Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Mai 2019, 19:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fikse selv; ikke kast...
InnleggSkrevet: 02 Jan 2018, 08:33 
Avlogget

Jeg sér jo at det er ikke alle forunt å kunne kikke nærmere på en ting som ikke virker lenger, og kunne si at det er den og den dubbeditten som er gåen...

Men for oss som mener vi kan dét så stopper det allikevel opp, enten fordi det er vanskelig å få tak i deler i dagens bruk-og-kast samfunn, eller fordi en liten plastikkdel koster 2/3 av hele tingen ny... :roll:

Jeg fant et nettsted i England som er som en godtebutikk for oss som har sansen for å reparere og vedlikeholde, istedet for å kaste og kjøpe nytt, nemlig https://www.espares.co.uk

De har deler til det meste av kjøkkenutstyr, støvsugere, vaskemaskiner, høytrykkspylere, osv. til en billig penge... Siden de holder til i England, så har de ikke alle merker som er vanlige her i Norge, men mye av de kjente er der. :)

F.eks, så har jeg en gammel Kärcher K3.99 høytrykkspyler som hadde mistet futten sin, og jaget fælt, og det var da kontrollhodet som hadde en sprekk (frostskade). Den kunne jeg få i Norge for noe over 700,-, mens her hadde de den til under 300,-.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Innleggets emne: Re: Fikse selv; ikke kast...
InnleggSkrevet: 07 Jan 2018, 18:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er en bra oppfordring! Og når vi ikke kan gjøre jobben selv, kan vi be andre med kompetanse gjøre den for oss.

Jeg vet at det rundt om i landet er en del lokale initiativ for reparere mer i stedet for å kjøpe nytt. Et raskt søk brakte opp dette som første treff: http://bodo.mdg.no/nyhet/reparer-mer/

Men det finnes mange flere som jeg ikke har linker til her og nå. Kanskje vi kunne bruke denne tråden til linker til slike lokale oversikter?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2019, 12:41 
Avlogget

Hei !
Ny her på forumet så titter litt rundt. Ser at denne tråden har ligget i ro en stund. Men prøver allikevel.
Er en ganske så handy håndverker. Har gått til innkjøp av en gammel skosymaskin. Denne kan man sy overlær med defekte sømmer og lignende. Reparer turstøvler, jaktstøvler, arbeidsstøvler og lignende. Kan også brukes til tykkere friluftsutstyr som trenger repareres.

Jeg holder til i Ringeriksområdet. Så dersom det kan være av interresse så går det an å ta kontakt her, og vi kan se om det er muligheter for å utføre reparasjoner. Holder meg foreløpig til de litt enklere og grovere arbeider.

Vet ikke om det er rett plass å poste det her , men moderator for si fra dersom det er feil.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2019, 23:17 
Avlogget

Høres greit ut å dele slikt, og hjelpe hverandre. Blir neppe rik av å ta litt for det heller. Får vel ikke stort mere enn dekket utgiftene vil jeg tro.

Synes selv det er gøy å få til ting andre gir opp, det blir litt Macgyver :-)
Sliter fort når det blir moderne elektronikk.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2019, 09:13 
Avlogget

Det kan jo være nyttig å nevne reservedel.no i denne sammenhengen. De har også masse rart av deler til alt mulig vi omgir oss med.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 00:35 
Avlogget

Jeg kaster ingen ting før det er plukket i småbiter og (forsøkt) satt sammen igjen. Ikke alltid det fungerer så bra, men da har jeg vert fall prøvd! Morro er det og :P

Har lagt merke til at ting ofte er bygget av "moduler" med mange deler, designet sånn at du må bytte hele modulen hvis noe er galt. Det gjør det jo enkelt, men også dyrt...

Varmeapparatviften i bilen min for eksempel, kontaktene til børstene er støpt fast i plasten i motorhuset så de ikke kan skiftes, og motoren er med det samme presset inn i viftehuset på en sånn måte at den ikke skal kunne presses ut uten å bli ødelagt. 5500 for ny vifte... Det kunne vert løst med bare børster om den var designet bedre. Mye kan heldigvis fikses, men design som dette er skremmende vanlig etter min erfaring. Jeg plukket ned dritten i fjord og fikk lurt et år til ut av den, men nå har den takket for seg for godt desverre. Handler brukt tenker jeg, Nissan skal ikke få tjene mer penger på meg om jeg kan unngå det. :evil:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 11:38 
Avlogget

Det du nevner med ditt varmeapparat er ikke tilfeldig. Ting blir konstruert med henblikk på at det ikke skal kunne repareres. Bevist strategi slik at man kan selge mer nye ting, samt at man ikke behøver å ha deler på lager og å lære opp folk til verkstedarbeid.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2019, 22:10 
Avlogget

Jeg er for å få ting til å virke, og synes det er gøy å sette sammen deler og å bygge ting, så nå har jeg bygd meg en feltveksler av deler, (manuell telefonsentral for felttelefoner/sveivetelefoner etc) Må jo innrømme at jeg har moro av slikt men da har jeg plutselig en feltveksler til overs :oops: , en jeg ikke har bygd selv, men en tysk Nato-greie brukt av forsvaret i Norge, så nå blir jobben å få solgt den. :?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2019, 12:38 
Avlogget

Green hat skrev:
Det du nevner med ditt varmeapparat er ikke tilfeldig. Ting blir konstruert med henblikk på at det ikke skal kunne repareres. Bevist strategi slik at man kan selge mer nye ting, samt at man ikke behøver å ha deler på lager og å lære opp folk til verkstedarbeid.

Desverre. Heldigvis finnes Ebay, 330,- for motoren der... Det er mer levelig!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: