Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Okt 2015, 18:56 
Avlogget

Er det noen her inne som med suksess har brukt fisketeknikken med en tom brusflaske, et fiskesnøre og en sluk, og faktisk fått fisk? Hvor fisket du, og var fisken stor nok til å mette litt?

Må innrømme at jeg er svak for fiffige "man tar det man har"-løsninger. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 17:32 
Avlogget

Jeg har fisket med boks i stedet for brusflaske. Det fungerte i grunn greit , det var i små fjellvann. Men du kan ikke forvente så lange kast med en boks eller flaske , som med en stang.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 20:55 
Avlogget
Brukerens avatar

når vi var små på telttur brukte vi å knyte opp 2-3m med nylon og krok som vi gikk rundt vannet å knøyt i trær/greiner. 5-10 av disse snørene med meit ga alltid en god frokost ;) nå er det vel regler på dette å man skal vel egentlig kun fiske med redskapet man selv holder i handa. men nød er nød å da er det en fin måte og fiske på.

om du har lyst å prøve en annen enkel metode som også har gitt til tider stor fisk her i huset er "harving"
en bambus stang med snære samt ei skikkelig feit markklyse, denne fisker du i mørket med "hoppende" bevegelser helt oppe i overflata.
fisken går ofte langt inn i viker på kveldene, fisk som en indianer, list deg rundt å sitt litt før du prøver deg med stanga. høsten er fin for harving.. jeg har hørt markklysa skal etterligne en frosk.. andre bruker gjerne ei perle nederst ved kroken som månens lys reflekteres i..

jeg har tatt fisk på over kiloen på bambus, jeg lover deg "bang for the buck"

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2015, 19:12 
Avlogget

Har forsøkt og fått torsk på rundt kiloen etter en times fisking på et svaberg. Fisken bryr seg sjelden med hva som er i motsatt side av snøret. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2015, 17:59 
Avlogget

Det går ann å fiske med boks å snøre ja, men når ei grei fiskestang med snelle ikke koster mer enn 500kr ser jeg ikke helt poenget hvis målet er å fiske seg mett..

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2015, 18:08 
Avlogget

Roger that. Hvis noen vil fiske med en boks eller brusflaske i dag , er det nok for å prøve om det går an. Men skrur du tiden 50 år tilbake, kommer du til en tid da absolutt alt var dyrt. Mat , klær og alt annet. Da var boksen og flasken ett rimelig alternativ til en nymotens svindyr kastesluksnelle. Som det hette den gangen. Man kunne lage seg en slik fiskeboks ved hjelp av en tollekniv og en tom fiskebolle boks...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2016, 19:55 
Avlogget

Husker jeg leste i jakt og fiske(tror jeg), om en gubbe oppå fjellet som fiska med boks som han hadde gjort sia han var liten. Trengte ikke noe nymotens snelle han nei;) tok da noen ørreter, men tviler på at han fisker tom vannet akkurat

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2016, 20:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei venner.
Her er en video svært raskt for å gjøre en god felle for fisk.
Fremstille ramme kan være dekket med finmasket, og kan fylles med barer https://youtu.be/zsPLJxVecEc

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: