Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: SØLVMYNTER MAPLE LEAF 1 OZ
InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 16:14 
Avlogget

Har en del sølvmynter Maple leaf 1 oz 9999 rent sølv. Selges under forhandlerpris.

162 kr stk.

Porto 52 kr for 1 til 5 mynt. For flere mynter blir porto 175. Med sporing av pakke.

Vedlegg:
maple.jpg
maple.jpg [ 10.05 KiB | Vist 5108 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 21:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Tre kroner under forhandlerpris? det var jo ikke stort...

http://www.ka-rasmussen.no/investering/ ... af-silver/

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2015, 22:58 
Avlogget

Men det er nok billigere enn de fleste og jeg reduserer prisen noe ved kjøp av flere :-)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2015, 13:45 
Avlogget

Ved kjøp av 50 stk eller flere så selger jeg for 150 kr stk :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2015, 09:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Prisen hos Tavex har nå sunket til 158.

For øvrig lurer jeg på hvorfor du vil selge via oss og ikke til en mynthandler. Hvor mye mindre gir en mynthandler når de kjøper i forhold til når de selger i dag? Det kan jo være interessant å vite for den som ønsker å spare/investere i sølv i stedet for rett og slett ha pengene i banken. Det er lite renter å hente for øyeblikket, men omkostningene hvis en holder seg innenfor antall gebyrfrie uttak, er null. Og det samme er risikoen.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2015, 10:31 
Avlogget

Hei!

Har fått ulike priser hos mynthandlere. Enkelte gir bare 50% av spot. Det er selvsagt ikke aktuelt. Andre betaler spot. Det er mer normalt og er svært enkelt å finne forhandlere som betaler spot for disse. Derfor velger jeg å selge privat og selger ikke bare her, men også andre steder.

Men jeg har en del av disse for salg akkurat nå og velger derfor å selge billig. Sølvprisen går alltid opp og ned. Men det er en stund siden man kunne få Maple leaf til 150 kr stk. Det er jo helt rent 9999 sølv og jeg personlig har tro på dette som både investering, Shtf forsikring og valuta/inflasjon forsikring. Men hvem vet hva fremtiden bringer. Jeg selger for å kjøpe andre ting, men beholder også noe selv. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2015, 11:10 
Avlogget

Jevnt over tror jeg forhandlere/mynthandlere sitter igjen med 15 til 50 kr pr mynt i profitt uten at jeg skal garantere noe. Men de fleste som kjøper sølv i dag satser nok på å ha dem så lenge at sølvprisen forhåpentligvis er mye høyere. Min erfaring er at det er ganske lett å selge 15 til 20 kr over spot privat. Enkelte mynthandlere kan nok også betale noe over spot. Men noen som selger under spot er så godt som umulig å finne. Det sier seg selv at det ikke er butikk. Men Sølv/gullmynter selges med små marginer og er nok ikke god butikk for andre enn de som selger store volum.

Man må også ta høyde for at mynter som Maple, Eagle osv forventes å ha en Premium over sølvverdien. Det er jo mynter som gis ut med pålydende verdi og har garanti fra det enkelte lands myndigheter. Det er foredlet og rent sølv med garantert 9999 sølvinnhold (eagle har 999) og ikke "junk" som kan selges til spot.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2015, 22:36 
Avlogget

Jeg har vurdert å investere i litt sølv og gull. Men hvordan vet jeg at dine mynter ikke er fake slik som her: https://www.youtube.com/watch?v=IiuUWOjnRt8

Det skal være en del, vet ikke hvor mye, falske mynter fra Kina f. eks. der ute.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2015, 00:18 
Avlogget

Det finnes en og annen fake på markedet. Men det er ofte dårlige utgaver av originalen. Jeg synes det er lett å se.Men om man ikke er "vant" med mynten så er det ikke lett å være trygg. Mange bruker en sterk magnet for å sjekke.Men er man usikker så er nok det beste å ta med myntene til en mynthandler for å få en bekreftelse på at alt er ok. Jeg har ikke intrykk av at det er et problem i Norge med denne type mynter da. Om du kjøper av meg så er det greit å gjøre handelen via Finn.no og bruke Finn.no betalingsgaranti der du mottar og kontrollerer myntene før du godkjenner utbetaling til meg:-) husk å bruk bomullshansker ved håndtering av slike mynter, så unngår man fingermerker osv.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2015, 09:30 
Avlogget

Er helt grønn på denne fronten, men har fått med meg at mange investerer i både gull og sølv.

Hvorfor er det forskjell i pris på f.eks Maple Leaf fra 1985 kontra 2012?
Samler vi på sølv med tanke på investering, har dette vel ingenting å si?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2015, 17:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Du svarer godt for deg, Anaconda. Og med finn.no's betalingsgaranti bør ingen føle seg utrygge så fremt de faktisk går til en mynthandler og sjekker.

Men jeg ble plutselig enda mer skeptisk til gull og sølv som annet enn en (risiko-)investering i et noen lunde stabilt samfunn. Jeg tror aldri jeg noen gang blir ekspert nok til å se forskjell i en situasjon hvor slikt noe skal fungere som et byttemiddel mellom private. Og denne tråden fikk meg til å Google litt. I en slik situasjon vil nok litt av hvert dukke opp fra skuffer og skap. Blant annet fant jeg et bilde via Alibaba som jeg kan sverge på er ekte Maple leafs. http://www.alibaba.com/product-detail/1 ... image.html

Det kan jo være at det man får tilsendt er dårlige kopier og de avbildede myntene faktisk ER ekte vare. Men dette er et minefelt for annet enn eksperter, eller for folk med tilgang til eksperter de stoler på. Det er i alle fall min konklusjon.

Men ikke, bare for å presisere det, i "Business as usual-tider". Da er gull og sølv omtrent på linje med andre risikoinvesteringer. Aksjer, fond, etc. Ikke invester mer enn du har råd til å tape.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2015, 18:03 
Avlogget

Ja Bamse Brakar. Du har helt rett i det. Ikke invester mer enn du har råd til å tape. Sølvprisen er volatil og har vært svært lav og svært høy. Ingen vet hva framtiden bringer.Men om man googler litt så er den generelle oppfatningen at sølv er svært billig nå. Ta med gold/silver ratio. Den har lenge vært på 19 til 1. Nå er den på 70 til 1 ca. alt taler for å investere i sølv nå. Men helt ærlig så tror jeg faktisk man må lete aktivt for. å finne en falsk maple leaf i Norge nå.Det er absolutt ikke et tema blant investorer/samlere jeg kjenner ihvertfall. Det er nok et større problem på eldre mynter. kke årseg bryr meg ikke om årstall på maple.1 oz er 1 oz. Men om man tenker på det så er nok tiden rett for å kjøpe sølv og gull. For få år siden så solgte maple for 50$ stk .om det er en lur investering eller ikke så er det en artig form for sparing å legge en dunge sølvmynter i en bankboks og deretter kjøpe et par mynter hver mnd og legge i bankboksen. Gjør man det en 10 til 20 år så er det nok en formidabel skattekiste etterhvert;-)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2015, 17:50 
Avlogget
Brukerens avatar

anaconda skrev:
.... Ta med gold/silver ratio. Den har lenge vært på 19 til 1. Nå er den på 70 til 1 ca. alt taler for å investere i sølv nå.
19 til 1??? Sist den var der var vel en meget kort stund i 1979. Her er en graf som viser historisk utvikling i det relative forholdet mellom prisene på gull og sølv: http://www.macrotrends.net/1441/gold-to-silver-ratio-historical-chart

Og her er prisen i dollar på gull og sølv. Merk at gullprisen er på venstre side og sølv på høyre. http://www.macrotrends.net/1333/gold-an ... ical-chart

Den viser at når gull går opp så går også sølv opp. Det noen tror er at denne avstanden på grafen for å si det sånn, vil holde seg slik i framtiden også. Det betyr i så fall at om gull stiger fra 1200 til 1800, altså tre hovedenhetslinjer på den siste grafen, så vil sølv gjøre det samme, pluss minus en del. Grovt sett har da gull gått opp med 50 %, mens sølv her kanskje vil ha gått fra ca 17 til ca 47, altså omtrent 275 %. Dette ER en GROV forenkling bare for å vise prisippet. Men det betyr også det motsatte. Dersom gullprisen ikke har nådd bunnen, så har kanskje ikke sølv heller gjort det. Da vil det prosentvise tapet på en sølvinvestering normalt også være langt større.

I tillegg er det vel slik at sølv i større grad enn gull er et industrielt råstoff som forbrukes. Dermed vil den industrielle etterspørselen i større grad være med på å bestemme sølvprisene. Og om man som meg tror på dårligere tider i verden på lengre sikt, så vil akkurat det elementet ikke tale for sølv som investering.

Husk også at som nordmenn betaler vi med norske kroner. I en annen tråd skrev jeg dette:
Bamse Brakar skrev:
Ang. det å kjøpe gull: Husk at kronen er usedvanlig svak for øyeblikket. Dersom dette normaliseres, la oss si at dollaren går fra 7,66 til der den var for et år siden, rundt 6 kr, så må gullprisen øke fra rundt 1300 dollar/unse til rundt 1650 bare for at man ikke skal tape. Dette er i høyeste grad risikosport. Hva jeg for øvrig mener om edle metaller har jeg skrevet for eksempel her og her og her og så videre i den tråden.
Nå er kursen for øvrig 7,83.

Og så er det i tillegg dette med at forhandlerne ikke vil gi "myntpris" tilbake når du en gang vil selge. De gir tydeligvis bare metallprisen. Det betyr at før du i det hele tatt skal ha noen gevinst, må metallprisen stige med kanskje 24% for å nå igjen myntprisen.

Det er i det hele tatt så mange faktorer å holde greie på at dette ikke er for amatører. Skjønt om man i stedet for å spille lotto, kjøper sølv(eller gull), sitter man i det minste igjen med noe håndfast til slutt....

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2015, 20:25 
Avlogget

Ja Bamse Brakar. Jeg var nok litt utenfor når det gjelder GS Ratio. Men det jeg vil ha fram er at ratioen er svært gunstig i dag.
Ja om man vil selge sølv/gull raskt så bør man forholde seg til at den reelle prisen du får igjen er spot. Om du er heldig så vil noen av forhandlerne betale premium. Det er lettere å selge spot + Premium privat. Men det kommer an på hvor mye over spot osv. Anbefaler kitco.com (forum) og silverstackers.com for den som vil sette seg litt inn i dette.

Men for å tale litt for sølv så er det langsiktig de fleste håper spot blir så høy at det vil lønne seg. Det er mange teorier rundt dette. Man må selv velge hva man vil tro på. Bill gates er en av de troende på sølv og har vel ekstremt mye av det . Sølv forbrukes som du sier i industrien og mye av dette gjenvinnes aldri. Når det er tomt i gruvene så er det tomt. Mange sitter også og venter på en eksplosjon i pris pga at det meste av sølv som selges nå er "papirsølv" i aksjemarkedet. Mange tror det vil bli skandale når det oppdages at det rett og slett ikke finnes nok fysisk sølv til å dele ut til alle som sitter med "papirsølv" Derfor bør man kjøpe fysisk sølv og holde på det. En annen populær teori er sammenbruddet i papirpenger. At sølv og gull vil være "ekte" penger som de har vært i svært lang tid. . Når inflasjonen treffer for fullt og papiret ikke er verdt noe lenger så satser mange på at man i sølv/gull sitter igjen med en reell fysisk verdi. Også mange tror vi vil gå tilbake til byttehandel med sølv/gull i et typisk Shtf Scenario der papirpenger ikke er verdt noe.

Selv ser jeg på sølv som en form for sparing der jeg heller kjøper litt sølv hver mnd for penger som jeg sannsynligvis ville kastet bort på annet tull. Uansett hva som skjer så sitter jeg etter hvert med en dunge sølv som sannsynligvis har en grei verdi. Uavhengig av hvilke spådommer som treffer eller ikke så er nok ikke sølv/gull det dummeste å sitte igjen med. Om man så gir det til barn og barnebarn :-) En form for tipping er det jo, men personlig tror jeg man kan gjøre dummere ting. Men langsiktig bør man være.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Apr 2015, 01:01 
Avlogget

Kanskje litt off topic og muligens feilplassert (korriger gjerne) Men i denne interessante historien nevnes gull/sølv og mye annet relevant: http://www.silverdoctors.com/one-year-i ... more-26477

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: