Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Jun 2018, 03:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 09:24 
Avlogget

Hei. Om man skal først bygge nytt med kjeller så lurer jeg bare om det ville koste så innmari mere å bygge en fullverdi tilfluktsrom i stedet. Og hvem ville kunne bygge det etter forskrifter? Er det noen her som har en prisidé? Vet at det er vanlig i Sveits å bygge tilfluktsrom istedendor kjeller for der får man skatterabatt (i motsetning ti Hellas der man får skatterabatt hvis man ikke bygger ferdig huset sitt :roll: )

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 13:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Tja. Kommer jo litt an på om man vil at det skal dokumenteres at det finnes eller ikke. Uten å nevne noe mer informasjon om vedkommende har jeg en bekjent som har en improvisert "bunker" inne i et skogholt på eiendommen sin til lagring av div. mat og utstyr. Tror jeg er den eneste utenom familien som vet om den.

Om man skal designe et helt nytt hus ville jeg spurt om et av rommene i kjelleren kunne blitt bygd med ekstra tykke og armerte vegger (altså som en del av grunnmuren, med tak. Vet ikke helt hvordan forskriftene for dette er, dog.
Det letteste er vel å spørre om tillatelse til å lage et nedgravd krypinn. Har sett noen fancy løsninger med bruk av svære septiktanker som ble ombygd til tilfluktsrom. Som sagt vet jeg ikke helt hva som kreves rent forskriftsmessig, siden Norge har ekstremt mye restriksjoner på byggetillatelser.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 13:40 
Avlogget

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19950315-0254.html

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 13:54 
Avlogget

Dette er et norsk selskap som kanskje kan være til nytte ved et slikt prosjekt: http://www.norfo.no/produkter/tilfluktsrom/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 20:37 
Avlogget

vis man skal bygge nytt så kan man få tegna inn et ekstra sikkert rom å si at det skal være våpenrom, veggene må da ha en tilsvarende styrke som 20cm leca vegg og så må man ha en godkjent dør å litt sånn, men om man ønsker det så tror jeg det ikke skal være noe hinder å bygge sterkere konstruksjoner, men vis du sier det skal være tilflukts rom så vil nok kommunen se rart på deg, men våpenrom er litt mere ''normalt''

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 12:01 
Avlogget

hunter1985 skrev:
vis man skal bygge nytt så kan man få tegna inn et ekstra sikkert rom å si at det skal være våpenrom, veggene må da ha en tilsvarende styrke som 20cm leca vegg og så må man ha en godkjent dør å litt sånn, men om man ønsker det så tror jeg det ikke skal være noe hinder å bygge sterkere konstruksjoner, men vis du sier det skal være tilflukts rom så vil nok kommunen se rart på deg, men våpenrom er litt mere ''normalt''

Var en gang med å bygge et bankvelv, og der ble det bygget 40 cm krafttig armerte vegger og tak.
"Jeg" ville ha bygget meg en potetkjeller med multifunksjon...
Eventuelt en blindkjeller.

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2013, 14:23 
Avlogget

Naboen min har bygd seg bomberom, alt er armert i dobbel tykkelse.
Det er en garasje men med kjeller, behøver ikke mer godkjenning en vanlig oppføring av garasje.

Jerndøra fant han billig på Finn 400 kr. døra var helt utmerket måtte bare pusses ned og males.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 13:46 
Avlogget

hva med å grave ned noen sånne shipping konteinere i hagan da?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 13:48 
Avlogget

Var en gang med å bygge et bankvelv, og der ble det bygget 40 cm krafttig armerte vegger og tak.
"Jeg" ville ha bygget meg en potetkjeller med multifunksjon...
Eventuelt en blindkjeller.

bygde om en gammal bank en gang så kjenner til de tykkelsene ;) hadde vært fint å ha, eneste som er bedre da er inni et fjell

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 14:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Du bør ikke grave ned containere uten å forsterke veggene.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 17:34 
Avlogget

Leesnor skrev:
Du bør ikke grave ned containere uten å forsterke veggene.

Det er vel taket som må forsterkes.
De fleste golvene er også laget av ca 22 mm kryssfiner.
Hvis man skal grave ned en kontainer bør man vel spandere ca 10 cm betong for å være sikker på å stå imot jordtrykket.
Samt at det hjelper på mot korrosjon.
Den kjappeste måten å gjøre det på er med sprøytebetong.
Finnes tilsettningstoffer til betong som gjør den vanntett. (som f.eks. polyuretanpulver)
"jeg" hadde ville støpt en flåte for å lage et stabilt grunnlag til kontainer(ene).
Sammenkobbling av kontainere er noe som tar litt lengre tid å gå inn på nå for det er en litt mer komplisert affære å gå inn på.

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 19:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Ha ha, jeg bor i en kjeller. Minner litt om en bunker, 2 meter under bakken. Så jeg er sikkra i tilfelle atomnedslag. Flom deromt kan bli et mer problem. Må grave ei grøft eller noe på utsia, eller finne en måte å sikkre det vinduet på.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2014, 21:23 
Avlogget

Liker best den tilfluksromløsningen i garasje el nedgravd i hage. Ved brann har ruinen av ett helt bolighus i tre en lei tendens til å bli fryktelig varmt når d ramler inn.

Når d gjelder å benytte stålcontainer, er d noe som jeg har lest om at stål plater ik skal benyttes i feks offentlige tilfluktsrom. Men vet ik om dette var mtp mindre "løse" stålplater... D vet kanskje andre. Men gir vel en god EMP beskyttelse

Disse distraksjonene har vel ik nødvendigvis releevans for alle typer senarioer, og den ene løsningen utelukker ik den andre.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2014, 21:32 
Avlogget
Brukerens avatar

metall gir vel generelt dårlig EMP-beskyttelse? med mindre det som er inni ikke er i kontakt med veggene, da. som en ammoboks fylt med chips og en mobil i midten.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2014, 21:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan et lite pistolskap funke som EMP-boks?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: