Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 02:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Jul 2016, 20:51 
Avlogget

Hadde holdt meg til mauseren min. Kaliberet er nokså vanlig og ammo kan man få ned til 4,99kr skuddet på xxl fra tid til annen.

I tillegg kan man ta alt av vilt med den ;)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2016, 07:52 
Avlogget

Vel nå er kombien jeg valgte her for ett år eller to siden solgt, så jeg måtte kanskje foreta et nytt valg.

Jeg satt lenge å vurderte om jeg ville valgt min Sauer i 6,5x55. I teorien kan den brukes på alt fra rype til elg.

Men så tenkte jeg litt over hvordan jeg jakter mest, og hva som feller mest dyr for min del. Mye hurtige skudd på rype, skogsfugl, rådyr etc

Da ender jeg opp med hagle.

Har to hagler i skapet i dag. En Beretta over/under, og en Remington 870 pumpehagle.

Så mitt valg ville da blitt Remington 870 pumpehagle. Sannsynligvis et av de mest robust våpen som er laget.
Kamret i 12/89.
Og her kommer noe av selve cluet for at denne ble valgt foran rifle i 6,5x55: man får nå kjøp innleggsrør til hagler.
Med f.eks to slike rør kunne jeg i tillegg til haglepatroner skutt f.eks 22LR og nevnte 6,5x55 med haglen også.

Da har jeg et våpen til ALT.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jul 2016, 18:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Hmm, bare ett våpen, vanskelig valg. Men hadde nok tatt med 308. da du lettere kan ta dyr på større avstand, å i tillegg større dyr. Men som noen nevnte tidligere, om en i en shtf situasjon må ta med ett. Så har en som regel tid til å ta med resten av våpnene også.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2017, 01:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Støtter West i innlegget over her. Hagle er nok det foretrukne våpenet for meg også. Mtp småvilt og fuggel.
Skal man leke med tanken litt videre så er nok lr22 neste på lista. Her kan man ha ei ganske robust lita rifle og en liten pistol. Begge kammret med samme kaliber, og begge i stand til både felle bytte og gjerne skremme uvedkommende om det skulle falle seg slik. Jeg mener det er et undervurdert kaliber :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 20:56 
Avlogget

Brno 22lr. Tåler seriøst med juling, samler tommelfingernegl på 80m, og du kan bære 1000 skudd i sekken uten å tenke på det.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 21:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Brno nr.2?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 23:16 
Avlogget

Eller en CZ452/455. Mye pang for pengene.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Mar 2017, 18:15 
Avlogget

Noen som har erfaring med Ruger 10/22 Takedown? Vurderer en slik I tillegg til min Brno mod 2. Eller en versjon med heavy barrel..
Et spørsmål til, er det let å skifte ut løp på en Winchester defender, skulle gjerne hatt ett løp til sjøgugljakt fra kajakk, er litt stutt orginalløpet og slugs egner seg dårlig!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2017, 16:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser ut som om Brno nr. 2 i .22lr seiler opp som mest populære rifle, gitt. det var litt uventa :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2017, 19:04 
Avlogget

Tenkt på det samma selv med Defenderen min, men så datt det en eldre O/U Beretta i mine hender.

Brno 2 eller den nyere CZ 452/455 er billigere enn mye annet samtidig som det er driftssikker som ----. :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2017, 19:42 
Avlogget
Brukerens avatar

det eneste jeg har imot min brno er at den blir lang som fy med demper...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2017, 20:00 
Avlogget

Har en varmint utgave hvor det er gjenget en 223 atec herz 115. Bygger ikke mye på min og får rifla til å se mindre randtenning ut. Demper helt vilt å.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2017, 23:00 
Avlogget

Hvilket våpen jeg skulle tatt med i en krise vil selvfølgelig være avhengig av hva våpenet skal brukes til.
Vist jeg måtte velge å bare ta med et våpen ut fra huset i en krisesituasjon der tanken er å skaffe mat ville jeg har valgt et våpen som har kikkertsikte og jernsikte. Kikkertsikte kan bli ødelagt så derfor er det greit å ha originale jernsikter i tillegg til kikkerten.

Jeg ville også ha valgt et kaliber som kan felle alt spis-bart vilt i som jeg kan forvente å finne i det områder jeg er. Dette viltet vil jeg helst ha mulighet til å felle på minst 50 meter avstand.

Valg av våpen vil også være avhengig av jaktområdet, skog eller plasser hvor en kan felle fugl i tillegg til større dyr ville jeg ha valgt kombi, med kaliber 12 og et kurant rifle kaliber minimum 223 men helst 308.
Kaliber bør helst være noe kurant som en kan greie å få tak i nesten hvor som helst, her i Norge er 223,6.5x55, 308 og 3006 relativt lett å skaffe. En kan ha mat lenge vist en har 100 skudd og treffer det en sikter på vist en ikke skyter småfugler. Men noen tusen skudd på lager er selvfølgelig aldri feil.

22 LR ser jeg mange liker,jeg liker også dette kaliberet veldig godt. Det er et fantastisk kaliber til trening og småvilt, men 22 LR har en kulebane tilnærmet potetkanon i forhold til for eksempel 223. På små dyr og på litt avstand så krever 22 LR en del trening i forhold til kulebane og vindavdrift.
Jeg ser flere nevner CZ og Brno, dette er bra våpen, driftssikre med en bra presisjon. Jeg har 2 CZ rifler en 22 LR og en 22 WMR, veldig kjekke våpen til sitt bruk.

Pistol og revolver er kjekt å ha,men dette er våpen som krever mye øvelse før en blir treffsikker. På film ser det ut som alle kan treffe godt med en pistol, dette er ikke tilfelle. De fleste vil trenge veldig mye trening før en greier å sette 10 skudd i i noe på størrelse med en fotball på 25 meter avstand med en 9 millimeter.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2017, 00:07 
Avlogget
Brukerens avatar

LandCruiser skrev:
Noen som har erfaring med Ruger 10/22 Takedown? Vurderer en slik I tillegg til min Brno mod 2. Eller en versjon med heavy barrel..
Et spørsmål til, er det let å skifte ut løp på en Winchester defender, skulle gjerne hatt ett løp til sjøgugljakt fra kajakk, er litt stutt orginalløpet og slugs egner seg dårlig!

Ja har en slik. Med fulldempet løp ;)
Var litt skeptisk til at kikkerten sitter på løps-delen, altså den du demonterer fra kolben.
Så mange youtube videoer før jeg kjøpte. Har testet en del med å skyte den inn for så å demontere og montere igjen flere ganger. Men ser ut til at den går like bra hele tiden.
En ting jeg skal gjøre er å justere avtrekket litt, da det er litt tungt..

Men uansett en fint våpen. Bruker den mest til å skyte kråke med :)
Kommer i en hendig bag/sekk. Der ligger den demontert og sekken har flere lommer for ammo og andre ting. Får fint plass for løpet med en middels stor kikkert på også.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support