Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Våpenkontroll tråden
InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 07:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert da skjønner jeg, jeg begynte å lure på om dette var i Norge :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 08:42 
Avlogget

Poenget er vel, at fram til på 80- tallet en gang, så kunne folk som hadde avtjent verneplikten bare søke politiet om tillatelse til å kjøpe rifle. Dette ble avskaffet omtrent samtidig med at halvauto rifler ble tillatt til jakt og konkurranseskyting.

Sveits, har vel ennå dette. Men også i Tyskland kan folk som har avtjent verneplikten kjøpe boltrifle og O/U hagle (kjøp av sideliggere er like strengt som for pumpehagler og halvautomater i Tyskland ).

Jeg tror på Peak Oil. Skal vi være ærlige så er vel hverken konkurranseskyting eller jegerprøven bærekraftig i lengden. Kjipt å stå der uten behov en dag.

Et poeng jeg ikke fikk godt nok fram, er at våpenkontroll folket ikke nødvendigvis er enig i at sport er behov for våpen. Det fins våpenkontroll folk som mener at skyting ikke er en idrett.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 09:50 
Avlogget
Brukerens avatar

godt å se at tyskerne tar et solid standpunkt mot snobbifiseringen av jakta når de har hardere krav for innehav av sideligger. Har de forbud mot tweed også? :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 10:01 
Avlogget

Den tyske jegerprøven er vel som å ta høyere utdanning... :shock: Så en kan vel ikke akkurat si det.

Men våpnene de som har avtjent verneplikten i Tyskland får kjøpe, er vel mer tenkt til øvelsesskyting.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 10:08 
Avlogget

Candiru skrev:
Poenget er vel, at fram til på 80- tallet en gang, så kunne folk som hadde avtjent verneplikten bare søke politiet om tillatelse til å kjøpe rifle. Dette ble avskaffet omtrent samtidig med at halvauto rifler ble tillatt til jakt og konkurranseskyting.

Jaha? det har jeg aldri hørt om? Og halvauto ble ikke tilatt til Jakt og konkuranse på 80 tallet, det ble strengere reguelt 20 år senere. Ikke noe problem å kjøpe før det - med riktig behov. Behovsgrunnlaget har ligget siden sekstitallet.

I sveits må alle menn beholde tjenestevåpenet sitt etter vernplikten, men det er en bevegelse der for å få innlevert dem for de som ikek vil ha. ALDRI hørt om noe lignende i tyskland, eller andre land for den sags slyld at Verneplikt har gitt ervervsgrunnlag.

Jeg forstår fortsatt ikek helt hva du mener?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 10:25 
Avlogget

Behovet for grove halvautomatiske rifler til konkurranse har ikke ligget i forskriftsverket siden 60 tallet. Mulig de kunne kjøpes til samling osv. Ellers så var det tidligere så mye som "gikk an" når det gjaldt våpen i Norge.

Før vi fikk jegerprøven på 80 tallet, så var det slik at det var fritt salg på hagle. Og, du kunne kjøpe rifle hvis du hadde avtjent verneplikten.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 11:12 
Avlogget

Den verneplikt reglen for erverv er jeg svært interessert i å se?
Magsinhagler ble registreringspliktige i 1978 eller der om kring, registreringplikt på andre hagler kom i 1990.
Halvauto var meg bekjent ikke spesifikt regulert før innføringen av godkjenningslisten på 2000 tallet. Men det var selvsagt lite behov for slike rifler før NFPS/DSSN ble et godkjent forbund.

Deriomt var det lenge et krav om at man måtte søke polit om tilatelse til å kjøpe kuleammunisjon til ut på 80tallet en gang.

Jeg forstår fortsatt ikke hva poenget ditt er?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 12:10 
Avlogget

Min feil. Etter 1961 loven var det 18 års grense på kjøp av rifle, og man måtte søke politiet om tillatelse. Jakt var behovsgrunn, og dette var før jegerprøven.....

Mulig jeg forveksler med våpenloven av 1929?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 12:35 
Avlogget

Hovedregelen for ervev har vært lik siden formaliseringen i 1961 og frem til i dag. Dvs at det må forevises et behov. Og behov er definert som jakt og/eller Konkuranse. Slik er det også i dag, men det har dukket opp flere typer konkuranser og skytterformer som er godkjent. Videre har det blitt regulert et aktivitetskrav for håndvåpenskyttere og det er en de.facto innstrammning i forhold til hvilke halvautorifler som er tilatt til jakt og konkuranse.
Aldersgrensene er fortsatt 18 for Gevær / Hagle (med mulighet for disp på 16år med jegerprøve) og 21 år for håndvåpen, der skal man i tilegg dokumentere 6 måneders aktivitet før man kan få innvilget pisto/revolver.

Det er ikke lagt opp til noen dramatiske endringer på dette i forslaget til ny våpenlov.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 13:05 
Avlogget

Hehe, som du sikkert skjønner er jeg for en liberalisering av erverv av hagle. Dette pga. Peak Oil.
De restriksjonene som er på skytevåpen i dag, hører hjemme i oljealderen etter mitt syn.

Våpenloven kommer nok til å bli liberalisert litt for hagle, men strammet inn ellers. Ellers vil nok våpnene øke i pris etter hvert....

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 13:20 
Avlogget
Brukerens avatar

fatter ikke hvorfor oil peak skal føre til liberalisering av reglene for erverv av hagle? Det er jo latterlig lett å få lisens på hagle som det er? Man kan jo i prinsipp ha 5 pumpehagler i skapet og selv Arnold klarer bare en i hver hånd?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 14:39 
Avlogget

Jeg har ikke sett noe i forslaget til ny våpnelov om endringer i erverv av hagle, hverken den ene eller andre veien.
se selv:
http://www.regjeringen.no/upload/JD/NOU ... penlov.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 15:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Som Draugejeger sa, veldig lett å få tak i hagle. Eneste du trenger er våpenskap og jegerprøve, pluss plettfri vandel da.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2014, 07:41 
Avlogget

Candiru skrev:
Den tyske jegerprøven er vel som å ta høyere utdanning... :shock: Så en kan vel ikke akkurat si det.

Men våpnene de som har avtjent verneplikten i Tyskland får kjøpe, er vel mer tenkt til øvelsesskyting.

Vi ønsker ikke å ha det slik som tyskerne. De har ikke en gang lov å fiske i havet, uten å avlegge en "fiskerprøve" eksamen. En av grunnene til at de er så begeistret for Norge. Her kan de kaste sluken ut overalt i havet. Ikke så i Tyskland...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2014, 08:18 
Avlogget
Brukerens avatar

jaa....og rovfiske så det smeller etter, med 2 frysebokser i bobilen og null hemninger hva fiske angår...går vel ikke et år uten at det blir tatt en drøss tyskere i tollen med 300kg fiskefilet i fryseren.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support