Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 11:07 
Avlogget

Jeg har kjøpt gull og noe sølv siden 1985.
Kjøpte gullmynter da til 500 kr, det var nesten ikke verdistigning på rundt 10. Siden den gang har gullprisene stiget voldsomt.
Kan selge gullmyntene i dag for 2800 kr.

De som kjøpte gull og sølvmynter da dollarene var på 6 kr gjorde en svært godt kjøp.

Man taper aldrig på kjøp av gull og sølv ettersom inflasjonen alltid følger gull og sølvpriser.

For noen år siden var det 2 brødre som ville kjøpe opp all sølv i verden.
De brukte alle pengene dem hadde, sølvprisene steg voldsomt. Flere ble millionærer på å kjøpe og selge sølv under den perioden. Noen av dem er Norske millionærer selv i dag.
Brødrene klarte faktisk å kjøpe nesten alt søv i verden, det ble med nesten. De gikk dundrende konkurs.
Sølv gikk tilbake til normale priser igjen.

Når det gjelder falske mynter så finnes dem i både gull og sølv. Det er ikke mulig å se forskjell på ekte og falske.

Ved enkle midler kan man avsløre hva som er falskt eller ikke.
Man behøver en digitalvekt og en myntkatalog. Myntkataloger ligger også gratis ute på nett.

Ekte gull og sølvmynter er svært nøyaktig, på grammet. Gull og sølvmynter kan veie litt mindre om dem er brukt, de veier aldrig mer. Falske mynter veier mer, veier dem mer en dem skal, da er dem falske.
Magnet vil i mange tilfeller ikke virke. Man kan også måle bredde og høyde på mynten for å samenligne.

Når det gjelder kjøp og salg så bruker man ikke forhandler.
Finn og QXL er det mange som selger gull og sølv. Det er billigere både kjøp og salg og man taper ingenting.
Vil man bli lurt så er det bare å kjøpe fra forhandlere som tar en svært lav underpris.

Facebook som denne https://www.facebook.com/groups/745791482100741/ finnes også flere andre grupper som kjøper og selger gull, sølv og mynter. Der vil man også få råd og veiledning om man trenger det.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 14:37 
Avlogget
Brukerens avatar

viking77 skrev:
Jeg har kjøpt gull og noe sølv siden 1985.
Kjøpte gullmynter da til 500 kr, det var nesten ikke verdistigning på rundt 10. Siden den gang har gullprisene stiget voldsomt.
Kan selge gullmyntene i dag for 2800 kr.
De tallene er det enkelt å sjekke opp. Og her er hva jeg fant:

Den aller laveste gullprisen jeg fant i 1985 var 660 dollar per oz. Dette var i mars måned. Gjennomsnittlig dollarkurs i 1985 var i følge Norges Bank 8,586. Og i følge samme kilde var den lavest dollarkursen i løpet av det året 7,564 – det var i desember hvor gullprisen hadde steget til 690. Men i mars svingte den mellom 9,8225 og 8,8875. http://www.norges-bank.no/Statistikk/Va ... aluta/USD/

La oss anta at du kjøpte mens gullprisene var som lavest og dollarkursen som gunstigst, selv om dette var til ulike tider. Altså gullpris 660 dollar og dollarkurs 7,564. Da ville en oz gull kostet 4 992 kroner. I dag koster en oz gull 1 204 dollar, eller 9 422 kr med gjeldende dollarkurs.

Gull for 500 kroner i 1985 ville med denne verdistigningen være verdt 944 kroner i dag. Dersom din mynt er verdt 2 800 kroner i dag, så kan ikke det skyldes verdistigning på metallet gull. Da må det i tilfelle skyldes at samleverdien på akkurat den mynten har steget helt uavhengig av gullprisen. Omtrent på samme måte som sjeldne norske mynter kan være verdt langt mer enn pålydende.

Men tilbake til gull for 500 som faktisk er verdt 944 kroner i dag. Det er en verdistigning på 88,8%. I samme periode har den norske konsumprisindeksen steget en del den også. Statistisk sentralbyrå har en side hvor man kan beregne hvor mye f.eks. varer for 500 kr fra 1985 er verdt i dag. I følge dem er det 1 121 kr per mars i år. Gullet skulle altså ha hatt en verdi på 1 121 kroner for å ha fulgt konsumprisindeksen. I stedet er det verdt 177 kroner mindre! Det vil ikke jeg kalle en god forretning. De fleste andre spareformer ville nok glatt slått det resultatet.

Så da kan jeg ikke se annen logisk forklaring på hvordan din gullmynt til 500 i 1985 kan være verdt 2 800 i dag, enn at dette ikke har noe som helst med gullprisen å gjøre, men heller samleverdi.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 15:36 
Avlogget

Når man kjøper gull så er det viktig å kjøpe eldre gull som det ikke er moms på.
Gullbarrer er det moms på det samme gjelder nyere gullmynter

Kjøper man nyere gullmynter vil som du påpeker stige lite i verdi, men stort sett følge inflasjonen.

Skal man kjøpe gull så skal man kjøpe eldre og ikke nye. Eldre gullmynter vil alltid stige i verdi, spesielt Danske, Svenske, Amerikanske som er nær gullverdien. Norske gullmynter er svært dyre og vil alltid holde sin verdi.
Ved kjøp av noen av disse myntene så vil gullverdien og samleverdien øke for hvert eneste år.

Statestikk som Bamse Braker viser ikke alltid sannheten.
Selv ved den statestikken om inflasjon at 500 kr tilsvarer 1221 kr i dag med et tap på 177 kr. Eks. under viser noe annet.
Også inflasjonen som du skriver har ringvirkninger, men nå har Norge gått svært godt de siste årene og inflasjonen har vært lav. I andre land har gullprisene følgt inflasjonen og vel så det.
Høy inflasjon eller ved en krise går gullprisene i været, som prepper er jeg forbredt.

Som prepper vet man aldrig. Man kan kjøpe gull i dag, selge om 30 år for nesten det samme som man har gitt for det for 30 år siden.

Ta et eks. Om Hellas går konkurs så vil alle pengene gå tapt, selv om man har penger i banken.
I Argentina, Brasil og mange andre land har staten gått konkurs og tatt alle pengene folk hadde i banken.
Selv i Norge har staten tatt penger som man hadde i banken, ran begått av staten.
Mange husker ikke eller vet ikke at det har skjedd i Norge. Mange eldre stoler fortsatt ikke på bankene selv i dag, for av dyrkjøpt erfaring så tapte dem alt.
For ikke så mange år siden så var det svært mange som tok ut alt av penger som man hadde i banken.
Norges bank garanterer et minste innskudd om noe skulle skje, problemet er bare at rike Norge ikke har penger nok til å dekke minimums garanti. Da vil man miste sine penger.

Kjøpte en 20 kr Danmark i 1985 for 500 i dag 2300 kr. http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/gu ... 810492210/

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 15:45 
Avlogget

Det er ikke moms på nyere gullmynter. Gullbarrer derimot er det 25% Mva på. Korriger meg om jeg tar feil, men jeg er ganske så sikker på denne og norske forhandlere reklamerer jo for gullmynter som Maple leaf med Mva fritt som argument.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 16:35 
Avlogget

Helt riktig, det er ikke lengre moms på nye gullmynter.
Det er jeg som ikke har følgt med i timen. Det var moms på nye gullmynter og barrer for en del år siden, nå er det kun på barrer.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 16:57 
Avlogget
Brukerens avatar

viking77 skrev:
Statestikk som Bamse Braker viser ikke alltid sannheten.
Det er ikke statistikk, det er eksakte historiske fakta om gullpris, dollarkurs og konsumprisindeks.
Du må gjerne vise hvor jeg gjør feil i den utregningen.
viking77 skrev:
Selv ved den statestikken om inflasjon at 500 kr tilsvarer 1221 kr i dag med et tap på 177 kr. Eks. under viser noe annet.

......

Kjøpte en 20 kr Danmark i 1985 for 500 i dag 2300 kr. http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/gu ... 810492210/
Dersom det var dette eksemplet du viser til, så sier det ingen ting om gullpris, bare at du gjorde en god mynthandel. Gratulerer!

Som jeg skrev i forrige innlegg kan sjeldne mynter være verdt mye mer enn pålydende verdi. Akkurat som antikke gjenstander, kunst osv kan ha en verdi som ikke står i forhold til materialkostnadene. Men jeg trodde denne tråden primært dreide seg om metallet sølv(og etter hvert gull som et sidespor) som investering. Mynt er bare den formen disse metallene selges i her i Norge pga denne merkelige MVA-regelen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 18:16 
Avlogget

Når det gjelder kjøp av gamle vs nye mynter så er jeg personlig på et annet spor. Jeg vil ha de nyeste myntene og kjøper aldri gamle. Det å gå over fra metallinvestering til Numi har ikke interessert meg. Men selvsagt forstår jeg interessen for den som driver med det. Men for meg skal alle mynter
(gull og sølv) Ha en renhet på minst 999. De skal ha pålydende verdi, vekt og renhet for at jeg skal være interessert. Dette fordi jeg ser fordelen ved en evt transaksjon. F eks Maple leaf gull/sølv . Der ser jeg straks at mynten veier 1 oz, har en renhet på 9999.Da vet jeg straks hvor mye rent sølv jeg har og vurderer verdien deretter. Om noen kommer til meg med en svensk eller dansk gullmynt som har for meg en usikker renhet så kjøper jeg den ikke, uansett pris. Fordi jeg vet ikke verdien av den. Det står ikke på mynten hvor mange gram gull det er i den. Jeg må lete i kataloger eller nettet for å finne det ut og jeg tenker på at om jeg skal selge den så er markedet begrenset til spesielt interesserte. Litt det samme tror jeg vi står ovenfor i en shtf situasjon. Investeringsmynter med klartekst blir lettere å gjøre transaksjoner med enn mer "sjeldne" mynter. Det er viktig at myntene er gjenkjennelige og lette å omsette. For meg er det metallverdien som er drivkraften. En gull Maple leaf kan du i dag bytte i penger til minst spotpris over stort sett hele verden. Spotpris på sølv gull måles i oz. Myntene i sølv og gull er 1 oz,1/2 oz,1/4 oz,1/10 oz, 1/20 oz. Det er lett å regne seg fram til verdien og man vet at mynten inneholder kun gull eller sølv og man vet nøyaktig hvor mye. Det er også en del kostnader med å foredle sølv og gull. På rene mynter så slipper du å kalkulere med det.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2015, 15:38 
Avlogget

Da er alle myntene solgt :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2015, 14:47 
Avlogget

Finner leaf 1oz til 151,70 fra forhandler.
Virker som en god deal for tiden :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet