Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Våpenkontroll tråden
InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 13:18 
Avlogget

Tar opp tråden fra en tidligere tråd. Alle er vel for en eller annen form for våpenkontroll.

I Norge hadde man tidligere folkebevæpningstanken. Så kom 1968 generasjonens maoister, og det ble plutselig slutt på fritt salg av pumpehagler. DFS skytingen ble dessuten gjort noe mere eksklusiv, ved at det ble mere fokus på DFS skyttere som sportsutøvere.

Grovkalibrede halvautomatiske rifler, ble av en eller annen grunn tillatt erhvervet til sportsskyting og jakt en gang på 80- tallet. Det var vel etter at man hadde innført jegerprøven. I nesten samme slengen fjernet man vernepliktiges tradisjonelle rett til å kjøpe rifle.

Myndighetene har altså satset på den våpenkontrollen som gjør skyting mere eksklusiv, ved å pushe våpeneiere til å være aktiv i idrettskonkurranser. Samtidig som skyting er blitt gjort mere eksklusivt, har man ihverfall når det gjelder rifle tillatt farligere våpentyper.

Det er imidlertid ikke skrevet i stein at den våpenkontrollen myndighetene i Norge har satset på, er den eneste rette. Andre deler av våpenkontroll- bevegelsen, er f.eks. mere opptatt av å begrense hvilke våpentyper private kan eie.

Det er heller ikke skrevet i stein at idrettsbevegelsens måte å skyte på, er det eneste rette. Et viktig internasjonalt eksempel er amerikansk skeet ( ofte kalt pingleskeet av ISSF skyttere ). Denne disiplinen er vesentlig forskjellig fra OL- skeet, men brukes av det amerikanske militæret til å lære opp f. eks. vaktsoldater. Presidenten i USA har sin egen amerikansk skeet bane....

Et annet eksempel er hvordan tyskerne skjøt med pistol under andre verdenskrig. - Gammeldags østeuropeisk skyting, som er vesentlig forskjellig fra hvordan idrettsbevegelsen skyter med pistol i dag.

For det tredje har du ulike metoder for å bruke skytevåpen, som tradisjonelt har vært brukt av enkelte jegere. Eksempel: Sideligger hagle med doble avtrekkere. Bruk av slike våpen har etter mitt syn lite eller ingenting med konkurranseskyting å gjøre.

Landbruksforlaget ga ut en jegerprøvebok som lovpriset sideliggere med doble avtrekkere som jaktvåpen. NJFF ga deretter ut sin egen jegerprøvebok, som lovpriste O/U hagle (som er egnet til leirdueskyting ). NJFF er etter mitt syn for opptatt av å tekkes idretten.

Peak Oil
DFS er såpass desentralisert, at jeg tror det vil være mulig å ha restriksjoner på kjøp av rifle etter massebilismens tid. For pistoler vil nok dette bli forbeholdt politi og yrkesmilitære etterhvert. Hagle tror jeg ender opp i fritt salg igjen.....

Topp

Innleggets emne: Re: Våpenkontroll tråden
InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 15:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor tror du at pistoler ikke vil bli privateid?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 15:09 
Avlogget

Fordi de fleste pistolskyttere er avhengig av bil, derfor....

Alternativet ville blitt fritt salg av pistoler, og det tror jeg ikke myndighetene i Norge vil gå inn for.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 17:50 
Avlogget

Hvis våpenkontrollen skal ha et annet formål, hva skal det være da? Jeg kan tenke meg sånn omtrent fire formål med våpen, uten å putte dem i noen spesiell rekkefølge:

1 - Jakt. Tillat våpen som duger på lovlig jakt. Enten bare her til lands, eller også andre former som afrikanske storvilt-safarier.

2 - Sport. En masse ulike klasser, og dette åpner for våpen som ikke er laget for jakt (som halvautomatiske varianter av militære våpen, pistoler og så videre).

3 - Selvforsvar. Gi lisens til aktverdige borgere som ønsker å beskytte seg selv, sin familie og sin eiendom. Alle her har vel hørt om det andre grunnlovstillegget borte i Junaiten.

4 - Idealistisk forsvar av landet, med velsignelse fra konge og forsvarsmakt. Dette var omtrent tanken ved opprettelsen av det frivillige skyttervesen, om jeg har forstått saken rett.

Slik jeg forstår dagens våpenpolitikk her til lands er selvforsvar jevnt over sett på som en blanding av galskap og ondskap, og forsvar av landet er blitt organisert gjennom heimevernet (som etterpå er bortimot nedlagt). Da står det igjen bare sport og jakt som grunn for å ha våpen. Mener du at dette bør endres, Candiru?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Selvforsvar er faktisk litt undervurdert synes jeg. Det burde være slik at man kan forsvare seg selv, familien og eiendommen. Nå kan du jo ikke gjøre noe, om det kommer f.eks øst-europeere midt på natta, annet en å ringe politiet. Som bruker 30 min på å komme hit jeg bor.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:46 
Avlogget

Så lenge inntrengeren ikke er eller oppfattes som en risiko for deg eller andre mennesker... Hva er problemet?

Utover det.... Jeg forstår ikke innlegget ditt candiru. Hva er det du prøver å fortelle?
At verneoplikt skull ha gitt rett til erverv av rifle har jeg forøvrig aldri hørt før, skuøl gjerne. Ist noe om det. Når det gjelder norsk våpenlov aå,regner jeg den som en av de mest liberal i verden, pr i dag. Forøvrig er alt annet en sideligger hagler med to avtrekkere vederstyggeligheter :ugeek:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:49 
Avlogget

Forvrig har det ikke vært noe gennerelt forbud mot halvauto rifler før begrensningne kommpå 2000 tallet. At man fikk en oppsving til konkuransebruk da skyldes nok heller at praktisk skyting ble en bredere idrettsgren, og har ingenting med jegerprøven å gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg mener ihvertfall at det burde være lov å ha mulighet til å skremme folk vekk, uten at du mister alt av våpen.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 23:01 
Avlogget

Og jeg, somhar hatt og båret våpen skarpt, mener at man ikke skal bruke våpen til å skremme med. For det er noe man kun gjør rett før, og egentlig om mulig, å forhindre at man skyter for å treffe.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 23:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Har du båret militært da?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 23:22 
Avlogget

Miltært og sivilt ja

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 23:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Sivilt?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 06:36 
Avlogget

Man kan bruke skytevåpen i selvforsvar i siste instans, feks hvis noen bryter seg inn i huset ditt og skal drepe deg, da kan du låse deg inn på soverommet, prøver man å bryte seg inn der og ta deg så har man lov til å skyte. Når det er sagt så har man vel ikke lov å ha våpen i selvforsvarsøyemed, men våpenet du har fått lovlig pga våpen eller medlemskap skyteklubb kan jo likevel brukes til det om det er nødvendig...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 06:38 
Avlogget

Forresten enig i at det må ikke bli slik at man har lov til å skremme folk med våpen, det vil bare skape en oppsving i skuddsaker, og for den saks skyld skal man begynne skremme vekk utenlandske bander med våpen så er jo det mulig de også vil begynne bære våpen ?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 07:02 
Avlogget

@fisker'n - Sivilt ja - Men jeg har da heller ikke bodd hele mitt liv i veien mot Nord.
@Beandersen - God oppsummering.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet