Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Yo Yo fishing reels
InnleggSkrevet: 28 Mai 2012, 01:17 
Avlogget

Har sett disse i et par youtube videoer fra bushcraft & survival folk i Statene og tenkte jeg ville prøve dem selv.

På godt norsk vel dette "laktskaps" fiske. Man setter dem ut enten ved en flytemeknisme feks en lokkeand eller en flaske. Evnt henge dem fra land etc.

Fisken biter, og blir automatisk virvlet inn til land. Uansett hvor mye den prøver så vil den tilslutt bli slitt ut.

Jeg fikk ingenting på dem denne helgen. Jeg skal bruke meitemark neste gang, evnt noe falsk makk. Denne gangen hadde jeg bare en pølsebit til dispensasjon. Ørreten likte ikke den :mrgreen: http://img208.imageshack.us/img208/1308/img3180o.jpg http://img195.imageshack.us/img195/922/img3221po.jpg

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:37, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Yo Yo fishing reels
InnleggSkrevet: 28 Mai 2012, 10:51 
Avlogget

Hva var prisen på de to der? Ebay? Har fisket mye med "sjølfiske" når jeg var liten kar. Laget enkelt av tykk sen 0.50 med tynnere sen 0.25 bundet på utover. Samme prinsippet som oter. Bare at en brukte makk og kastet det ut ved hjelp av en stein. Stod over natten og fisket godt.
Min pers på ørret (utenom garn) er på et sånt selvfiske og den var 1-1.5 kilo en plass.... lenge siden, ikke gamle karen.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 08:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Moren min ville blitt overbegeistret for noen av disse! Hun lærte meg alt om ulovlige fiskemetoder i ferskvann før jeg hadde begreper om rett og galt. :mrgreen:

Men de funker vel i saltvann også tenker jeg.....

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 09:30 
Avlogget

Er de ulovlig? Kan ikke huske å ha lest noe om slikt! Lovverk? 8-)

http://www.ebay.com/itm/2-x-YO-YO-MECHANICAL-AUTOMATIC-FISHING-REELS-Survival-Bushcraft-YoYo-Reel-Snare-/170836252515?pt=UK_SportsLeisure_Fishing_Reels_JN&hash=item27c6a25763

Kjøpte fra denne. 2 stk i pakken. Evnt bare søke på Yo Yo fishing reel på Ebay.

Skal sette dem ut igjen nå snart.

De funker nok i saltvann, men spørs hvor lenge de holder før de ruster. :P

Bakpå i instruksjosnboken var det en god illustrasjon at du kan feks feste den i en lokke and. Dermed ser ingen linen. Folk i dag har jo så bråhast at de knapt ser forskjell på en ekte and og en lokkeand.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 11:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Er de ulovlig? Kan ikke huske å ha lest noe om slikt! Lovverk? 8-)

My wrong!
Sjekket opp og det var visst bare lokale regler vi forbrøt oss mot ettersom det ikke er noe generelt forbud mot faststående redskap. Utenom ved sjøørret, sjørøye og laksefiske da. http://www.dirnat.no/fritidsfiske/ferskvann/

Så det gjelder bare å kjenne eventuelle lokale særregler som går ut over de generelle bestemmelsene. Her åpnet det med ett seg muligheter som jeg trodde var en smule lyssky. Takk skal du ha! :P

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 12:15 
Avlogget

Fordelen med dette er at det koster deg null energi og veldig lite tid!

Du kan bruke en tom bilvindu spyleveske kanne feks, en lokkeand. Eller i mitt tilfelle, en lang gren eller stokk!

Om du har et par stk yoyo`er så kan du sette dem langs en elvebredde og det koster deg kanskje 10 min, la dem stå over natten. Dette kontra at du må fiske aktivt som er koselig i seg selv, men ikke survival effektivt.

Nå har jeg ikke fått noe ørret på dem enda. Kanskje de er bedre for abbor, siik, gjedde etc. Det er dog noe vi ikke har mye av på vestlandet.

Han ene på youtube drar opp digre maller på disse, faktisk så var rekorden hans 12 kg på en yoyo!

Lurer på om jeg skal bestille noen flere ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 12:39 
Avlogget

Jeg har akkurat kjøpt meg tre slike og er overlykkelig!!! :)) Det går også an å lage seg et flytende stativ som man fester i at tau. Du har en kvadrat (som ligger i vannet) og bygger opp tre pinner som yo yo`en dingler i (disse pinnene danner en slags pyramide). Og vips trenger du verken en båt eller noe annet for å fiske i dypere vann.

Om nødvendig fester du en liten bjelle i toppen for å høre om du har fått fisk. Gleder meg som en unge til å få disse i posten. Og litt senere uti uka skal jeg prøve å bygge et stativ. Ser på Youtube at mange lager dette av jerndingser. Også setter de på flyteelementer. Men jeg tipper det går an å snekre seg et stativ selv.

Angrer på at jeg bare kjøpte tre slike duppedingser. Hvis det bare blir småfisk, kan det være en fordel med enda flere.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 13:10 
Avlogget

Jeg må innrømme at jeg har ikke brukt dem i det siste! Men jeg har tro på dem! Ser for meg at ting som karpe, abbor etc burde være midt i blinken!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2012, 17:53 
Avlogget

Man kan faktisk bruke denne yo yo-duppedingsen som snare også. Det er ikke lovlig i Norge på annet enn rype, men med tanke på en overlevelsessituasjon kan det være kjekt å vite om multibruk.

http://www.youtube.com/watch?v=3lUSEJRF ... re=related

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2012, 22:33 
Avlogget
Brukerens avatar

En takk til Gullars som introduserte meg til fiske-jojo'n.

Litt impushandel på ebay så fikk jeg noe morro i fiskeveska (og BoB'en). De har ikke gitt store serveringer på spiseborden enda, men du så artig de er å sette og sjekke med gutten min på 7 år.

:)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2012, 01:30 
Avlogget

http://www.ebay.com/itm/190674547769?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Kjøpte en pakke på 6 stk. Kom tolfritt til meg fra England på kun et par dager! :mrgreen:

Skal teste dem ved sjøen også og se hva jeg får til. Sette en ved sandbunn og se om de duger på feks flyndre.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 16:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Har noen her prøvd dette og vet at det funker? Dette hadde hvert tøft å prøvd slikt i en dyp bekk i nærheten.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: