23 
Avlogget

En annen mulighet er jo å demme opp en bekk. Jeg har fisket i en sånn dam, ca tre meter røy demning støpt av betong på et smalt punkt i bekkedalen, deretter var det satt ut ørret. resultatet var en dam på ca300x100 meter, enormt flott å fiske og masse ørret, men etter over 20 år uten stell led den av overpopulasjon og begynnende gjengroing. Det er dog ganske enkle ting å ordne, tapp ut vannet en gang i blant og la det stå lavt til vannplantene dør og rensk dem opp. Ta samtidig ut halvparten av fisken (ikke tapp ned så mye at alle dør) så bestanden blir redusert, altså blir gjenværende fisk større og feitere. Det kan antagelig gjøres så sjelden som hvert 10nde eller 15nde år, og er dermed en relativt enkel måte å drive fiskeoppdrett.

Ørret er en enkel fisk sånn sett, den spiser mye insekter så foring er ikke nødvendig. Bare husk hvis du ønsker å ha flere fiskearter, at gjedde ganske fort kan utrydde ørreten og dermed er veldig ugunstig. Ørreten spiser for øvrig også fisk, men har ganske liten munn og klarer dermed ikke spise voksen fisk sånn som gjedda gjør.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2013, 14:40 
Avlogget

Great post !! keep it up !!! I always read your post !!

Thanks ! :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet