Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 22:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Er på jakt etter litt større mengder (50-100 kg) grønnsaker (poteter, løk, gulrøtter). Siden jeg er en forbanna hippie vil jeg ha dem økologiske, og siden jeg liker at det finnes bønder i norge vil jeg helst putte pengene rett i lomma på bonden og ikke i lomma på Rema-reitan. Er det noen som vet om en kjekk gård i osloområdet med gårdsutsalg?

mvh.
Draugjeger

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2012, 21:59 
Avlogget

Um ja...
men det går mest i potet og egg der vi handler. Men det er helt klart en mulighet å forske videre på der.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 00:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil foreslå at du tar deg en tur på "Bondens marked". Der vil du finne en rekke produsenter, også økologiske. Gjør en avtale, så kan du på neste markedsdag hente det du vil ha.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 15:45 
Avlogget

Her jeg bor er det abonnementsordninger for økologiske grønnsaker. Varene hentes en gang i uken og/eller i måneden. Du kan gjøre som bamse sier: Henvende deg til noen bønder. Og har de ikke abonnementsordninger, så er det bare å legge det frem som en ide til dem. Jeg er sikker på at begge parter vil bli fornøyde med en slik ordning ;)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 19:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Hehe...den dagen jeg får vanvittig lyst på egenproduserte Chevre-oster og nøtter i økologisk honning drar jeg på Bondens marked. Sant å si synes jeg det er fint lite "daglig-varer" der, og fryktelig mye dill-dall.

Jeg vil jo ha gulrøtter, poteter, kålrot, egg, kjøtt, rødbeter etc. etc.

og abonnement....jeg vil jo ha alt på en gang, ikke en gang i måneden. Vi abonnerte på "kolonihagen" da vi bodde i oslo, men vi slutta, for vi kunne ikke selv bestemme hva vi ville ha oppi, og da blir det jo vanskelig å bestemme hva man skal ha til middag.

Noen som har forslag?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Men kjære deg da! Du som til og med jakter på selve Draugen, må da vel tørre å ta en prat med disse stakkars øko-bøndene rundt omkring på alle Norges "Bondens markeder"? ;)

Jeg vet positivt at flere av dem har litt av hvert annet å by på om du bare spør, for jeg har da handlet av dem selv. Ja, noen av dem selger egenproduserte Chevre-oster og nøtter i økologisk honning. Det er slikt noe velstående kunder i byene vil ha. Ikke mange av dem har lagringsplass til 50 kg gulrøtter og 100 kg poteter. Men bare spør du, så får du nok noen tips. Om de ikke har det du ønsker selv, så kan de sikkert tipse deg om noen andre som har! :)

Og mens du venter på neste Bondens Marked nær der du bor, kan du jo prøve denne linken: http://www.iwgtfy.com/?q=http%3A%2F%2Fw ... ologisk%22 :mrgreen:

Eller kanskje denne er bedre? http://www.okologisk.no/#bedrift/hvem/
:mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 22:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjører ikke 25 kilometer for å spørre ut illvillige øko-hippies om hvor de har gjemt pottittene sine hen, da. Jeg vil jo ha adresser! Klarer de ikke å selge shitten sin på nettet, da? Eller i det minste legge igjen adressen sin på en av ørten øko-sider jeg har vært på?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2012, 23:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Jaja, man blir visst makelig anlagt av å få maten levert på døren. :lol:

Håper det er noe å finne via de linkene mine. Men hvis ikke så kan du jo ta en telefon direkte til Oikos - Tlf. 24 12 41 00

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 20:38 
Avlogget

Kanskje mathallen i Oslo kan gi deg svarene du trenger? http://www.nationen.no/2012/08/14/norsk ... r/7600060/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 22:54 
Avlogget

Økologisk er nok vegen å gå.. har byrja å insjå det meir og meir.
Frukt som vert sprøyta full av sprøytemiddel er ikkje nok å vaske godt på utsida, sidan det regnar av blada og sprøytemiddelet vert sugd opp av røttene, og etterpå ete av oss..
Har ein teori om at dette, saman med lite fysisk aktivitet er dei to viktigaste grunnane til at kreftstatistikkane har gått kraftig opp siste åra.

Berre ein teori eg har då.. er ikkje lege eller noko :)

Har lyst å kjøpe større mengder økologisk korn (heilkorn) .. Havre og hvete.
Kvar kan ein finne slikt skal tru?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet