Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 08:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Undervannsjakt
InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 21:23 
Avlogget

Etter å ha dykket i mange år, har jeg blitt bortskjemt på havets frukter.
Jeg nyter å drive matauke på havets bunn! Jeg har med meg spyd til torsk, flyndre, steinbit og breiflabb.
Nettet fylles med kamskjell, krabbe, oskjell osv.

I det siste har jeg begynt å tenke at denne form for aktivitet blir meget begrenset under og etter en mulig "situasjon".
Kompressoren som fyller mine tanker med luft, krever strøm eller bensin. Noe som kan begrense matauke.
Det å fridykke etter mat er vel da bedre, men det vil kreve en del trening osv. Mengden godsaker i fangstnettet blir også da mindre.

Er det noen andre her på forumet som driver med dykking eller undervannsjakt? Eventuelt tanker omkring fangst på havets bunn, i en stor SHTF sit.?

Topp

Innleggets emne: Re: Undervannsjakt
InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 21:34 
Avlogget

Drev mye med fridykking før, har dappet av kan man si.
Men med trening kommer man seg ganske langt ned, men man får ikkje vært nede så lenge før man må opp igjen.
Spørs vel egentlig litt kor man driver å dykker, om det er langt fra folk å fe så er det sikkert ikkje store problemet å komme seg i sjøen, det som er bedre med fridykking er at man trenger ikkje den store sekken for å få med seg alt, og man må ikkje fylle luft på flasker å ha kontroll på de.
Så det beste er fridykking mener eg.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2015, 23:21 
Avlogget

Alternativ å bygge om drivmotorn på kompressoren til tregass eller noe??

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2015, 08:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke dumt. La oss si at du "dykker" 1 time; hvor mye mat (kalorier?) får du tak i?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2015, 12:44 
Avlogget

Hadde vert ett spennende prosjekt med tregass! :)
Vikingkong: Det kommer helt an på hvor du dykker og evne til å "finne" godsakene. Men ettersom jeg har dykket mye rundt i området der jeg bor, har jeg mine hemmelige plasser! Kamskjell, krabbe, rødspette osv, er gode kilder på proteiner. Men det er meget mager mat, med lite kalorier og karbohydrater. Men skulle jeg ha fått oppdraget i dag om å dykke bare etter mat, ville jeg ha klart nesten to nett med diverse godsaker. Dette på bakgrunn av at jeg vet hvor man skal gå.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2015, 00:07 
Avlogget
Brukerens avatar

VikingKong skrev:
Ikke dumt. La oss si at du "dykker" 1 time; hvor mye mat (kalorier?) får du tak i?

Det er vanskelig å si. Jeg har et gyldig sportsdykkersertifikat og har også for mange år siden drevet undervannsjakt for salg. Men når formålet er å drive matauk og ikke å jakte spesielle arter, da blir det litt annerledes. Dvs det blir lettere å samle kalorier.

Men det er viktig å huske på det samme som over vann her. Om du ser rådyr hver dag der du bor, så betyr ikke det at du kan felle rådyr hver dag. Det betyr bare at du ser de samme rådyrene hver dag sånn cirka. Og noen av de artene man jakter under vann er også stedbundne, bokstavelig talt. Så den første tiden vil det være mye å hente, senere ikke riktig så bra.

Mine første fangster skjedde for øvrig som fridykker. Steinbit er for eksempel lett å ta som fridykker. Man trenger ikke annet enn en kniv.....

Ja, og det arrangeres egne konkurranser i dette for fridykkere. Jeg kan minnes å ha sett innslag, kan det ha vært i Norge Rundt???, i løpet av det siste året.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: