Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 03:23

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mylar Bags - Leverandører
InnleggSkrevet: 20 Apr 2012, 11:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det noen som har tips om hvor jeg kan få tak i "Mylar Bags" av god kvalitet? Skal brukes til ris, bønner, quinoa og pasta.
Ser at det er en del selgere på ebay.co.uk som har dette, men er usikker på kvalitet.

Jeg har ikke noe erfaring med mylar-bags eller leverandører av dette - så alle tips mottas med stor takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Apr 2012, 13:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har kun kjøpt fra Sorbent Systems og vet derfor at de har varer med superb kvalitet. Jeg har vurdert andre europeiske leverandører og funnet ut at de ikke kan konkurrere på pris i alle fall. Regnet litt på tilbud fra Conserva,og fant ut at det ble dyrere enn Sorbent Systems. Husker ikke helt detaljer, men mener å huske at spesielt oksygen absorbere var svindyre derfra.

Ellers så har mormonerne en europeisk filial som averterer med fraktfri levering. Prisene er så vidt jeg husker sammenlignbare med Sorbent's hvor frakt kommer i tillegg. Men de har bare en størrelse på posene, ca 4 liter, og en størrelse absorbere, tror de er på 300 ml. Men tykkelsen, 7 mil er omtrent som de tykkeste til Sorbent. Men jeg har ikke kjøpt derfra, så jeg vet ikke om de faktisk leverer fraktfritt også til Norge. Har egt vanskelig for å tro det.

Dersom du bestiller fra Sorbent, så vil du ganske raskt få en mail hvor de forteller at fraktkostnadene til Norge er høyere enn standard. De vil da oppgi en fraktpris som kan være opp mot 2/3 av vareprisen. Men nøyaktig sum vil nok sikkert variere avhengig av hvor mye/lite man bestiller.

Forøvrig så er beste måten å forsegle mylarposer på å bruke rettetang, altså det motsatte av krølltang. Skaff en med termostat og så lange keramiske plater som mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 09:25 
Avlogget

Jeg mener jeg tidligere har sett det på Thingstad sine nettsider, men finner det ikke igjen etter de fikk ny nettsider.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 16:44 
Avlogget

Jeg har fått fraktfritt fra mormonerne.. men de har som sagt bare en størreles på posene. Ubrukelig i spann men kanskje egna for clas ohlson dunker...

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 17:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Galdre skrev:
Jeg har fått fraktfritt fra mormonerne.. men de har som sagt bare en størreles på posene. Ubrukelig i spann men kanskje egna for clas ohlson dunker...

Eller slik:

Bilde

Velkommen Galdre! Fint å høre at Mormonerne faktisk sender fraktfritt. Med den tykkelsen de har på posene (7 mil) er de utmerkede til å bruke som vist på bildet. Den er forøvrig på 5 mil. Spannenes funksjon er forøvrig å beskytte posene, ikke innholdet. Så er man bare forsiktig så man ikke punkterer dem, går det greit å lage blokker.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 17:31 
Avlogget

Mulig det er jeg som er treig her nå, men den må du nesten forklare.. :p

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 17:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Man lager en passe form:
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2012, 19:09 
Avlogget

Du suger ut en del luft også, eller?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 09:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Galdre skrev:
Du suger ut en del luft også, eller?

Nei, det er slik de blir når man er nøye med å fjerne så mye som mulig av "headspace-en" og lar oksygenabsorberen gjøre resten av jobben. Dersom det hadde vært mulig å starte med kun luften i mellomrommene mellom kornene, vil trykket inni posen tilsvare trykket på ca 1950 meter over havet når oksygenet var fjernet.

Juvasshytta ligger på 1841 meter. Så dette er akkurat det samme som skjer om man forsegler en pose i fjæresteinene og tar den med opp dit.

Rettelse: Forsegle på Juvasshytta og ta med nedi fjæra selvfølgelig! Gjør man motsatt blir posen blåst opp som en ballong selvfølgelig.

Sist endret av Bamse Brakar den 15 Mai 2012, 20:21, endret 1 gang
Retting

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 13:11 
Avlogget

Det der var jaggu ikke dumt!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2012, 20:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Ellers så har mormonerne en europeisk filial som averterer med fraktfri levering. Prisene er så vidt jeg husker sammenlignbare med Sorbent's hvor frakt kommer i tillegg. Men de har bare en størrelse på posene, ca 4 liter, og en størrelse absorbere, tror de er på 300 ml. Men tykkelsen, 7 mil er omtrent som de tykkeste til Sorbent. Men jeg har ikke kjøpt derfra, så jeg vet ikke om de faktisk leverer fraktfritt også til Norge. Har egt vanskelig for å tro det.

Dersom du bestiller fra Sorbent, så vil du ganske raskt få en mail hvor de forteller at fraktkostnadene til Norge er høyere enn standard. De vil da oppgi en fraktpris som kan være opp mot 2/3 av vareprisen. Men nøyaktig sum vil nok sikkert variere avhengig av hvor mye/lite man bestiller.

Forøvrig så er beste måten å forsegle mylarposer på å bruke rettetang, altså det motsatte av krølltang. Skaff en med termostat og så lange keramiske plater som mulig.

Da er poser og absorberer bestilt fra mormonerne. Må skaffe meg en rettetang også!

Ellers var det jo genialt med disse blokkene :D

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mai 2012, 07:19 
Avlogget

Fant denne på FINN : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=13302870

Usikker om de leverer poser til private.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

På fredag (18/5) ankom pakken med poser/absorbere fra mormonerne :)
Nøyaktig 10 dager etter at bestillingen ble lagt inn - og det må jo være akseptabelt.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2012, 16:01 
Avlogget

Pegasus skrev:
På fredag (18/5) ankom pakken med poser/absorbere fra mormonerne :)
Nøyaktig 10 dager etter at bestillingen ble lagt inn - og det må jo være akseptabelt.

Det med absorbere; er det kun til fjerning av oksygen eller trengs det fuktabsorbere også?
Skal til å bestille fra mormonene jeg også tror jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2012, 16:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Du trenger ikke fuktabsorbere. Ettersom posen er tett, kommer det ikke inn mer fuktighet i den enn det var før du forseglet den. Derfor er det bare å sørge for at det du putter inn i posen er tørt nok i utgangspunktet. Er det ikke det, så tørk det enda mer.

I teorien er det mulig å skape kondens inni en stor mylarpose med f.eks. hvete ved å plassere den direkte på et kaldt kjellergulv. Da kan det dannes kondens i den delen som vender ned mot det kalde dersom det er nok fuktighet og store nok temperaturforskjeller. Dersom denne tilstanden får vare lenge nok, kan anareobe organismer (de aerobe er jo satt ut av spill med oksygenabsorberen) skade innholdet dersom dette får vare over lang nok tid. Men dette er vel sjelden noe problem.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: