Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Aug 2018, 22:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Aug 2013, 16:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Dere som ikke har trykkoker ennå har mulighet til å få en 6 liters til kr 249 på Jessheim storsenter. Veil. pris var riktignok bare 749, så jeg vet ikke hvor bra kvaliteten er. Selv har jeg flere både større og mindre som opprinnelig kostet sikkert 1000 kr mer en gang i tiden, så jeg er bittelitt skeptisk. Men 249 er jo omtrent gratis for noe sånt.

Dersom dere har lyst å møte andre preppere til en kopp kaffe, går det jo an å gjøre dere et ærend dit akkurat kl 1200 eller 1600 og se nøye på dem som står og studerer trykkokere der da sammen med dere. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2013, 21:18 
Avlogget

*humpf* jeg var alene litt før 21..

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2013, 18:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Da lurer jeg fælt på om det ble noe kaffe med ukjente på noen av dere. Selv var jeg ikke innom Jessheim, men en annen Jerniabutikk for å sjekke hva det er de fører. Det gikk nemlig ikke fram av annonsen jeg så. Det viste seg å være Function. De hadde to varianter av 6-litersversjonen til 599 per stk.

Etter en overfladisk sjekk av en av dem later det til at kvaliteten kan være grei. Tyngden tyder på at bunnen er tykk. Det er spesielt viktig da det per definisjon ikke er mulig å røre i gryta mens det koker. Man kan vri den hurtig slik at innholdet roterer litt, men det kan knapt kalles røring. Faren med tynn bunn er at maten da lettere brenner seg fast.

Når jeg visste merket var det greit å søke etter erfaringer fra andre på denne modellen. Det jeg fant var dessverre ikke mye – og det var negativt. En hadde opplevd noe som kunne være utetthet i forseglingen av lokket. Mine er fullstendig tette. Etter at de har nådd riktig trykk, holder de dette med kokeplaten på laveste innstilling uten problemer. Denne erfaringen kan være verdt å lese.
Sitat:
1. Øyvind
17. juni 2012 at 18:00 #
Nokon som har erfaring med Funktion sin trykkoker på 6-liter? Det virkar som om om min ikkje klarer å halde på trykket skikkelig då eg må ha induksjonstoppen på 6 av 9 (plata har også eit boost-trinn) for at den raude låseventilen ikkje skal dette ned. Er det meininga at den raude låseventilen skal stikke ut av lokket heile koketida? Eg forsøkte det på risgrøt i dag, og med ein gang eg kom noko lavere enn styrke 6 på plata datt låseventilen ned. Etter 15 minutt var grauten 80% ferdigkokt og det blei alt for mykje veske. Eg måtte legge til 10 minutt på koketida for at grauten skulle få korrekt konsistens og bli gjennomkokt.
Det gjekk med 4-5 dl vatn i kjelen.
Eg satte trykkvelgeren i posisjon 2, skrudde plata på 9 for å få eit rask oppkok, det kom dam både frå låseventilen(mykje) og arbeidsventilen(litt) inntil låseventilen tetta seg og det kom mykje damp frå arbeidsventilen. Eg skrudde ned varmen men ved styrke 5 datt låseventilen ned igjen. Det kom også ein del damp ut av handtaket. Det såg ikkje ut til å komme frå pakininga under lokket, men frå sjølve låsemekanisma. Er det slik med din også, eller er min defekt? Ved vanleg koking av mat brukar eg 4-5 i styrke, so synest det er rart at trykkokeren må stå på 6!
Eg har denne i 6-litersutgave: http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=618811
Men det hadde vært interessant om noen av dere kunne komme med egne erfaringer med modellen.

Her er for øvrig en interessant artikkel om hva som er viktig når en velger modell: http://hobbykokken.no/2012/04/22/anbefaling-av-trykkoker/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: