Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: fiske i ferskvann:
InnleggSkrevet: 10 Mai 2012, 17:30 
Avlogget

Jeg håper på en del gode tips når det kommer til garn, ruser, og annet som hører til fiske i ferskvann. Har ikke så mye erfaring med dette selv, har stort sett konsentrert meg om sjøfiske. Også er jeg interessert i metoder for å få en del fisk uten for mye arbeid, sånn som Otermetoden. Etter hva jeg forstår er det i bunn og grunn linefiske med den ene enden festet i vannet på et vis(?) og en robåt som roes i sirkler.

Har ikke så mye og komme med selv her, men savnet innlegg i fiske seksjonen, siden jeg synes elgjakt i krisetider får veel mye oppmerksomhet... ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: fiske i ferskvann:
InnleggSkrevet: 10 Mai 2012, 18:34 
Avlogget

Jeg har ikke så mye peiling på fiske, men har tenkt å prøve ut litt forskjellig i sommer.

En av tingene jeg tenkte på var å feste et tau på land og feste den andre enden på en tømmerstokk og dytte den ut på innsjøen med masse ''stikk'' på tauet med fisketråd og kroker, skyve ut på morgenen hente på eftan. Finner man et fint tjern som ligger litt i le så håper jeg stokken ikke bare driver inn til land hver eneste gang. Å bruke en stokk gjør det vel litt mindre åpenlyst også. Så ingen sultne sjeler stjeler evt fisk..
Gleder meg til å prøve det ut.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2012, 19:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Både garn, ruser og gjeddesaks er effektive fangstredskaper i ferskvann. Ruser brukes mest på mort og abbor i gytetiden om våren, og jeg var mye med bestefaren min på dette fisket. Bestefaren min lagde faktisk rusene selv av seljekvist, men denne kunsten var jeg for liten til å tilegne meg dessverre. Kyllingnetting fungerer det også.
Bruken av gjeddesaks er vel ikke så utbredt lenger ( selv om det er tillatt mange steder), men fungerer utmerket både sommer og vinter. Selges her: http://isfiskebua.no/nettbutikk/index.p ... t&catId=21

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2012, 21:42 
Avlogget

Har prøvd oter et par ganger! Funker bra, men terrenget kan være et problem på vestlandet. Kanskje jeg må kjøpe meg en Oter.

Jeg fisker primært ørret, egentlig fordi vi ikke har annet på vestlandsvannene. Bortsett fra de som er satt ut vel å merke. Ellers er jo garn ved elve utløp en klassiker.

Har bestilt et par YOYO fishing reels. Sette dem ut, og sjekke dem om morningen.

http://www.youtube.com/watch?v=je2hgExZ5wo

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:22, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2012, 22:08 
Avlogget

Om det finnes fisk i innlandselver, som ikke er for brede og dype, så gir det grei fangst å strekke et garn på tvers/på skrått av elva. Spesielt om man benytter litt tid før man trekker garnet og før man trekker bruker tid på å skremme fisken nedstrøms. Det lar seg lett gjøre ved å vade og slå lange kjepper i vannet eller kaste Stein ut i, ovenfra og ned. Fanget bra med ørret og røye på den måten.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2012, 02:48 
Avlogget

Nå skal ikke jeg komme å være sær og vanskelig, men mye av dette som diskuteres er normalt ulovlige fiskemetoder hvis du ikke er grunneier eller med flaks, innabygds fisker. Verdt å ta med i vurderinga, ihvertfall, dom for i beste fall tjuvfiske eller i verste fall miljøkriminalitet trur jeg ikke er no å ha på rullebladet.

Er sjøl sabla keen på å prøve mer effektive metoder enn stangfiske, men sliter litt med å finne steder hvor mindre "sportsmessige" metoder er tillatt.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2012, 05:00 
Avlogget

Utfra eget eksempel, så fraktet til og med grunneiere oss inn i terrrenget med traktor og henger, fiskeredskapen med. De hadde (grunneierene) et uttalt ønske om å "fiske ut" elva, for (trolig) få større fisk i senere fangster selv.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2012, 23:08 
Avlogget

Som aktiv sportsfisker har jeg litt betenkeligheter med at folk skal drive å tjuvfiske, spesielt kanskje i nord/østmarka hvor OFA gjør en glimrende jobb med å forvalte fisken. Om man fucker opp deres arbeide så er det kanskje ingen fisk der når dritten treffer takvifta. Uansett folkens, så er det så mye sur nedbør, at om dersom du ikke prepper enorme mengder KALK så vil all fisken i ferskvann på østlandet dø i løpet av noen sesonger. Mitt stalltips er sjøfiske. Og den beste måten er selvsagt garn, men det er ikke dumt å lære seg gode meite-teknikker heller. Det handler om presentasjon, plass og tidspunkt. Om man vet hvor man skal fiske, når man skal fiske og hvordan man skal fiske så kan man fint ta 20-30 torsk og litt andre arter på en efta. Da har du mat for familien i to uker.

Om noen ønsker noen enkle tips fra en relativt erfaren oslofjordfisker så si ifra :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 02:32 
Avlogget

Grunneiere som den Crosue beskriver har jeg truffet selv, det finnes dem som ønsker og få aktivitet i fiskevannene sine. Jeg anbefaler egentlig alle på generell basis og bli kjent med grunneiere rundt seg, det er som regel sundt. Tjuvfiske, og for den saks skyld tjuvjakt, er jeg helt i mot nettopp med den begrunnelse Acippio kommer med. Og selvsagt er det etisk betenkelig. Meen, når det er sagt, så er det dumt og ikke lære seg ting når det tross alt en dag kan komme til nytte igjen.

Velkommen Acippio, hyggelig å få en erfaren fisker med her! Håper du poster litt av erfaringene dine på garnfiske, linefiske også videre. Og om du har noen flere gode råd til ferskvannsfiske håper jeg du kommer med dem! Det finnes jo dem som bor på høyfjellet også, og jeg tror det kan bli vanskelig for dem og komme seg til sjøen hvis det skjer noe! :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 10:11 
Avlogget

Når min far og sine venner som er rundt 40-55 års aldern forteller hvordan de jaktet og fisket da de var yngre så forstår jeg jo hvorfor det er lite vilt og fisk i perioder!

Garnfiske i elver og 40 skutte ryper for dagen!

Var dette ok siden det var så mye vilt eller var dette "støvsuging"?

Vær obs på i en seriøst SHTF vil folk skyte alt vilt, og sette garn på de mest kritiske områdene.

Har fisket et par ganger med garn i et par vann for å få ut en del småfisk! Her på vestlandet er ikke kultivering av vann noe bøndene gidder! Det betyr at jeg heller ikke gidder å løse fiskekort.

Sjøfiske er nok løsningen. Jeg bor 10 min gange fra havet. Ørretfiske om vintern her på milde vestlandet tror jeg ikke er noe særlig! Mye kalorier brukt kontra hva man får i seg!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:28, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2012, 20:34 
Avlogget

Fikk en del tips på garnfiske som ikke var så dumme. Bruk av garnpinne er faktisk smartere enn jeg trodde. Særlig de i plast med lukkemekanisme for snor likte jeg, for da ble jo garnet bundet opp hvis du tok en runde rundt garnet med en ende. Man får jo også hengt opp garnet på en genial måte med å henge dem i garnpinnen.

Også det og ta ut fisken når man har hengt garnet på veggen var ingen dum ide, og man sparer seg jo for en arbeidsoperasjon på det viset.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jun 2014, 20:19 
Avlogget
Brukerens avatar

For folk som vil fiske i et av Hardangerviddas mest kjente storfiskvann, Skjerja. Den er nå pusset opp og er nå åpen for folk. Vi fra Geilo jff fisket der i helgen, når vi gjorde alt klart. Vekta er dette:
200g
450g
500g
900g
1250g
1400g

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2014, 17:41 
Avlogget

Så sant det ikke blir en fullstendig "meltdown" av samfunnet, så tror jeg nok grunneierene kommer til å være ganske påpasselige på natur resursene "sine". Og det er jo også et spørsmål om å ikke tømme skogen/vannene/elvene.
Hvis man har stilt seg slik at jakt og fiske er eneste mulighet til overlevelse, så tror jeg at man har et problem.

Men hvis det er siste utvei, så må man jo vurdere både garn og andre metoder. Og da er det jo noen som er så uetiske at jeg ikke vil liste dem opp her. Jeg vet at hvis jeg var grunneier til et vann, og noen "tømte" det, så ville jeg bli rimelig forbannet! :evil:

Men er alternativet at en selv eller familien sulter ihjel, så er jo faktum at folk er villige til å gå veldig langt!

Som nevnt tidligere i tråden, så tror jeg det er veldig viktig å ha et godt forhold til grunneiere og naboer. Er man "dritsekken" i bygda, så kan det bli vanskelig å få hjelp senere.

Jeg har selv opplevd å melde fra til oppsynsmannen i ei lakseelv om garnutstyr som var satt opp på elvebredden. To dager senere var det flyttet 150 meter lengre opp og bedre gjemt.... Så er grunneieren "dritsekken" i bygda, så er det jo "lettere" å overbevise seg selv om at tyvjakt og fiske er OK.
Men det er ikke noe man bør prøve på så lenge det er et "fungerende" rettsvesen. Tyvjakt er så vidt jeg vet grunn nok til å miste våpentillatelse.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2014, 00:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det er snakk om godt forhold til grunneigeren. Så kan det også være lurt å være mye med i jff-klubben, på dugnad osv. Da får du også mulighet til å få ett og annet gratis fiskekort, samt bedre jaktterreng, om du er heldig ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2014, 09:19 
Avlogget

Vil skyte inn at det Fiskeren bor er de meget flink å kultivere vannene. Da får du stor og fin fisk.

Samme kan ikke sies om Vestlandet generelt. En grunn at jeg IKKE løser fiskekort på vestlandet. Ikke at det er mange plassene som har det. Her er du heldig om du får ørret på 300 gram.

Jeg betaler ikke bare fordi tippoldefaren til sleiping "kjøpte" et vann for 200 år siden. At noen "eier" et vann er en tanke jeg ikke synes særlig om.

Kultiveres vannet betaler jeg gjerne 200 kr for en god dags ørret fiske.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: