Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Feb 2014, 11:31 
Avlogget

Ønsker å kjøpe gammelt verktøy som:
Snekker bile
Meddrag jern
Profil høvler
Høvler for not og fjær
Sager
Tømmer sakser

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2014, 01:18 
Avlogget

klaresegselv. skrev:
Ønsker å kjøpe gammelt verktøy som:
Snekker bile
Meddrag jern
Profil høvler
Høvler for not og fjær
Sager
Tømmer sakser

Tømmersakser som er helt greie får du tak på jula. - http://www.jula.no/search-result/?q=t%C3%B8mmersaks jeg har noen gamle som har blitt brukt 50-60 år i skauen, solide som fy, men de fra jula er lettere og skarpere.

Sag så kjøpte jeg to stk bågasager med ekstra blad i fjor fra ett forsvars utsalg, men der har du mye å vinne på moderne blader. - f.eks http://www.jula.no/buesag-grensaks-701096 eller tilvarende fra biltema og tilsvarende.

Bile, meddragjern er litt mer spesialverktøy så det har jeg ingen gode kilder på. Selv har jeg arvet mine og kan ikke si jeg har sett mange som har kjøpt dette.

Husk gode stemjern for tapping og manuelle borr for kiler, da har du mulighet for både tappet reisverk og grei tømring.

Jeg bruker ca 8 timer på en stokk når jeg lafter, men da gjøres alt arbeid manuelt. Jeg gidder nok ikke å gjøre mer av det (før jeg må) når jeg blir ferdig med dette uthuset.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2014, 05:00 
Avlogget

Takk for tips, men nytt verktøy er helt uinteressant for meg. Det har jeg så altfor mye av he he. Jeg samler på gammelt verktøy og bruks gjenstander. Litt av moroa er å ha gamle ting som fungerer eller som jeg fikser så det funker igjen. Filosofien min er at alt skal ha en nytte verdi. Ja det tar fort 8timer når man gjør alt manuelt, det kommer litt ann på størrelsen og lengden på stokken. Sånn sett så tar det mye kortere tid å stavlafte, det er ganske lett å stavlafte i motsetning til den "vanlige" måten å lafte på.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: