Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jul 2017, 22:40

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Pumperifle til jaktbruk
InnleggSkrevet: 28 Jun 2017, 08:04 
Avlogget

Nå har jo endelig Trot PAR riflene kommet til landet. Jeg har ikke fått min enda, men det er et interessant konsept.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=98750526

Stalltipset er vel å kjøpe seg litt magasiner sånn med en gang, for det vil komme noen restriksjoner på det etterverdt.

Topp

Innleggets emne: Re: Pumperifle til jaktbruk
InnleggSkrevet: 12 Jul 2017, 14:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Hm.. Hva er fordelene med pumperifle?
Vil det ikke forstyrre siktebildet veldig om man må ta røske i pipa mellom hvert skudd?
Spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg ikke liker den. :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2017, 15:48 
Avlogget

Tja... fordel og fordel... Hele PAR konseptet er jo en sånn "omgå regelverk" hybrid for at de som bor i stater med halvauto forbud skal få seg en "ar 15".
Ogman kan selvsagt bruke standard (AR15 for .223 O.L./ AR10 for 308 O.L )høykapasitetsmagasiner i de, ved behov.
Man har jo en raskere repetisjon en med en bolt rifle, og det er neppe så mye mer forstyrrelse av siktebilde en det rekylen uansett gir.

Ettersigende så har riflene fått rykte for å ha god presisjon, og i så måte er de kanklsje straks mer interessante en oppjalla ruger mini 14 rifler...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2017, 15:46 
Avlogget

Siktebildet blir forstyrret av rekylen , ikke ladegrepet på ei pumperifle. Jeg har ei pumpehagle jeg har jaktet med i årevis , og til jaktbruk for meg er pumpehagla like hurtig på oppfølgingskuddet som ei autohagle. Når skuddet avfyres presser rekylen løpet oppover samtidig som sleiden løsner og det blir en helt naturlig bevegelse å trekke sleiden helt bak i rekylen. Og når løpet rettet nedover for å finne igjen siktebildet er det en like naturlig bevegelse å bevege armen framover og låse mekanismen klar til nytt skudd.
Men når det er sagt , kunne jeg aldri tenkt meg riflen dere snakker om. Mest fordi jeg aldri kunne tenkt meg å jakte med slike tacticool greier. Går liksom ikke sammen med vadmel og jaktvesten min. Og fri og bevare meg for å se ut som rambo når jeg er på jakt. Såhh! Det er bare grumpy old man genet mitt som mått luftes litt...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: