Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2018, 01:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Apr 2018, 06:52 
Avlogget

Ser etter gode web sites med produkter til lagring av kjøkkenhageproduces, og finner mange linker og bra tips her. Men så er det det der med å betale på utenlandske web sites. Jeg vet at man kan bruke PayPal, men har ikke noe erfaring med det. Høres utrygt ut å linke til sin egen bankkonto fra en økonomisk tredjepart?

Og MasterCard er jeg ikke så glad i å bruke på web sites der man ikke bruker kodebrikke og tretrinnsbekreftelse. Ble hacka en gang, nei, to ganger på samme web site som jeg drev og bestilte treningsdvder fra i sin tid (amerikansk web site). Ble så skremt etter gang nr to, at jeg satte ned limit på MasterCard til kr 10 000, og har aldri bestilt derfra igjen. Vet ikke hva banken trodde om meg... Da jeg sendte mail til admin på den amerikanske web siten for å fortelle at jeg var blitt hacka, mente han at det måtte være en spyware på laptopen min. Og det kan hende - var en raugammel linuxkjørt laptop - brukte den aldri igjen til den slags.

Men jeg er altså kanskje litt over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet. Noen gode tips til sider dere er 100 prosent sikker på er trygge?? Og hva som er lurest med betalingsmåte? Har spurt noen av dere før, men innser at det kanskje blir litt for privat å spørre så direkte hvordan dere gjør det. Så generelle tips holder lenge. :)

HusFruva

Use it up, wear it out, make it do, or do without.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2018, 07:34 
Avlogget

Jeg bruker Paypal endel, og har aldri hørt om noe problem med de - tvert imot, så hjalp de meg med å få pengene tilbake fra en uresponsiv selger som ikke sendte meg varene.. :)

Kjøkkenhageproduces... Tenker du da på frø osv.? Hva med å kikke litt på Datsja sine sider? (De holder til i Norge...)

Eller lagring av resultatet fra en kjøkkenhage?! (Jordkjeller og sylteglass? :D )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2018, 11:45 
Avlogget

Du finner mye frø og diverse om d er det du leter etter via ebay , som du bruker paypal på .

Og generelt handling med paypal er genialt og trygt . Hatt 3ganger jeg har blitt prøvd lurt. Da var det 2-3 tastetrykk så var alt rettet og selgeren blokkert for videre salg.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2018, 14:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Tror paypal er gsnske på hugget for å beskytte sitt gode navn og.rykte. har aldri hatt noen problemer med dem. Liker også at betaling kan gå til valgfri mailaddresse om du skulle ville selge noe hemmelig (som når jeg solgte patches her på forum)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2018, 19:19 
Avlogget

Cornelius skrev:
Jeg bruker Paypal endel, og har aldri hørt om noe problem med de - tvert imot, så hjalp de meg med å få pengene tilbake fra en uresponsiv selger som ikke sendte meg varene.. :)

Kjøkkenhageproduces... Tenker du da på frø osv.? Hva med å kikke litt på Datsja sine sider? (De holder til i Norge...)

Eller lagring av resultatet fra en kjøkkenhage?! (Jordkjeller og sylteglass? :D )

Jeg tenker først og fremst på lagring av resultatet fra kjøkkenhage - ønsker meg Mylarbags og vakuumpakker, ascorbic acid, pluss seff en Vitamix, og en Excalibur dehydrator, og hele den vide konserveringsverdens alle rikdommer og skatter ;) . Siden du nevner frø, ønsker jeg meg forresten "ekte" frø, slik at jeg prøve meg fram med samme sort år etter år, og ikke bare svime gjennom frøkatalogen fordi jeg ikke husker hva jeg kjøpte før (og så anbefalte de det i The Low Budget Homestead - my bestest source of inspiration :D ).

Skjønner fra svarene deres at PayPal egentlig kan være ganske lurt. Har vært inne på eBay også, men ble litt skremt her tidligere da jeg snoket rundt som uregistrert leser her, og en kar fortalte om da politiet kom på besøk fordi de trodde han hadde bestilt varer til å lage eksplosiver. Jeg vet jo ikke hva som kan inngå i eksplosiver, men har lyst å ha et stort lager natron fordi det er kjempefint å bruke til hårvask og rengjøring etc etc, og litt aktivt kull fordi det går an å lage kompress av og legge på infiserte områder, typ øyne med sti osv. Vet at de har dette på Hjelle Kjemi, så litt dårlig eksempel, men man vet aldri hva man får lyst på når man leser andres anbefalinger av ting og tang. Men eBay er altså litt skummelt, sånn sett i forhold til å kjøpe X-tra ris i x-tra kvanta fordi lønna kan bli litt mindre en måned. Hmmm, mulig jeg må legge av slike sutrete fobier, og heller le litt mot kommende dager ;). Det er jo så spennende å prøve å klare seg bedre på alle måter.

HusFruva

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2018, 22:15 
Avlogget
Brukerens avatar

det var vel salpeter, mener jeg å huske. man kan kjøpe det på apoteket også, om man vil. brukes til konservering av mat.

men skjønner at du vil unngå den type besøk.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2018, 06:50 
Avlogget

Ang. mylar-poser osv. har jeg ikke så mye å komme med, men det er vel flere gode tråder om det her på forumet, og andre kloke hoder kan nok kime inn. ;)

Jeg brukte óg Natron (Natriumbikarbonat) endel, men har igrunn gått mér over til Krystallsoda (Natriumkarbonat), som har samme virkning, men er mye drøyere. Dog, Krystallsoda skal brukes mye mér forsiktig, siden det er endel sterkere... (Der hvor jeg brukte en toppet teskje Natron til 2 dl vann for hårvask, bruker jeg litt under en 1/2 teskje Krystallsoda til 2 dl vann.)

Aktivt kull trenger man vel ikke så store mengder av om gangen? Jeg pleier å kjøpe de 2 liters posene de har på Europris (3 varianter), under vinbrygger-utstyr.

Jeg føler at Paypal er såpass store og seriøse at de er helt trygge å bruke. De har jo kontorer her i Skandinavia, og følger da óg Norske lover og regler, og har norsk nettsted.

E-bay i seg selv er óg et greit sted, men - det er jo raringer og tullinger der og, som alle andre steder, så man må jo velge sine selgere med omhu. :) (Og bruker man paypal, så har man jo den sikkerheten at de løser evt. konflikter for deg.)

Og noen ganger føler jeg det bedre å bruke noen kroner ekstra på å kjøpe en ting her i Norge, fordi det blir enklere med garanti og klaging... :mrgreen:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2018, 13:52 
Avlogget

Cornelius skrev:
Ang. mylar-poser osv. har jeg ikke så mye å komme med, men det er vel flere gode tråder om det her på forumet, og andre kloke hoder kan nok kime inn. ;)

Jeg brukte óg Natron (Natriumbikarbonat) endel, men har igrunn gått mér over til Krystallsoda (Natriumkarbonat), som har samme virkning, men er mye drøyere. Dog, Krystallsoda skal brukes mye mér forsiktig, siden det er endel sterkere... (Der hvor jeg brukte en toppet teskje Natron til 2 dl vann for hårvask, bruker jeg litt under en 1/2 teskje Krystallsoda til 2 dl vann.)

Aktivt kull trenger man vel ikke så store mengder av om gangen? Jeg pleier å kjøpe de 2 liters posene de har på Europris (3 varianter), under vinbrygger-utstyr.

Jeg føler at Paypal er såpass store og seriøse at de er helt trygge å bruke. De har jo kontorer her i Skandinavia, og følger da óg Norske lover og regler, og har norsk nettsted.

E-bay i seg selv er óg et greit sted, men - det er jo raringer og tullinger der og, som alle andre steder, så man må jo velge sine selgere med omhu. :) (Og bruker man paypal, så har man jo den sikkerheten at de løser evt. konflikter for deg.)

Og noen ganger føler jeg det bedre å bruke noen kroner ekstra på å kjøpe en ting her i Norge, fordi det blir enklere med garanti og klaging... :mrgreen:

Takk for gode tips. Skjønner at det er bedre å kjøpe aktivt kull på Europris, ja - er jo ikke SÅ ofte man har sti på øyet :lol: . Cornelius - hvis du ser dette - HVOR mye sterkere er Krystallsoda enn natriumbikarbonat??

HusFruva

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2018, 15:30 
Avlogget

HusFruva skrev:
HVOR mye sterkere er Krystallsoda enn natriumbikarbonat??

Jeg ville si ca. 4x sterkere, kanskje litt mér - men jeg har ingen konkrete tall på dét, annet enn at de få gangene jeg har hatt litt for sterk blanding i hårvasken, så lukter det litt 'kjemisk' under selve vaskingen - og da vasker jeg ferdig håret raskere enn normalt, og skyller bedre... ;) Forøvrig, så opplever jeg at krystallsoda gir noe mér 'såpete' følelse - litt avhengig av hvor fett håret er, selvfølgelig... :)

Og ja - jeg har fortsatt plenty med hår på skolten... :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: