Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva hvis du måtte velge ?
InnleggSkrevet: 17 Feb 2014, 09:55 
Avlogget

Flere av oss har nok mer enn ett våpen i eie. Selv har jeg både hagler, rifler i diverse kaliber samt noen håndvåpen. Men hva hvis en måtte velge bare ett av de av en eller annen grunn ?. Det kan være seg at myndighetene vil at du skal ha bare ett, det kan være at du på grunn av vekt/andre praktiske grunner at du bare kan velge ett hvis det skjer noe i verden slik at du må overleve i naturen uten systemet/regler..naturkatastrofer, krig, etc etc. Hva hadde du valgt og hvorfor ?. For min del er det ikke tvil om at salongrifla hadde blitt valgt, og det er av følgende grunner. Vekt på våpen og ammo. 1 kg ammo betyr enorm mye i antall, og det kan jo ta mange år før en evt får kjøpt ammo igjen. Et våpen uten ammo er ganske unyttig annet enn til å skremme. Ett .22 skudd er veldig effektivt hvis en vet hvor en skal treffe. Å felle elg f.eks i en nødsitusjon er fullt mulig hvis en vet hva en gjør. Det er faktisk skutt bjørn i Norge med kal .22. Ammunisjonen er veldig billig i forhold til grovere kaliber og det gir mange muligheter til å ha større lager samt trene. Det er også veldig effektivt i andre situasjoner i slike kriser og situasjoner. Prisen på ammo gjør det også mulig å grave ned "minilager" på områder du mener er sannsynlig du kommer til å oppholde deg i i tilfelle tilfelle :) . (vakuum maskin er tingen for slike minilager).
Så hva mener du ?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2014, 17:25 
Avlogget
Brukerens avatar

I såfall er det vel Ruger 10/22 som utpeker seg, siden halvautomat kan være praktisk i "krisetilfeller". Ikke så realistisk, men SHTF er alltid interessant å diskutere.

Selv synes jeg Filberts kombi .22 winmag/ hagle i kal. 16 er ganske kul.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2014, 21:15 
Avlogget

Enig i at kombien min er kul. :mrgreen: selv om den strent tatt har kaliber 20/76 inhagle løpet. finnes også varianter med .22 lr løp. Jeg ville nok også vurdert en god pumpehagle med to løp, om det var et alternativ. Et kort løp slugs med gode sikter og rifling, og et for hagl. Men en 10/22 står ogå høyt på lista.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2014, 12:27 
Avlogget

CZ 455 eller annen CZ rifle, i kaliber 17HMR med Atec Rimefire med extra moduler. For de som ikke har prøvd dette kaliberet med en skikkelig demper.

You are in for a surprise! ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2014, 15:54 
Avlogget

Tilgjegelighet på ammunisjon, og kulas egenskaper på større vilt utelukker den for min del.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2014, 16:49 
Avlogget

Ikke den billigste ammoen. Foreløpigt. Jeg tror det kommer flere leverandører snart av den.

Utrolig presis innenfor 120 meter. Atec demperen jeg har med extra moduler gjør at smellet blir tilnærmet en 22LR. Litt høyere. Som en liten pisk, men ikke noe direkte smell.

17HMR er godkjent i Norge for opp til Rev.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2014, 17:03 
Avlogget

Same som 22 magnum. Men både 22 magnum og .22lr er i mine øyne patroner med et videre bruksområde en 17hmr. Den er et mer spesialisert verktøy.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2014, 19:15 
Avlogget
Brukerens avatar

tror jeg holder meg til Brno nr. 2 i 22 LR med 3-9x42 og demper, jeg...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 19:18 
Avlogget

Trinse bue.
Alternativt vanlig bue.

Ettersom jeg verken jakter eller trener med våpen, og jeg tror at i det lange løp så vil ikke ammunisjon være tilgjengelig for alle og enhver

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 19:22 
Avlogget

Jeg kommer nok også til å kjøpe meg en skikkelig bue. Det er mye mer effektivt med prosjektiler som kan brukes om igjen ;)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 20:52 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg kommer nok også til å kjøpe meg en skikkelig bue. Det er mye mer effektivt med prosjektiler som kan brukes om igjen ;)

Det som må huskes er at om man bommer med ei pil og den treffer noe hard som et tre eller lignende så er pila i seg selv ødelagt.
Men de fleste jakt spisser kan brukes opp igjen flere ganger.

Muligheten for å lage egne piler etter hvert er jo selvfølgelig også til stede.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 21:39 
Avlogget

Vanskelig valg dette!
Har blitt veldig glad i min nye Mossberg 590a1 mariner.
I en situasjon der man er på vandring, er jeg enig i at 22.kal er det lureste.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 20:20 
Avlogget

Her tenker jeg litt sånn, hva er lett tilgjengelig. ? Og hva fungerer i praksis...
Tror fleste jegere bare rister på hode når noen hevder å skyte elg med 22lr....

Et kaliber som kan skyte alt på den nordlige halvkule? 30.06
Mest brukte kaliber i verden? 30.06
Blandt billigste amo på storvilt? 30.06

Foretrukket prepper kaliber? .22 men denne er ikke så effektiv på dyr, bl.a at kula vil ødelege veldig mye kjøtt og pga det lille anslaget vil dyret gå meget langt, dvs sjansen for at dyret er tapt er meget stor. Snakker om rådyr og oppover.

Av håndvåpen er .22 meget greit, for i en shtf situasjon så trenger man ikke mer for å oppnå effekten en pistol gir.

Jeg personlig liker bedre 9 mm. Da den får en bedre effekt enn .22 men veier mer. Og koster mer pr smell...
Men jeg tror 9 mm. Vil være lettere tilgjengelig da dette er brukt av alle ordens makter...

Man bør uansett skaffe seg noe man er komfortabel med, men hvor stor er egentlig sannsynligheten for en shtf situasjon der man får bruk for 22lr ? Da mener jeg personlig det er bedre å skaffe seg et våpen enn kan bruke på storvilt idag -bli flink med det våpnet, lære seg å lade egne skudd og lære dine nærmeste å bruke samme våpen/kaliber...

Og hvis anledning flere våpen i samme kaliber.

nb det er jo også en grunn til at soldater ikke får utlevert mer enn et begrenset antall skudd, så man trenger ikke flere tusen skudd, man får som regel tak i fler underveis... og hvor ofte hører man om soldater som flyr ryndt med .22?
Før jeg får mange på nakken nå -jeg vet at prepper ikke er soldat, men hvorfor forandre noe som fungerer, og hvorfor skaffe seg .22 når det finnes så mye bedre alternativer/praktiske kal. enn det? Alt handler ikke om vekt?

Hagle, er en meget godt alternativ opp til 30 m. Det er lett å skaffe og å skyte greit med...
Effekten man ønsker er uovertruffen med hagle kontra en .22, men er relativ dyr pr smell.
Hagle er også effektiv på rådyr og små vilt...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 21:58 
Avlogget

Om jeg fikk velge fritt 1 våpen....

Drilling med 12/76 + 222 & 308
Toppet med et Aimpoint H34S

En våt drøm.... :mrgreen:

Av de jeg har i skapet pr i dag hadde det nok blitt 308'n...
Svært presis og pålitelig, feller alt man kommer over effektivt.
Ja 100 skudd er tungt nok å bære på men det får ikke hjelpe, 1 skudd er potensielt 100kg kjøtt.

Hadde jeg hatt 22Mag løp til systemvåpenet hadde det kanksje blitt det..
.22 får eventuelt damen ta... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2015, 15:43 
Avlogget

Ikke at jeg noensinne kommer til å kjøpe meg håndvåpen eller gå på jakt. Men jeg hadde valgt en revolver i .22 magnum i tilfelle zombier. Det er det desidert enkleste og mest portable våpenet å bruke, som er marginalt egnet på zombie iht. bransjestandardene. Har en Umarex CP 99 luftpistol, så jeg er godt kjent med revolveravtrekk....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: